۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۹:۱۸

پنجره مهر؛

۵ راس گورخر در پارک ملی کویر رهاسازی شدند

۵ راس گورخر در پارک ملی کویر رهاسازی شدند

سمنان- در ادامه پروژه احیاء جمعیت گورخر ایرانی و معرفی مجدد آن به پارک ملی کویر مرکزی ایران، تعدادی از این گونه نادر جانوری پس از ۳۷ سال در پارک ملی کویر رهاسازی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از رهاسازی آزمایشی دو رأس گورخر آسیایی در پارک ملی کویر و بازگشت آنها به سایت تکثیر، مجموعاً شش رأس گورخر در زیستگاه‌های این پارک ملی رهاسازی شدند این طرح در ادامه پروژه احیا جمعیت گورخر ایرانی و معرفی مجدد آن به پارک ملی کویر مرکزی ایران انجام شده است.

این گله شامل پنج رأس ماده با احتمال زیاد بارداری و یک رأس نر نابالغ است که پس از زایمان ماده‌ها و آمادگی آنها برای بارداری مجدد، تبدیل به یک نر بالغ با ترکیب ژنتیکی خوب خواهد بود.

عملیات انتقال ۱۰ رأس گورخر موجود در سایت ۷۰۰ هکتاری توران به پارک ملی کویر در مهرماه ۹۷ انجام شد که ۵۰ درصد از گورها به دلیل عملیات اشتباه محیط زیست تلف شدند که در راستای رفع این مشکل و برای انتقال بدون خطر گورخرها به سایت جدید ساخت کاروان حمل گورخر مجهز به دوربین مداربسته و ایمن ابداع و این انتقال نیز با موفقیت در تابستان ۹۹ به انجام رسید.

چهار رأس دیگر از گورخرهای سایت تکثیر و پرورش استان یزد به صورت موفقیت آمیز به سایت قدیم پارک ملی کویر منتقل شدند تا گورهای رها شده در طبیعت جامعه‌ای کوچک را در دشت کویر تشکیل دهند.

کد خبر 5074337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha