۱۲ تیر ۱۳۸۶، ۸:۱۸

/ ادیان جهان و انعکاس اخبار مرتبط با آنها در خبرگزاری مهر /

گفتگوی چین با مقر پاپ از سر گرفته می‌شود / بندیکت با تحقیقات سلولهای بنیادین بزرگسالان موافقت کرد

گفتگوی چین با مقر پاپ از سر گرفته می‌شود / بندیکت با تحقیقات سلولهای بنیادین بزرگسالان موافقت کرد

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: طی هفته‌ای که گذشت نامه رهبرکاتولیکهای جهان به کاتولیکهای چینی و اعلام آمادگی دولت چین برای پیگیری گفتگویهای مستمر با مقر پاپ و تعیین شرط برای واتیکان از جمله فعالیتهایی بودند که در کنار تصویب طرح تحقیقات سلولهای بنیادین بزرگسالان برای درمان بیماران قلبی توسط پاپ درخور توجه هستند.

به گزارش خبرگزای مهر، واتیکان شنبه 9 تیر ماه نامه پاپ بندیکت شانزدهم را به کاتولیکهای چین منتشر کرد که طی آن پاپ اولویت پاپی خود را از سرگیری روابط دیپلماتیک میان چین و واتیکان توصیف و بر وحدت میان کاتولیکهای چینی تأکید کرده است.

پاپ در نامه ای به کاتولیکهای چینی وحدت کلیساها را یادآور شد

پاپ به نشانه برقراری روابط مسالمت آمیز با پکن ابراز امیداروی کرده است به طور رسمی با دولت این کشور که میلیونها کاتولیک آن، در کلیساها نیایش می‌کنند که اعتبار و قدرت وی را به رسمیت نمی شناسد، به توافق برسد.

پاپ در این نامه خطاب به اسقفها، کشیشها، روحانیون و مؤمنان غیر روحانی چینی بر حق خود مبنی بر انتصاب اسقفها پافشاری کرده و از اعضای کلیساهای کشور خواسته تحت اعتبار و نفوذ وی با یکدیگر متحد شوند.

پاپ از رهبران چینی خواسته آزادی دینی را گسترش داده و از سرگیری روابط دیپلماتیک با واتیکان را که از سال 1951 قطع شده، توسعه دهند.

12 میلیون کاتولیک چینی در کلیساهای زیرزمینی و کلیساهای دولتی تقسیم شده اند. کلیساهای زیرزمینی به واتیکان وفادار بوده و انتصاب اسقفها را حق پاپ می دانند، اما کلیساهای دولتی این کشور خواستار عدم دخالت پاپ در انتصاب روحانی بوده و مستقل عمل می کنند.

نامه بندیکت همچنین خواستار ارتباط میان کاتولیکهای چین که به رم وفادار بوده و کاتولیکهای کلیسای دولتی چین شده است.

وی محدودیتهای پیشین واتیکان را درباره ارتباط با روحانیون و کلیسای رسمی لغو و تصدیق کرد که برخی از مؤمنان مسیحی چاره دیگری چون حضور در مراسم عشای ربانی در کلیساهای دولتی ندارند.

کشیش برناردو کارولرا رئیس خبرگزاری کاتولیک آسیا نیوز گفت: مهمترین بعد نامه بندیکت شانزدهم به کاتولیکهای چینی وحدت کلیسایی در چین است.

وی گفت: تاکنون کلیسا در چین به واسطه شکاف میان کلیسای دولتی و زیرزمینی شناخته می شد، اما نامه پاپ تأکید می کند که اسقفهای منصوب شده از سوی پاپ در چین به دنبال تأیید دولت بوده و اسقفهای منصوب شده از سوی مقامات چینی در رابطه با پاپ شفاف تر عمل کنند.
 
دولت چین برای گسترش گفتگوهای سازنده با واتیکان اعلام آمادگی کرد

دولت چین در بیانیه ای پس از انتشار نامه پاپ بندیکت شانزدهم به کاتولیکهای این کشور، تمایل خود را برای گسترش گفتگوی سازنده با واتیکان اعلام کرد.

 سخنگوی وزیر امور خارجه چین در بیانیه رسمی که پس از انتشار نامه پاپ صادر کرده اظهار داشت که چین نامه منتشر شده توسط پاپ را دیده است. چین هواره از بهبود روابط چین – واتیکان استقبال کرده و تلاشهای مثبتی در این باره انجام داده است. چین همچنین تمایل دارد گفتگوی صادقانه و مؤثر با واتیکان را ادامه دهد تا اختلافهای ما حل شود.

