سفیر پکن در ایران تشریح کرد:

پیروزی تاریخی چین در نبرد قاطع برای رفع فقر

پیروزی تاریخی چین در نبرد قاطع برای رفع فقر

سفیر چین در ایران به تشریح روش‌ها و رویه‌ای پرداخت که بر اساس آن این کشور به پیروزی تاریخی در نبرد قاطع برای رفع فقر دست یافته است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل -«چانگ هوآ»: پیروزی بر فقر یکی از آرزوهای زیبای مردم چین و تمام جهانیان است. دولت چین اهمیت زیادی برای حمایت از فقرا و  مسئله رفع فقر قائل بوده و طی ۷۰ سال اخیر توانسته با موفقیت ۸۵۰ میلیون نفر را از فقر رها کرده و سهمی ۷۰ درصدی از کل جمعیت رها شده از فقر در جهان را به خود اختصاص دهد.

از سال ۲۰۱۲ به این سو، دولت چین مسئله مبارزه قاطع با فقر را به عنوان یکی از امور محوری در حوزه حکمرانی خویش طبقه بندی نمود و در همین چارچوب متعهد شد تا سال ۲۰۲۰ «بزرگترین و قدرتمندترین نبرد تاریخ بشر علیه فقر» را به پیروزی برساند. اکنون از رهگذر ۸ سال تلاش مداوم، چین طبق برنامه و در زمان مقرر، وظایف مربوط به هدف مبارزه قاطع با فقر در دوران جدید را به سرانجام رسانده و اکنون به توفیقِ رفع کامل فقر از جمعیت روستایی مطابق استانداردهای مورد نظر دست یافته است.

در حال حاضر مناطق فقیر سابق در چین به طور کامل از میان رفته اند و مفهوم فقر مطلق و همچنین فقر کلی منطقه ای نیز رخت بربسته است در حال حاضر مناطق فقیر سابق در چین به طور کامل از میان رفته اند و مفهوم فقر مطلق و همچنین فقر کلی منطقه ای نیز رخت بربسته و قریب به ۱۰۰ میلیون نفر دیگر از این جمعیت نیز از دام فقر رها شده اند. امروز معضل فقر که طی هزاران سال گریبانگیر ملت چین بود، به گونه ای تاریخی رفع شده و مردم چین از این بابت بسیار مفتخر بوده و به خود می بالند. دستاوردهای عظیم چین در حوزه رفع فقر همچنین با ستایش گسترده جامعه بین المللی نیز مواجه شده است.

تحت فرامین و نظارت شخصی «شی جین پینگ» رییس جمهور چین، پکن سال ها به اتخاذ مجموعه ای منسجم از سیاست های موثر و دارای ویژگی چینی در راستای مبارزه با فقر مبادرت ورزیده و با بکارگیری مجموعه ای از تدابیر نوآورانه و مخصوص به شکل گیری «تجربه چین» در امر رفع فقر دست یافته است. در این چارچوب نخستین عامل، پایداری بر اصل کاهش فقر از طریق تداوم توسعه بوده است. چین در واقع با ایجاد ساختار اقتصاد بازار سوسیالیستی و روشی متناسب با شرایط کشور چین جهت توسعه اقتصادی، نهایتا توانست رشد اقتصادی پایدار و سریع در ابعاد ملی را محقق کرده که به نفع اقشار کم درآمد بوده است. دومین عامل موثر در این زمینه پافشاری بر نبرد هدفمند با فقر بوده است. دولت چین همواره بر بهره گیری موثر از منابع محدود برای یاری رسانی به فقیرترین مناطق و جمعیت نیازمند آن تاکید داشته تا از رهگذر چنین رویکردی ضمن بهبود زیرساخت ها و خدمات عمومی، بهینه سازی شرایط تولید در مناطق محروم را در دستور کار خود قرار داده و نهایتا برای ارتقای توان فقیران و جهت توسعه به آنان یاری برساند. سومین عامل در این رابطه تداوم رویکردهای نوآورانه در عرصه فقرزدایی بوده است. چین در روند فقرزدایی، بر مبنای راهبرد توسعه ملی خود عمل کردچین در روند فقرزدایی، همواره بر مبنای راهبرد توسعه ملی خود و ویژگی های مختلف هر منطقه، با بهره گیری از روش های آزمون محور و نوآورانه به بهبود و ارتقای سیاست های خویش پرداخت و با تشویق جامعه به حضور در این عرصه، به گونه ای مداوم کارآیی سیاست های رفع فقر را ارتقا داده است.

از اوایل سال جاری، فراگیری ناگهانی ویروس کرونا سیر طبیعی توسعه اقتصاد ملی چین را با اختلالاتی مواجه ساخت و برای بسیاری از افراد نسبت به اینکه آیا چین در تحقق اهداف خود در عرصه رفع فقر تا زمان مقرر موفق خواهد بود، نگرانی هایی را برانگیخت. اما دولت چین همزمان با مبارزه با فراگیری کرونا، با قاطعیت عملیات رفع فقر را نیز پیگیری نمود و بطور بی وقفه بر میزان حمایت های خود از اقشار فقیر که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته بودند؛ افزود. از ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی، میزان کمک های دولت چین در چارچوب طرح های حمایتی از این قشر بالغ بر ۱۸۴.۴ میلیارد یوآن بوده است که نسبت به میزان مشابه (در سال گذشته) رشدی ۱۸ درصدی را نشان می دهد. در همین راستا با ورود ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر جدید به چتر حمایتی تامین اجتماعی، مجموع افرادی که از کمک های اضطراری شرایط خاص بهره مند شده اند بالغ بر ۷ میلیون و ۴۶۰ هزار فرد گزارش شده است. دولت چین با اتکا بر سیاست های عملیاتی و منطقی و همچنین قدرت اجرایی قوی موجود در کادرهای اجرایی تا حد امکان به کاستن از تاثیرات منفی فراگیری ویروس پرداخته و در عین حال تحقق روان اهداف کشور در زمینه رفع فقر در موعد مقرر یعنی پیش از ایام پایانی سال جاری را نیز تضمین نمود.

هر چند که پیروزی بزرگ و با اهمیت چین در عرصه رفع فقر، مبنایی مستحکم را برای تحقق همه جانبه هدف جامعه نسبتا مرفه فراهم آورده است؛ اما ما برای تثبیت نتایج جریان رفع فقر و وظایف مربوط به آن همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم. «شی جین پینگ» نیز تاکید کرده است که رفع فقر پایان راه نیست، بلکه آغاز یک زندگی جدید و مبنایی برای مبارزه ای خستگی ناپذیر است«شی جین پینگ» تاکید کرده است که رفع فقر پایان راه نیست، بلکه آغاز یک زندگی جدید و مبنایی برای مبارزه‌ای خستگی ناپذیر است. در حال حاضر مسئله توسعه نامتعادل و ناکافی همچنان موضوعی برجسته است، ما در ادامه روند یاد شده باید ضمن تداوم قدرتمند صنعت فقرزدایی، با اتخاذ مجموعه ای از سیاست های پشتیبان از جمله افزایش میزان آموزش و اشتغال جهت جمعیت رهاشده از فقر، به تداوم روند تثبیت دستاوردهای رفع فقر در کشور بپردازیم. ما اطمینان داریم مردم چین به عنوان ملتی که در جستجوی سعادت است، برای ساختن فردایی بهتر و زیباتر قطعا به مبارزه خویش در این راه ادامه خواهد داد.

چین بزرگترین کشور در حال توسعه جهان و از جمله کشورهایی است که نقشی موثر و پیشرو را در حوزه مسئله فقرزدایی به نمایش گذاشته است. بر اساس استاندارد بانک جهانی، میزان نقش چین در عرصه فقرزدایی جهان از رقم ۷۰ درصد فراتر رفته و همین امر چین را به عنوان کشوری که بیشترین جمعیت فقرزدایی شده را در خویش جای داده، معرفی کرده است. «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دستاوردهای چین در زمینه رفع فقر را با تعابیری بلند مرتبه ستوده و در بیانی ستایش آمیز از چین به عنوان کشوری که طی ۱۰ سال گذشته بیشترین سهم را در کاهش فقر جهانی ایفا نمود؛ یاد کرده است. چین پس از اتمام ماموریت و دستیابی به اهداف خود در حوزه رفع فقر در سال جاری، در واقع ۱۰ سال زودتر از موعد تعیین شده، هدفِ کاهش فقر در برنامه توسعه قابل پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد را محقق ساخته است. در این میان و در جریان حرکت چین در مسیر رفع فقر، جامعه جهانی نیز حمایت های قابل توجهی را از چین به عمل آورد؛ چین نیز به طور مداوم با رویکردی صادقانه و ملموس با اقدامات خود در زمینه کاهش میزان فقر در جهان این حمایت ها را جبران کرده است. پکن به تازگی گزارش « اقدامات چین: در راه نابودی فقر مطلق» را منتشر کرد و از این طریق به شکلی جامع اقدامات و تجربیات خود در عرصه های مختلف کاهش فقر را به اشتراک گذاشته است. از سوی دیگر چین در همین راستا به ایجاد «صندوق توسعه و صلح چین – سازمان ملل متحد» و «صندوق همکاری های جنوب – جنوب» و علاوه بر آن طرح «ابتکار همکاری کشورهای شرق آسیا در زمینه کاهش فقر» و «برنامه همکاری عام المنفعه فقرزدایی چین و آفریقا» اقدام نموده و به همکاری در چارچوب این طرح ها ترغیب می کند. از سوی دیگر، چین در آفریقا به ساخت ۲۴ مرکز نمونه کشاورزی کمک کرد که موجبات بهره‌وری بیش از ۵۰۰ هزار نفر از اهالی محلی از مزایای این مراکز را در پی داشتچین در آفریقا به ساخت ۲۴ مرکز نمونه کشاورزی کمک کرد که موجبات بهره وری بیش از ۵۰۰ هزار نفر از اهالی محلی را از مزایای این مراکز در پی داشت. علاوه بر این موارد، چین از کانال های چندجانبه و دوجانبه کمک به کشورهای در حال توسعه برای ارتقای توانایی خود را در دستور کار قرار داده و از این طریق به همکاری های فقرزدایی بین المللی یاری رسانده است. چین از سال آینده «چهاردهمین برنامه پنج ساله» و اهداف بلندمدت ۲۰۳۵ خود را اجرایی خواهد کرد که بدون شک این برنامه ها نیز به منزله وارد نمودن نیرویی جدید به توسعه اقتصاد جهانی بوده و موجبات دستیابی جهانیان به دستاوردهایی جدید در حوزه فقرزدایی را فراهم خواهد کرد.

چین بطور کامل و بدون کم و کاست اقدامات مطرح شده از سوی «شی جین پینگ» در چارچوب همکاری های جنوب – جنوب را پیاده سازی خواهد کرد و در این راستا، حمایت و کمک های خود از روند نابودی فقر و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای توسعه نیافته را تداوم خواهد بخشید. در همین روند چین نسبت به تداوم ایجاد پروژه های شاخص و نمونه در صنعت فقرزدایی اقدام نموده و از این طریق خونی تازه در رگ های برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۳۰ را جاری خواهد کرد. در مسیر رفع فقر، هیچ کشوری نباید عقب بماند. ما امیدواریم که همراه با تلاش مشترک، تمام کشورهای جهان ضمن تسریع در روند فقرزدایی، شرایط زندگی بهتری را برای مردم خود فراهم کنند.

*سفیر چین در ایران

کد خبر 5090263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha