به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته یاقوتی ایدهپرداز بسته «پیشان» در مورد ایدهی خود گفت: با توجه به نظریه یادگیری مشاهدهای و تلفیق شیوهی الگودهی با داستانهای اجتماعی این بسته را با هدف ارتقای مهارتهای ارتباطی، اجتماعی، شناختی و بهبود تعاملهای خانوادگی در افراد با اختلال طیف اتیسم طراحی کردهام.
وی افزود: این بسته که بر اساس مطالعه و دانش در طول چند سال ساخته شده، شامل ۸ بخش متشکل از کتابچه راهنما، انیمیشن، کتابکار و بازیهای خانوادهمحور، عروسکهای دستی و انگشتی، پازل، کارتهای مصور داستان و ماسکهای هیجانی است که در حال حاضر با چهار بخش خودآگاهی، تقویت تماس چشمی، صحبت و درخواستکردن و دوستیابی ارائه شده است.
یاقوتی یادآور شد «پیشان» نام شخصیت اصلی انیمیشنهای این محصول است که به همراه سایر ابزار موجود در این بسته، متناسب با ویژگیهای این کودکان طراحی شده است.
او در مورد چگونگی شکلگیری این ایده نیز خاطرنشان کرد: در طول سالها درمانگری و ارتباط مستقیم با کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و مشاهده کودکانی که در کلینیک، رفتارهای مثبت را آموخته و در کلاسهای انفرادی به عملکرد خوبی دست یافتهاند اما در سایر محیطها از جمله منزل، مدرسه، و… در غیاب مربی با افت عملکرد روبهرو میشوند، ایده پیشان در ذهنم شکل گرفت.
این ایدهپرداز ادامه داد: باتوجه بهاینکه، ابزار و اسباببازی متناسب با ویژگیهای این کودکان نیز در بازار وجود ندارد این مساله برایم به یک دغدغه تبدیل شد و مطالعاتم را در این حوزه به صورت جدی ادامه دادم.
یاقوتی اضافه کرد: تلاش کردم بستهای خانواده محور برای ارتقای مهارتهای ارتباطی و اجتماعی و بهبود تعامل آنها با این کودکان طراحی کنم تا نیاز خانوادهها برای رفت و آمد به کلینیک، هزینهها و مربی کارآزموده کاهش یابد.
وی همچنین با اشاره به جدیت خود در این حوزه یادآور شد: در حال طراحی بازیهای جدید دیگری نیز برای کمک به درمان کودکان اتیسمی نیز هستم و تلاش خواهمکرد تا با کمک دستاندرکاران و سرمایهگذاران حوزه اسباببازی این ایدهها را به محصول و تولید انبوه برسانم.
این فعال حوزه درمان کودکان دارای نیازهای ویژه برگزاری رویداد ایدهآزاد اسباببازی را فرصت مناسبی برای پایش و ارتقای ایدهها دانست و خاطرنشان کرد: به تمام ایدهپردازان و طراحان حوزه طراحی اسباببازی توصیه میکنم در این رویداد شرکت کنند.
وی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بهخاطر توجه ویژه به حوزه سرگرمی و اسباببازی برای بچهها قدردانی کرد و گفت: کانون اقدامهای مؤثر و مناسبی در این حوزه داشته است که برگزاری جشنواره ملی اسباببازی، برپایی کارگاههای تخصصی و رویداد ایدهآزاد از آن جمله است.
ایدهپرداز برگزیدهی این رویداد ملی افزود: برگزاری همایشهای علمی و تخصصی در این حوزه میتواند متخصصان را نیز درگیر این فرآیند کند و بستری مناسب برای طراحی بازیهای هدفمند و قابل ارائه و دفاع ایجاد کند.
او تعامل با افراد متخصص بهصورت چندبعدی را یکی از ویژگیهای با اهمیت این رویداد دانست و اظهار داشت: آشنایی با تجربههای طراحان موفق در طول فرآیند ایده آزاد نیز میتواند مسیر یادگیری را بهبود بخشد و خطاها را در فرآیند ایدهپردازی و تولید کاهش دهد و مهمتر از همه پیگیری و حمایت برای تولید ایدههایی است که این مسیر را طی کردهاند.
یاقوتی در پایان طراحی بازی را نیازمند داشتن هدف مشخص، تخصص در زمینه بازار هدف، شناخت نیازهای مخاطبان، و نوآوری بر پایه دانش قابل دفاع دانست و ابراز داشت: یک طراح باید بتواند کمبودها برای طراحی یک بازی را درک کند، بر اساس آن ویژگیهای طرح خود را به درستی انتقال و ایده خود را مورد پایش و آزمون قرار دهد.
نظر شما