در این بیانیه آمده است: موضع چین درباره بهبود روابط چین و واتیکان ثابت است. واتیکان باید روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرده و جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت مشروع و نماینده تمام سرزمین چین به رسمیت بشناسد.

نمایندگان واتیکان در گذشته این امر را تبیین کرده اند که با چنین شرطی هیچ مشکلی نداشته و آن را می پذیرند. بیانه دولت چین همچنین از واتیکان خواسته است هرگز به نام دین در امور داخلی کشور چین دخالت نکند.

استفاده از چنین عبارتی توسط دولت کمونیست چین به معنای انتصاب اسقفها و روحانیون کاتولیک اشاره دارد. پاپ انتصاب روحانیون را حق خود دانسته و چین این امر را دخالت در امور داخلی خود تلقی می کند.

چین در سال 1951 رابطه خود را با مقر پاپ قطع کرد و همچنین از رابطه با هر دولتی که با تایوان ارتباط دارد نیز سرباز زد، چرا که چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند که جدا شده است. واتیکان تایوان را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخته است. در حقیقت واتیکان تنها دولت اروپایی است که با تایوان رابطه رسمی دارد.

حدود چهار میلیون کاتولیک چینی در کلیساهایی که مورد قبول دولت است به انجام مراسم عبادی و نیایش می پردازند. در این کلیساها کشیش ها از سوی دولت پکن منصوب می شوند نه پاپ .

بسیاری از کاتولیکهای چین در کلیساهای زیرزمینی به انجام مراسم عبادی و نیایش می پردازند و به واتیکان وفادار هستند. اعضای چنین کلیساهایی اغلب با آزادی و انزجار روبه رو می شوند.

مرگ پاپ ژان پل دوم، پاپ فقید که یک عمر علیه کمونیسم جنگید بارقه هایی را در زمینه روابط دیپلماتیک میان واتیکان و چین ایجاد کرد. این امر درست 50 سال پس از انتصاب کشیش ها از سوی دولت و اخراج همه کشیش های خارجی و کشیش هایی که با مقر پاپ ارتباط داشتند صورت می گیرد.
 
تغییر قانون انتخاب پاپ

بر طبق قانون جدید ، مطابق سنت انتخاب پاپ نیازمند رأی دو سوم رای‌دهندگان در همه موارد رای‌گیری است.

 این تصمیم پاپ، عکس تصمیم سلف بندیکت شانزدهم محسوب می‌شود که در سال 1996 اعلام شد. ژان پل دوم اعلام کرده بود که دوسوم آراء تنها در نخستین دورهای انتخابات مورد نیاز است، اما زمانی که پس از چند دوره رأی گیری کاردینالها به بن بست رسیدند، صرفاً توافق اکثریت برای انتخاب پاپ آینده کفایت می کند.

پاپ بندیکت در سندی به زبان لاتین تصریح کرده است که به شکل رأی گیری سنتی که نیازمند دوسوم آرا در تمام دوره های انتخابات بوده باز گشته است. این سند توسط پاپ به تاریخ 11 ژوئن امضاء شده است.
 
موافقت پاپ با تحقیقات سلولهای بنیادین بزرگسالان

به رغم آنکه بسیاری تصور می کردند آموزه های کلیسای کاتولیک روم درباره اخلاق زیستی مانع ثابتی در راه فرآیند علوم زیست پزشکی مدرن است، پاپ گروهی از کارشناسان را که تلاش کرده برای درمان بیاریهای قلبی از سلولهای بنیادین بزرگسالان استفاده کنند را تشویق و دلگرم کرد.

جمعی از دانشمندانی که اکثر آنها پزشک بودند آخر هفته در سالن پل ششم در واتیکان با پاپ دیدار کردند. این گروه از دانشمندان به منظور شرکت در همایش بین المللی تحقق سلولهای بنیادین بزرگسالان که قرار است از سوی دانشگاه رم ساپینزا برگزار شود به ایتالیا سفر کرده اند.

پاپ گفت که اهداف آنها را برای توسعه درمان با سلولهای بنیادین بزرگسال مورد تصدیق قرار می دهد و یادآور شد: از آنجا که در این این مورد ( استفاده از سلولهای بنیادین بزرگسالان) کرامت انسانی مورد احترام قرار می گیرد و رویانهای بشری تخریب یا در معرض آزمایش قرار نگرفته، مخالفتی با آن ندارد. در چنین موردی، موضع کلیسا با استدلال و علم مورد حمایت قرار می گیرد. واضح است که  بررسی علمی باید منصفانه و با این شرط که تخریب و اهانت به کرامت انسان را در پی نداشته باشد، ترویج شود.

پیروان آئینهای شرقی در استرالیا افزایش یافته است

براساس نتایج تحقیقاتی که سال گذشته میلادی انجام گرفت و سه‌شنبه 5 تیرماه منتشر شد پیروان کلیسای انگلیکن به نحو قابل‌توجهی به آئینهای هندو و بودیسم ملحق می‌شوند.

 به طور تقریبی یک نفر از هر 5 نفر استرالیایی خود را بی دین می‌دانند. این نظرسنجی میزان اعتقاد مردم به دین و درآمد آنها را بررسی کرده و در کنار اشاره به تنزل سطح دین میان مردم به افزایش درآمد آنها در 5 سال اخیر اشاره کرده است.

ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که 3 میلیون و 706 هزار و 557 نفر استرالیایی یا 19 درصد شرکت کنندگان در این تحقیق اظهار داشتند که هیچ دینی ندارند. این آمار سه درصد بیشتر از آماری است که در سال 2001 اعلام شد. تعداد افرادی که اظهار داشتند انگلیکن هستند از سال 2005 تاکنون 175 هزار نفر کاهش یافته و به 3 میلیون و 718هزار و 248 نفر رسیده است.

با تمام این اوصاف مسیحیت هنوز هم دین غالب در این کشور محسوب می‌شود و 7/12 میلیون پیرو در سراسر جهان دارد اما بخشی از جمعیت مسیحیت دیگر خود را مسیحی نمی‌دانند. این در شرایطی است که تعداد پیروان آئین بودیسم به صورت تقریبی 2 درصد افزایش یافته است و محبوبیت آئین هندو از سال 1996 دوبرابر شده است.

مصونت حقوقی برای حمایتهای دولت امریکا از گروههای دینی

دادگاه عالی آمریکا طی یک حکم جدید اعلام کرد که مالیات‌پردازان فدرال نمی‌توانند تلاشهای کاخ سفید را برای کمک دولت به گروههای دینی به چالش بکشند.

 دادگاه عالی ایالات متحده طی 4 تا 5 تصمیم دادخواستی را که از سوی ملحدان و منکران دین علیه دفتر اقدمات ابتدای دین محور کاخ سفید ارائه شده بود متوقف کرد.

 دادگاه با این دادخواست  که از سوی سازمان آزادی از بنیاد دین و سه نفر از اعضای مالیات پرداز آن ارائه شده بود مخالفت کرد و اظهار داشت که این دادخواست نمی تواند بیش از این مورد توجه قرار گیرد چرا که مالیات پردازان عادی دارای چنین جایگاه حقوقی نیستند که بتوانند تصمیمهای اجرایی کاخ سفید را به چالش بکشند.

واشنگتن پست همچنین با اشاره به مناقشه ای که دیروز دوشنبه 4 تیرماه هنگام به پایان رسیدن این دادگاه عالی به وجود آمد، حکم دادگاه را درباره تصمیم های کاخ سفید نسبت به محدودیتهای تازه سخنرانی های دانشجویی و مصونیت حقوقی از تصمیمهای دین محور رئیس جمهور تبیین کرده است.

گروههای لیبرال تصمیم دادگاه را مورد انتقاد قرار داده و آن را عقب‌نشینی نسبت به ماده الحاقی اول قانون اساسی آمریکا می‌دانند درحالی که محافظه کاران دینی و کاخ سفید آن را به عنوان پیروزی بزرگ برنامه دین محور بوش مورد تجلیل قرار دادند.

بنیاد این ملحدان نسبت به کمکهای مالی دولت آمریکا و اولویت دادن به آنها نسبت به گروههای سکولار اعتراض کرد و آن را نقض قانون اساسی آمریکا دانست چرا که در بخشی از قانون آمده است که کنگره نباید قانونی تصویب کند که به موجب آن یک نهاد دینی مورد حمایت قرار گیرد.

کد خبر 511527

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha