به گزارش خبرنگار مهر، نورمن وانگ، یک مشاور سینمایی در گفتگو با اسوشیتدپرس ضمن تائید خبر مرگ یانگ نوشت او دو روز پیش در منزل خود در بورلی هیلز درگذشت. وانگ گفت خانواده یانگ از او خواسته اند این خبر را در اختیار مطبوعات بگذارد.
یانگ ششم نوامبر 1947 در شانگهای به دنیا آمد و در تایوان بزرگ شد. او در رشته مهندسی برق در تایوان دانش آموخته شد و بعد برای ادامه تحصیل به دانشگاه فلوریدا رفت. در 1974 با درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر فارغ التحصیل شد. یانگ پیش از روآوردن به فیلمسازی در سیاتل در حوزه کامپیوتر مشغول کار بود.
یانگ هنگام کار در سیاتل فیلم "آگیره، خشم خداوند" ورنر هرتسوگ را دید و این فیلم زمینه ای برای آشنایی او با سینمای اروپا شد. در نهایت به تایوان بازگشت و در 1981 در یک فیلم تلویزیونی به نام "زمستان 1905" به عنوان نویسنده و دستیار همکاری کرد. پس از کارگردانی چند نمایش تلویزیونی، فیلم کوتاه و بسیار موفق "تمایلات" را کارگردانی کرد که درباره دختری جوان بود. این فیلم کوتاه در قالب مجموعه ای به نام "در زمانه ما" (1982) استفاده شد.
یانگ پس از این فیلم کوتاه به ساخت فیلم های بلند روی آورد. برخلاف هو هسیائو ـ هسین دیگر فیلمساز مطرح موج نو سینمای تایوان که بیشتر به حاشیه شهر توجه دارد، از یانگ به عنوان شاعر شهر یاد می کنند. تحلیل محیط شهری و روابط آدم ها وجه غالب تقریبا تمام فیلم های اوست. او این دستمایه را در در فیلم های "آن روز در ساحل" (1983)، "داستان تایپه" (1985) و "وحشت آفرینان" (1986) به کار برد.
یانگ در 1991 فیلم "یک روز تابستانی درخشانتر" را ساخت که مکاشفه ای گسترده در دار و دسته های نوجوان، تحولات اجتماعی تایوان در اواخر دهه 40 میلادی و فرهنگ پاپ آمریکایی بود. داستان فیلم درباره یک نوجوان تایپه ای عاشق الویس است که با گانگسترها درمی افتد. بسیاری از منتقدان از این فیلم به عنوان یک شاهکار یاد می کنند. "سردرگمی کنفوسیوسی" (1996) فیلم بعدی او یک کمدی با حضور شخصیت های مختلف است.
او در 1996 فیلم Mahjong را ساخت که در آن زندگی شهری معاصر تایوان به شکلی صریح و گزنده از نگاه گروهی خارجی ترسیم می شود. به جرات می توان گفت "یی یی" (2001) شناخته شده ترین فیلم یانگ است که به خاطر آن در جشنواره کن برنده جایزه بهترین کارگردانی شد و فیلم او در بسیاری از جشنواره های دیگر نیز حضوری موفق داشت. "یی یی" داستان خانواده ای به نام جیان است که از سه نقطه نظر مختلف ـ پدر، پسر و دختر ـ روایت می شود.
یانگ در بسیاری از فیلم هایش از فیملسازان هموطن خود استفاده می کرد. مثلا در فیلم "یی یی"، او از وو نی ان ـ جن، رمان نویس، فیلمنامه نویس و کارگردان مطرح استفاده کرد. هو هسیائو ـ هسین نیز بازیگر اصلی فیلم "داستان تایپه" او بود. آخرین پروژه یانگ یک فیلم پرهزینه انیمیشنی به نام "باد" نام داشت که قرار بود با جکی چان بسازد.
نظر شما