«صلاح فحص» در گفتگو با مهر:

«شهید سلیمانی» الگوی مقاومت بود/ روحیه شهادت‌طلبی حاج قاسم

«شهید سلیمانی» الگوی مقاومت بود/ روحیه شهادت‌طلبی حاج قاسم

نماینده جنبش «أمل» لبنان در ایران با بیان اینکه «شهید سلیمانی» الگوی مقاومت بود و خدمات ارزنده‌ای را به محور مقاومت ارائه کرد، گفت: روحیه شهادت طلبی در حاج قاسم موج می زد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: در حال حاضر یک سال از جنایت ترور سردار سلیمانی توسط متجاوزان آمریکایی سپری می‌شود؛ شخصیت برجسته‌ای که در عینِ فعالیت در کسوت یک فرمانده نظامیِ تمام‌عیار، یک دیپلمات برجسته نیز بود. سردار سلیمانی در واقع شخصیتی بود که همگان به نقش آفرینی ویژه، محوری و راهبردی او در شکل گیری گروه‌های مقاومت و یکپارچگی آن در سراسر منطقه اذعان دارند.

در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «صلاح فحص» نماینده جنبش «أمل» لبنان در ایران ترتیب داده است. وی در جریان این گفتگو تأکید کرد: خدمات ارزنده‌ای که شهید سلیمانی به مقاومت در منطقه به طور عام و مقاومت در لبنان به طور خاص ارائه کرد، فراموش نمی‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: قاسم سلیمانی خونِ خود را برای اسلام و دفاع از حق و دفاع از ملت‌های منطقه تقدیم کرد. راه او از این پس نیز ادامه پیدا خواهد کرد و متوقف نخواهد شد. در ادامه مشروح گفتگو با نماینده جنبش أمل لبنان در ایران را مطالعه می‌کنید؛

*همانطور که می‌دانید درحال حاضر یک سال از حادثه ترور سردار سلیمانی توسط پهپادهای متجاوز آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد می‌گذرد. ارزیابی شما از نقشی که این فرمانده نظامی در حمایت از مقاومت در فلسطین ایفا کرد، چیست؟

واقعیت این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تهران حمایت از کشورهای منطقه به ویژه مسأله فلسطین را در رأس اولویت‌های خود قرار داد. در واقع، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا فلسطین را برای ایستادن در برابر رژیم صهیونیستی قدرتمند سازد. در واقع، نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت فلسطین برای مواجهه با تجاوزات روزافزون رژیم صهیونیستی همواره چشمگیر بوده است.

این نقش با انتصاب سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بیش از پیش تقویت شد. شهید سلیمانی در مسیر دفاع از حق در برابر باطل جانفشانی کرد. او خون خود را در همین مسیر داد. فلسطین یکی از مظاهر نبرد حق علیه باطل بود که شهید سلیمانی با قدرت در آن حضور پیدا کرد و از مسأله فلسطین حمایت به عمل آورد. او همه چیز را نه برای خود که برای دیگران می‌خواست؛ روحیه شهادت طلبی و حمایت از مستضعفان در او موج می‌زد.

*در جریان جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه مقاومت در لبنان، سردار سلیمانی ایفاگر نقش فعال و بسزایی بود. به نظر شما نقش شهید سلیمانی در تحمیل شکست سنگین به رژیم صهیونیستی در جنگ تموز تا چه اندازه مؤثر بود؟

شهید سلیمانی تأثیر چشمگیری بر قدرتِ مقاومت در لبنان برجای گذاشت. او در جریان جنگ ۳۳ روزه نیز نقش مهمی در حمایت از مقاومت ایفا کرد. خدمات ارزنده‌ای که شهید سلیمانی به مقاومت در منطقه به طور عام و مقاومت در لبنان به طور خاص ارائه کرد، فراموش نمی‌شود.

آنچه که شهید سلیمانی برای مقاومت در لبنان انجام داد فراتر از ارائه کمک بود. او به شدت بر معادله قدرت در لبنان به نفع مقاومت تأثیرگذار بود. درست به همین دلیل است که آمریکایی‌ها تصمیم به قتل او گرفتند و در نهایت نیز او را به شهادت رساندند. قاسم سلیمانی خونِ خود را برای اسلام و دفاع از حق و دفاع از ملت‌های منطقه تقدیم کرد. بدون شک راه او از این پس نیز ادامه پیدا خواهد کرد و متوقف نخواهد شد.

*شهید سلیمانی در طول سالیان متمادی به نبرد با جبهه استکبار و در رأس آن ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت. ارزیابی شما از نقشی که سردار سلیمانی در این مسیر ایفا کرد، چیست؟

شما می‌دانید که صهیونیست‌ها همواره تلاش کردند تا بگویند که ارتش شکست ناپذیری دارند و هیچگاه متحمل شکست نمی‌شوند. آنها به اشغال اراضی عربی از جمله لبنان، اقدام کردند تا تئوری شکست ناپذیری خود را جا بیندازند اما جمهوری اسلامی ایران و شهید قاسم سلیمانی در برابر استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی ایستادند. شهید سلیمانی از خط مقاومت و از محور مقاومت حمایت کرد.

همین خط و محور بود که شکست را به رژیم صهیونیستی در منطقه و به ویژه لبنان تحمیل کرد و موجب شد تا ثابت شود که صهیونیست‌ها شکست ناپذیر نیستند. بدیهی است که شهید سلیمانی نقش مهمی در محور مقاومت و در نبرد با مستکبران ایفا کرده است.

*هدف اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا از اقدام به ترور شهید سلیمانی در دی ماه سال گذشته تضعیف مقاومت و نابودی آن بود. به نظر شما اکنون که یک سال از آن جنایت سپری می‌شود آمریکایی‌ها توانسته‌اند هدف خود یعنی تضعیف مقاومت را محقق سازند؟

طبیعتاً سِیر حوادث و تحولات بیانگر آن است که مقاومت هیچگاه تضعیف نشده است. من به شما قول می‌دهم که آنها اکنون خود نیز به خوبی می‌دانند که ترور سردار سلیمانی موجب تضعیف مقاومت نشده و هدفشان در این زمینه محقق نگشته است. به همین دلیل آنها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که در ماجرای ترور سردار سلیمانی با هدف تضعیف مقاومت دچار اشتباه محاسباتی شدند.

این مسأله را نیز نباید فراموش کرد که حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد پس از شهادت سردار سلیمانی نیز خسارت‌های فراوان و غیرقابل پیش بینی را به ایالات متحده آمریکا تحمیل کرد. هرچند که آمریکایی‌ها از آن روز تا کنون تمام تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر خسارت‌های بزرگ خود در عین الاسد به کار بسته‌اند اما واضح است که در آن حملات متحمل ضربات مهلکی از سوی جمهوری اسلامی ایران شدند.

کد خبر 5110002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha