۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴

در گفت‌وگو با مهر بررسی شد؛

دلایل عدم امضای‌تفاهم‌نامه علوم‌پزشکی اصفهان بامدیریت پسماند

دلایل عدم امضای‌تفاهم‌نامه علوم‌پزشکی اصفهان بامدیریت پسماند

اصفهان - نماینده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مدیریت پسماند پزشکی در خصوص چرایی امضا نشدن تفاهم‌نامه این دانشگاه با مدیریت پسماند شهرداری اصفهان توضیحاتی را ارائه داد.

حمیدرضا پورزمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بر اساس قانون پسماند آن دسته از پسماندهایی که خطرناک هستند باید توسط تولید کننده مدیریت شوند، اظهار داشت: این امر در زمینه بخش خطرناک پسماندهای پزشکی در بیمارستان‌های دولتی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی، در مطب‌ها و کلینیک‌ها بر عهده نظام پزشکی و در بیمارستان‌های خصوصی بر عهده صاحبان این مراکز است.

۱۵ درصد از پسماندهای پزشکی خطرناک است

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از پسماندهای پزشکی خطرناک است، افزود: در این زمینه باید توجه داشت که در اصفهان به صورت میانگین روزانه به ازای هر تخت حدود ۲.۵ کیلو پسماند خطرناک تولید می‌شود.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مدیریت پسماند پزشکی با بیان اینکه قبلاً شهرداری اصفهان پسماندهای پزشکی را به ازای هر کیلو مبلغ هشتصد تا یک هزار ریال دفن می‌کرد، ابراز داشت: در ادامه با بالارفتن هزینه‌ها و توجه به دفن اصولی این پسماندها شورای شهر مصوبه‌ای را داشت که اگر لندفیل (محل دفن زباله) استاندارد ایجاد شود و یا زباله‌سوز راه‌اندازی شود تولید کننده این نوع پسماندها باید به ازای هر کیلو پسماند دو هزار و ۲۰۰ تومان به سازمان پسماند شهرداری پرداخت کند که در حال حاضر شهرداری به ازای هر کیلو پسماند بی خطر شده پزشکی مبلغ ۱,۵۰۰ تومان بابت دفن دریافت می‌کند، این در حالی است که در بیمارستان‌ها بابت بی‌خطر سازی و حمل پسماند تا محل دفن شهرداری مبلغ چهار تا پنج هزار تومان نیز هزینه می‌شود.

۱۵ سال است زباله‌ها در اصفهان بی خطرسازی می شود

وی با بیان اینکه بی خطرسازی زباله‌های پزشکی در بیمارستان‌های اصفهان بیش از ۱۵ سال است که اجرایی شده، افزود: بر اساس قانون مدیریت پسماند از سال ۸۳ به بعد هر بیمارستان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید دستگاه اتوکلاو هزینه کرده و با استفاده از این دستگاه پسماندهای خطرناک پزشکی را بی خطرسازی و تحویل مدیریت پسماند داده است.

پورزمانی افزود: در قانون پسماند آمده است که چنانچه زباله خطرناک تبدیل به پسماند عادی شود، مسئولیت جمع آوری آن توسط مدیریت پسماند شهرداری انجام خواهد شد ولی در نظر گرفتن پسماند بی خطر شده به عنوان پسماند عادی منوط شده به شیوه نامه‌ای که وزارت کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست مصوب می‌نماید.

وی افزود: چنانجه بر اساس نتایج این شیوه‌نامه زباله‌های بی خطر شده پزشکی به عنوان زباله عادی اعلام شود، کل مدیریت پسماندهای پزشکی به عهده شهرداری خواهد بود.

تأخیر وزارت کشور در خصوص اعلام نتایج آلوده بودن پسماندها

وی اضافه کرد: متأسفانه وزارت کشور هنوز با گذشت بیش از یک سال در این زمینه نتیجه‌ای را اعلام نکرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت پسماند به ازای هر کیلو زباله پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دریافت می‌کند، ادامه داد: باید توجه داشت که هر بیمارستان مجهز به دستگاه اتوکلاو نیز برای زباله‌های پزشکی پنج هزار تومان پرداخت می‌کند و در مجموع باید توجه داشت که به ازای هر کیلو پسماند بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه می‌کند.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مدیریت پسماند پزشکی ادامه داد: لندفیل استانداری برای مدیریت پسماند شهرداری اصفهان طراحی شده است که اگر این طرح را اجرا کند، بر اساس مصوبه شورای شهر می‌تواند به ازای هر کیلو پسماند پزشکی دو هزار و ۲۰۰ تومان از دانشگاه هزینه دریافت کند.

وی با بیان اینکه لندفیل طراحی شده برای مدیریت پسماند شهرداری اصفهان هنوز مجوز لازم از محیط زیست را برای فعالیت دریافت نکرده است، اضافه کرد: بنا بر اعلام مسئولان محیط زیست بهره برداری از این پروژه به دو سال زمان نیاز دارد.

تأمین ۱۰ سال پسماند پزشکی برای سرمایه‌گذار از عهده دانشگاه خارج است

پورزمانی با بیان اینکه پس از این ماجرا شهرداری استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز را به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه داده است، افزود: از سوی دیگر شهرداری درخواست داشته دانشگاه علوم پزشکی به مدت ۱۰ سال زباله‌های پزشکی را برای این سرمایه‌گذار تأمین کند که این امر از عهده دانشگاه خارج است.

وی تصریح کرد: در این زمینه باید توجه داشت که معلوم نیست در هر سال چه میزان زباله پزشکی تولید شود و از سوی دیگر باید توجه داشت که شرکت دیگری در کوهپایه این امکانات را فراهم کرده است و به نظر می‌رسد لزومی برای ایجاد ظرفیت جدید نباشد.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مدیریت پسماند پزشکی گفت: پسماند سوز فعلی موجود در اصفهان در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت فعال است و نرخ مصوب و شفافی دارد.

وی ادامه داد: شرکت مذکور در اصفهان قرار است پسماند را در محل به میزان کیلویی سه هزار و ۷۰۰ تومان از دانشگاه دریافت کند که این امر باعث افزایش هزینه بیمارستانها خواهد شد که به عنوان یک چالش پیش روی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

تولید روزنه ۶ تن زباله پزشکی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه

پورزمانی با بیان اینکه روزانه حدود ۶ تن زباله پزشکی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس با احتساب هزینه روزانه مدیریت پسماند دانشگاه علوم پزشکی حدود ۴۸ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: شهرداری در حال حاضر تکمیل ظرفیت سایت پسماندهای پزشکی را اعلام کرده و دانشگاه علوم پزشکی باید تا ۱۵ آذر نسبت به تعیین تکلیف انعقاد قرارداد با شرکت زباله‌سوز فرصت دارد که البته هزینه‌های جابجایی پسماند تا سایت کوهپایه بیشتر می‌شود.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مدیریت پسماند پزشکی اضافه کرد: همچنین با دفتر سلامت وزارت بهداشت رایزنی‌هایی را داشته‌ایم که بر اساس آن بتوانیم تا حدودی به کاهش هزینه‌ها در مدیریت پسماند پزشکی کمک کند.

کد خبر 5082500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha