به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی اکبر رشاد، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال اقامه حدود را وضع و فرض فرمود تا مرزهای محارم و حدود الهی محفوظ بماند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: پروردگار برای حفظ، صیانت و بزرگداشت مرزهای محارم و ممنوعیات شرعی حدود را جعل فرمود و چنانچه خدای متعال حدود را جعل نمیفرمود مرزهای احکام الهی قطعاً مخدوش میشد. اگر مجرمان و مرتکبان به جرایم بدانند در قبال جرمی که انجام میدهند حد و قاعدهای وجود ندارد آنها هرگز خود را موظف و مکلف به ترک این نقض حدود و تقاص پس دادن نخواهند دانست در این صورت است که حد و مرزی برای اجرا باقی نخواهد ماند.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزههای علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه حدود الهی باید برپا، حفظ و صیانت شود، عنوان کرد: قاضی و مجری قانون الهی مرزبان حدود، سنت و شرع الهی هستند. اگر این حدود حفظ نشود حق الله و حقالناس از بین خواهد رفت و جامعه همانند جنگلی رها میشود.
آیت الله رشاد با بیان اینکه اگر حدود اجرا نشود دین الهی ترک، شریعت منقطع و فساد فراگیر میشود، تصریح کرد: در این صورت جامعه دچار طوفان فسادهای گوناگون میشود. خداوند متعال با جعل وجوب اقامه حدود خواسته مرزهای الهی، انسانی، اخلاقی، آبرویی و… امن بماند.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) ادامه داد: شگفت است کسانی که با اندک خرد و بهرهمندی از شریعت و دین و همچنین داشتن کمترین میزان التزام به قانون و اخلاق به اجرای حدود الهی اعتراض میکنند، این اعتراض یا حکایت از آن دارد که فرد خرد خود را از دست داده، یا بیانگر آن است که خود پایبند به رعایت حقوق دیگران نیست و ناقض حقوق است، یا همچنین میتواند نشانه آن باشد که خود به شریعت اعتقاد ندارد و آخر اینکه میتواند اغراض شخصی، نفسانی، سیاسی و سایر علل و انگیزه مانند جلب نظر جناحهای خاص و منافع ویژه پشت این خالی کردن عقدههای فروخورده باشد.
آیت الله رشاد افزود: مایه تأسف است که میشنویم افرادی که احیاناً از مختصر فضلی برخوردار بودند هر چند که از آغاز و دیرگاه مشخص بود افراد معتدلی نیستند و به تعبیر امروز آنرمال هستند از یک اعتدال فکری، روحی، عاطفی، سیاسی و احساسات برخوردار نیستند. زمانی رفتارها و گفتارهایی از آنان صادر میشد که همه از روی افراط بود و امروز نیز سخنانی را از روی تفریط بیان میکنند.
وی در پایان گفت: آنان امروز مدافع افراد مجرمی هستند که هزاران فساد مرتکب شدند و در کمال وقاحت از آنان که به جرم خود اعتراف کردند با عنوان شهید یاد میکنند. مگر میشود مجرمان مجازات شوند و شهید راه خدا به حساب آیند؟ مگر میشود وقتی حد بر ناقضان حدود الهی و انسانی که قصد براندازی نظام را نیز داشتند و با کمال وقاحت به جاسوسی خود اعتراف میکنند با عنوان مقدسی چون شهید یاد کرد؟ اگر کسی یک جو سواد و اعتقاد دینی داشته باشد چنین مطالبی بیان نمیکند.
نظر شما