۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴

رئیس دانشگاه شیراز به مناسبت هفته پژوهش خبر داد:

استقرار استارت‌آپ‌ها در پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه شیراز

استقرار استارت‌آپ‌ها در پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه شیراز

شیراز- رئیس دانشگاه شیراز بمناسبت هفته پژوهش گفت: تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه شیراز مستقر شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با آغاز هفته پژوهش، حمید نادگران، طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، به موضوع مأموریت‌های اصلی دانشگاه‌های امروزی و چالش‌های پیش روی آن‌ها پرداخت.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان این مقدمه که دانشگاه‌های امروزی، علاوه بر «آموزش» و «پژوهش» ۲ مأموریت دیگر یعنی «کارآفرینی و نوآوری» و «جامعه‌محور بودن» نیز دارند؛ به تشریح هرکدام از مأموریت‌های پیش روی دانشگاه‌ها پرداخت.

وی گفت: اولین مأموریت نظام آموزش عالی، «آموزش» است که از دیرباز نیز وجود داشته و امروزه در این مأموریت به ۲ مقوله آموزش براساس استانداردهای ملی به دانشجویان و آموزش‌های مهارتی به دانشجویان توجه می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه شیراز، امروزه یکی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها میزان مهارت دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاست؛ به‌همین دلیل آموزش مهارتی به‌عنوان یکی از وظایف دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

نادگران، در ادامه «پژوهش» را دومین مأموریت نظام آموزش عالی معرفی کرد و توضیح داد: در حوزه پژوهش یکی از وظایف اصلی، حرکت روی مرزهای دانش و درحقیقت کارکردن روی مسائل علمی موجود در دنیا به‌شکل تیمی است که باید با هدف‌های مشخصی صورت گیرد و این اهداف می‌تواند، کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا درازمدت باشد.

وی با تأکید بر اینکه محققان باید در این حوزه با طرح مسائل علمی مشخصی که در سطح دنیا و مجامع بین‌المللی وجود دارد، نسبت به ارائه راه‌حل و پژوهش اقدام کنند، تصریح کرد: هدف از این مسیر درواقع برندسازی برای دانشگاه و ایجاد جایگاه علمی و تخصصی برای کشور در مجامع علمی باشد.

نادگران در ادامه به مأموریت سوم دانشگاه‌ها یعنی «کارآفرینی و نوآوری» پرداخت و توضیح داد: امروزه دانشگاه‌ها موظفند در خود و در حیطه‌ی وظایف خود به کارآفرینی و نوآوری بپردازند؛ باید تا آنجاکه می‌توانند از دانشجو یک موجود کارآفرین تربیت کنند که با دادن ایده و پیگیری آن تا عمل، بتواند در اجتماع کار کند.

رئیس دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند نسبت به وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان بی‌تفاوت باشند؛ گفت: مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرینی و نوآوری است و این مهم باید در قاعده‌ی مشخص با برنامه‌ریزی هدفمند در دانشگاه نهادینه شود.

نادگران در ادامه از «جامعه‌محور و مسأله‌محور بودن» دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی دیگر از مأموریت‌های دانشگاه امروزی یاد کرد و توضیح داد: دانشگاه‌های نسل چهارم، دانشگاه‌هایی جامعه‌محور و مسأله‌محور هستند؛ یعنی دانشگاهی که با عنایت به مسائل جامعه، مشکلات جامعه را شناسایی کرده، زیر تیغ پژوهش برده و برای حل آن راه‌حل ارائه می‌دهد.

وی تأکید کرد: برای کلیه این مراحل، دانش‌های مستخرج از کار محققین باید بومی شود؛ یعنی باید به مسائل کشور برگردد و ناظر بر مسائل کشور باشد.

رئیس دانشگاه شیراز اعلام کرد: از حدود ۳ سال گذشته، دانشگاه شیراز، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور، برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم برنامه‌ریزی و حرکت کرده و علیرغم وجود مشکلات متعدد مانند مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و این در سال گذشته شیوع بیماری کرونا، گام‌های شایسته‌ای برداشته که از جمله مصادیق آن تأسیس پردیس نوآوری و فناوری در محیط دانشگاه شیراز است و هم‌اکنون تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌اپ‌ها در آن مستقر است.

نادگران در پایان، هفته پژوهش را فرصت مغتنمی برای بازخوانی و پرداختن به مأموریت‌های دانشگاه و روشن‌کردن فراروی استان و کشور دانست و بار دیگر این هفته را به همه پژوهشگران کشور، به‌ویژه دانشگاهیان دانشگاه شیراز تبریک گفت.

کد خبر 5095810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha