۱۷ دی ۱۳۹۹، ۹:۲۴

در سالگرد درگذشت اسطوره ورزش؛

حضور مسئولان فدراسیون کشتی در آرامگاه جهان پهلوان تختی

حضور مسئولان فدراسیون کشتی در آرامگاه جهان پهلوان تختی

مسئولان فدراسیون کشتی صبح امروز و به مناسبت پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی بر مزار وی در آرامگاه ابن بابویه شهر ری حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار مهر، هر سال در چنین روزی یعنی هفدهم دی‌ماه سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی، جمع کثیری از مسئولان و چهره‌های ورزشی و عاشقان جهان پهلوان با حضور در آرامگاه ابن بابویه تهران بر مزار این اسطوره جوانمردی حضور می‌یابند. امسال هم با توجه به محدودیت‌های کرونایی جمعی از مسئولان فدراسیون کشتی با حضور بر مزار جهان پهلوان تختی، یاد و خاطره این مرد بزرگ را گرامی داشتند.

مراسم پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی، امسال در شرایطی متفاوت و زیر سایه سنگین محدودیت‌های کرونایی برگزار می‌شود؛ اما عاشقان این اسطوره مردانگی همچنان به او وفادار بودند و در این مکان گردهم آمدند.

جهان پهلوان غلامرضا تختی روز پنجم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ در جنوب تهران به دنیا آمد و در روز هفدهم دی ماه ۱۳۴۶ در اوج محبوبیت و افتخار چشم از جهان فروبست و تأثیری عمیق در تاریخ ورزش ایران به یادگار گذاشت. از جهان پهلوان تختی یک فرزند به نام بابک به یادگار مانده؛ فرزندی که البته بر خلاف پدر، راه کشتی را در پیش نگرفت، اما همواره با یاد و خاطره پدر زندگی می‌کند و حتی نام فرزندش را هم به یاد جهان پهلوان، «غلامرضا» گذاشته است.

جهان پهلوان تختی نه تنها در پهلوانی و جوانمردی، شهره عام و خاص بود، بلکه نام پر آوازه‌اش در فهرست رکوردهای ورزشی ایران هم می‌درخشد. تختی نخستین کشتی‌گیر ایرانی بود که توانست در سه وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و المپیک شود. او در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۱ و المپیک ۱۹۵۲ در ۷۹ کیلوگرم، در بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ و رقابت‌های جهانی تهران و یوکوهاما در ۸۷ کیلوگرم و مسابقات جهانی ۱۹۶۲ تولیدو در وزن ۹۷ کیلوگرم صاحب مدال شد و رکوردی ماندگار از خود بر جای گذاشت.

تختی همچنین نخستین ورزشکار ایرانی لقب گرفت که در سه المپیک موفق به کسب مدال شد، رکوردی که پس از او تنها توسط محمد نصیری و هادی ساعی تکرار شد. ضمن اینکه جهان پهلوان تختی با کسب هفت مدال در رقابت‌های المپیک و قهرمانی جهان از رکوردداران کسب بیشترین مدال از نظر رنگ و کیفیت در میان کشتی‌گیران ایرانی است. تختی به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی در چهار المپیک شرکت کرد؛ رکوردی که سال‌ها بعد تنها توسط امیررضا خادم از المپیک ۱۹۸۸ سئول تا ۲۰۰۰ سیدنی تکرار شد.

کد خبر 5115338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha