۹ تیر ۱۳۸۶، ۱۵:۲۷

اسماعیل عفیفه در گفتگو با مهر:

هدف "سال‌های برف و بنفشه" ارائه تصویری جذاب از تاریخ است

هدف "سال‌های برف و بنفشه" ارائه تصویری جذاب از تاریخ است

مجموعه تلویزیونی "سال‌های برف و بنفشه" در کنار ارائه تصویری درست از یک مقطع تاریخی و با حفظ مستندات تاریخ، سعی کرده داستانی جذاب برای مخاطبان روایت و به سلیقه آنها توجه کند.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی "سال‌های برف و بنفشه" درباره تولید این مجموعه و دلیل به تصویر کشیدن وقایع 15خرداد 1342 به خبرنگار مهر گفت: "فیلمنامه مجموعه در شبکه سه نوشته شده و شبکه این بخش از تاریخ را انتخاب کرده بود. بعد از مطالعه فیلمنامه همراه با سعید سلطانی، احساس کردیم نیاز به بازنویسی دارد، چون چند سال پیش نوشته شده و چهار تا پنج سال در شبکه سه بود، حتی در مقطعی هم قرار بود سیروس مقدم آن را بسازد که این اتفاق نیفتاد تا من و سلطانی کار را پذیرفتیم."

اسماعیل عفیفه در ادامه افزود: "بعد از چند جلسه به همراه رضا جولایی نویسنده و مسئولان شبکه، با توافق نویسنده به این نتیجه رسیدیم که سلطانی بازنویسی نهایی مجموعه را انجام دهد. در بازنویسی چارچوب قصه حفظ و فقط بخش‌هایی اضافه و کم شد، ولی شخصیت‌ها همان بودند. تغییرات هم در راستای اقتضای تولید بود یا بخش‌هایی در فیلمنامه بود که به لحاظ تولید قابل اجرا نبود، به همین دلیل این سکانس‌ها حذف شد."

وی با اشاره به اینکه "سال‌های برف و بنفشه" قصد روایت قصه ای جذاب را در قالب وقایع تاریخی داشت، گفت: "در این مجموعه سعی کردیم بخش ماجرا را تقویت کنیم و در کنار اینکه تصویری درست از یک مقطع تاریخی به تصویر می‌کشیم و حفظ مستندات تاریخ، داستانی جذاب هم برای بینندگان روایت کنیم. در واقع به سلیقه مخاطب توجه کردیم. البته نمی‌دانم تا چه حد موفق بوده‌ایم. معمولاً مجموعه‌هایی که با محتوای سیاسی از تلویزیون پخش شده، نتوانسته بود تا این حد در جذب مخاطب موفق باشد، اما "سال‌های برف و بنفشه" نظر مخاطبان را به خود جلب کرد."

عفیفه درباره ریتم کند قسمت‌های ابتدایی مجموعه یا برخی اتفاقات مثل زخمی شدن بازیگر نقش مهندس علی فلاح توضیح داد: "من این این مسئله را نمی‌پذیرم. در چند قسمت ابتدایی این مجموعه باید کاراکترها برای بیننده معرفی می‌شد تا مخاطبان جذب داستان شوند. اگر ما به اندازه کافی به کاراکترها نمی‌پرداختیم، نمی‌توانستیم ماجرای تاریخی را برای بیننده روایت کنیم. در نتیجه لازم بود اتفاقات مجموعه به درستی در حداقل زمان بازگو شود."

وی در ادامه افزود: "حتی شبکه به ما این اجازه را داده که هنگام مونتاژ مجموعه "سال‌های برف و بنفشه" با حفظ کیفیت کار، بخش‌هایی را کوتاه کنیم و دست ما را کاملاً باز گذاشتند و کاری را به ما تحمیل نکردند. ما هم در کنار روایت وقایع 15 خرداد سال 1342 به ارزش‌های دراماتیک کار پرداختیم."

داستان "سال های برف و بنفشه" اواخر سال 1341 به تصویر کشیده می‌شود. مهندس فلاح بعد از فارغ التحصیلی در رشته کشاورزی از اروپا به ایران برمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد با وجود مخالفت خانواده به شهرستان ورامین برود و در قطعه زمینی متعلق به پدرش کار کند. تیمسار امیرشاهی که از مالکین بزرگ منطقه و پیشکار غلامرضا پهلوی است، از پشتکار و مدیریت علی خوشش می‌آید و ...

"سال‌های برف و بنفشه" به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه تولید شده و رضا جولایی فیلمنامه آن را بر اساس طرحی از رضا کاشانی نوشته و سلطانی بازنویسی نهایی را بر عهده داشته است.

کد خبر 510132

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha