۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۱

در انتظار شنبه، اول آذر

در انتظار شنبه، اول آذر

دولت یک‌بار دیگر برخلاف آنچه افکارعمومی منتظر بود، تدبیر کرد و تعطیلی برای تهران و حتی دیگر شهرهای کشور را که در وضعیت خطرناک شیوع کرونا هستند، اعلام نکرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح نو نوشت: دولت یک‌بار دیگر برخلاف آنچه افکارعمومی منتظر بود، تدبیر کرد و تعطیلی برای تهران و حتی دیگر شهرهای کشور را که در وضعیت خطرناک شیوع کرونا هستند، اعلام نکرد. این اقدام غیرمنتظره دیروز صبح و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایطی روی داد که شب قبل از آن معاون کل وزیر بهداشت در گفت‌وگوی خبری تلویزیون به صراحت اعلام کرد اگر تعطیلی در نظر گرفته نشود، در دو هفته آینده تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر کرونا دوبرابر خواهد شد. غیر از دکتر حریرچی، بسیاری از کادر درمانی کشور، مقامات وزارت بهداشت و حتی استاندار تهران هم درباره لزوم تعطیلی تهران سخن گفته‌اند. با وجود این، تصمیم بر تعطیلی و اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی رئیس‌جمهور به شنبه هفته آینده، اول آذر، موکول شد؛ البته مشخص نیست در این یک هفته چه اتفاق عجیبی روی خواهد داد که دولت حاضر به تعطیلی نشده است. این در حالی است که همین روزها، یک هفته از همان مهلت دوهفته‌ای را تشکیل می‌دهند و گفته شده در این مدت تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر ظهر دیروز نیز آمار فوتی‌های ظهر جمعه تا ظهر شنبه ۴۵۲ نفر و تعداد مبتلایان ۱۱۲۰۳ نفر اعلام شد.

در دو هفته گذشته آمار تلفات کرونا به قدری بالا رفته که کادر درمان و البته مردم را بسیار نگران کرده است؛ البته مردم و کادر درمان تلاش می‌کنند تا پروتکل‌های بهداشتی را در حد توان رعایت کنند ولی مشکلات معیشت و غم نان از یک‌سو و تصمیمات خلق‌الساعه‌ای چون کاهش ساعت کار حمل‌ونقل عمومی تهران تا ساعت ۲۰ و تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ از جمله اقداماتی است که تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس و نیز زحمت چندبرابری مردم را به دنبال داشته است. این در حالی است که مردم نیز اعتقاد دارند که این تصمیمات برای مردم فقط دردسرآفرین شده، چراکه تراکم جمعیت از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها افزایش یافته است. همچنین بسیاری نیز اعتقاد دارند که تعطیلی مغازه‌ها از ساعت ۱۸ یا حتی اعمال ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ دردی از مردم دوا نخواهد کرد چراکه در طول ساعات روز همه مردم در نقاط مختلف شهر تردد داشته و به اماکن شلوغ و عمومی رفت‌وآمد دارند.

ابلاغ محدودیت‌ها، به‌مرور
سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته با اعلام اینکه ۱۱۲۰۳ بیمار جدید کرونایی در کشور در فاصله ۲۴ ساعت شناسایی شده‌اند، مجموع بیماران کرونایی کشور در ۹ ماه گذشته را ۷۴۹ هزار و ۵۲۵ نفر عنوان کرد. خانم سیماسادات لاری در ادامه با اشاره به فوت ۴۵۲ بیمار جدید در فاصله ظهر جمعه تا ظهر شنبه، مجموع جان‌باختگان این بیماری را هم ۴۱ هزار و ۳۴ نفر برشمرد. این در حالی است که هم‌اکنون ۵۶۴۲ بیمار در شرایط سخت بیماری در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.
اما قبل از ارائه آمار روزانه کرونا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که برخی محدودیت‌های جدید در حال تنظیم هستند که به مرور آماده خواهند شد و از شنبه هفته آینده، اول آذر، در کشور اجرایی خواهند شد. بعد از پایان این جلسه نیز دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیحاتی را درباره مصوبات جلسه ارائه کرد. به گفته وی، ظرفیت تست‌های تشخیص کرونا از روزانه ۲۳ هزار تست به بیش از ۴۰ هزار تست در روز رسیده و به همین دلیل میزان شناسایی بیماران بالاتر رفته است.
رئیسی با اشاره به تاکید اعضای ستاد بر رعایت پروتکل‌ها افزود: رئیس‌جمهور تاکید کردند که به‌سرعت باید خدمات دولت الکترونیک را توسعه دهیم و از تجمعات و ترددها جلوگیری شود، چراکه این موضوع یکی از راهکارهای مهم در کنترل شیوع بیماری در سطح کشور است. وی با اشاره به مصوبات دیروز ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: حدود سه هفته پیش در ۴۳ شهرستان محدودیت شدید ایجاد کردیم و بعد از آن هم ۴۶ شهرستان اعمال محدودیت شدند. نتیجه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد محدودیت‌های ایجادشده کارساز بوده و به همین دلیل طرح جامعی آماده شد.

تصمیم بر تعطیلی و اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی رئیس‌جمهور به شنبه هفته آینده، اول آذر، موکول شد؛ البته مشخص نیست در این یک هفته چه اتفاق عجیبی روی خواهد داد که دولت حاضر به تعطیلی نشده است
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا همچنین با تشریح دوباره رنگ‌بندی‌های مربوط به کرونا تاکید کرد: واقعیت این است که هدف در این محدودیت‌ها، تعطیلی کسب‌وکار مردم نیست ولی جاهایی مجبوریم به خاطر رعایت‌نشدن پروتکل‌ها و بار زیاد بیمارستان‌ها اعمال محدودیت کنیم. به‌طور مثال اگر شهرستانی در وضعیت سطح هشدار سه قرار گیرد، در این وضعیت به جز مشاغل خیلی ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می‌شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل هستند. همچنین براساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت، این تعطیلی ممکن است دو هفته یا کمتر و بیشتر طول بکشد. وی گفت: در ارزیابی اولیه شاید بیش از صد شهرستان مشمول محدودیت‌های سطح قرمز می‌شوند که اکثر مراکز استان‌ها و از جمله تهران جزو این وضعیت قرمز هستند. رئیسی گفت: در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار ۲ حدود ۱۵۰ شهر یا شهرستان جزو این محدوده قرار می‌گیرند که محدودیت‌های مشاغل سطح ۳ و ۴ در آنها اجرا می‌شود و جزئیات دقیق‌تر به اطلاع خواهد رسید. حدود ۱۵۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند که سطح شغلی ۴ در آنها اعمال خواهد شد. وی درباره زمان اجرای این محدودیت‌ها هم تصریح کرد: زمان اجرا از اول آذر در کشور خواهد بود و این یک هفته باقیمانده تا زمان اجرا به بحث آموزش و پرداختن به جزئیات و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم اختصاص خواهد یافت و سپس این طرح اجرا خواهد شد.

کد خبر 5071739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha