۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸

با حضور اصحاب رسانه مطرح شد؛

مرحوم یزدان پناه عالم و عامل به دین بود

 مرحوم یزدان پناه عالم و عامل به دین بود

قزوین - در بیستمین سالروز درگذشت مرحوم رضا یزدان پناه زوایای شخصیتی و نقش اثرگذار او در امور تربیتی در روزهای پر برکت حیاتش از سوی چهره‌ها و خبرنگاران قزوینی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر تاریخ را افرادی رقم می‌زنند که بتوانند از سد خواسته‌های شخصی خود گذشته و حرکت روبه‌جلوی جامعه به‌سوی تعالی را بر آسایش شخصی ترجیح می‌دهند.
مرحوم «رضا یزدان پناه» از معلمان و چهره‌های برتر قزوینی بود که توانست از سد نفسانیت گذشته و در طول حیات خود قدم‌های ماندگاری در جهت ایجاد فضای تربیتی متعالی در جامعه بردارد.

میزگرد «بررسی شخصیت، شیوه تربیتی و سبک زندگی حاج رضا یزدان پناه» صبح چهارشنبه در خبرگزاری ایکنا و با حضور اصحاب رسانه استان قزوین به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت ایشان با حضور مرتضی روزبه استاندار سابق قزوین، حضرتی‌ها از فعالان فرهنگی استان و حسین یزدان پناه برادر او برگزار شد.

پا در رکاب مکتب سیدالشهدا (ع)

حسین یزدان پناه در این نشست با اشاره به فعالیت‌های مرحوم یزدان پناه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش‌های ایشان در جهت برپایی جامعه اسلامی عنوان کرد: ایشان از هیچ تلاشی برای هدف والایشان فروگزار نبودند و برپایی کلاس‌های آموزش قرآن تا دعوت دانش آموزان به حضور در نماز جماعت و پیوند برقرار کردن آن‌ها با محیط مسجد تا جمع‌کردن مبالغ مختلف برای کمک به انقلاب در امور مختلف تنها گوشه‌ای از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی آن مرحوم بود.

وی ادامه داد: حوزه او فقط جوانان و نوجوانان را در بر نمی‌گرفت و ایشان در تمامی اقشار جامعه نفوذ داشتند، ایشان فعالیت‌های انقلابی خود را از سال ۴۰ آغاز کردند تا سال ۵۲ که به ساوه تبعید شدند ادامه دادند و از زمان تبعید تا پیروزی انقلاب اسلامی یعنی حدود ۷ سال هم در ساوه به مردم خدمت کردند و هرگز از تلاش بازنایستادند.

برادر مرحوم یزدان پناه عنوان کرد: ایشان در دوران جنگ تحمیلی هم یک فرد اثرگذار در استان قزوین بوده جوانان را برای حضور در میدان نبرد تشویق می‌کردند و در اقشار مختلف مردم به‌خصوص در بین ورزشکاران موفق بودند که جذب نیرو کنند و درحالی‌که عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نبودند در این سازمان فعالیت‌های عقیدتی و آموزشی انجام می‌دادند.

وی یادآور شد: مرحوم یزدان پناه جایگاه ویژه‌ای برای مقام شهدا و خانواده‌های شهدا قائل بودند، شهیدی نبود که ایشان به مراسم تشییع‌جنازه او نرود و به‌صورت مداوم با خانواده‌های شهدا در ارتباط بودند. ایشان عالم و عامل به دین بودند و به معنای واقعی دلداده مکتب سید االشهدا بود، این امر را می‌توان در جای‌جای فعالیت‌های ایشان در طول دوران حیاتشان مشاهده کرد.

جای خالی مکتب تربیتی مرحوم یزدان پناه در حال‌وروز امروز جامعه

مرتضی روزبه در این نشست با اشاره به این موضوع که نقش‌آفرینی حجت‌الاسلام یزدان پناه در دوران انقلاب کمتر از نقش او پیش از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی نیست عنوان کرد: مرحوم یزدان پناه در جریانات مذهبی و غیرمذهبی انقلابی قزوین جزو سابقون بودند.

وی ادامه داد: این‌طور نیست که بگوییم یک کسی روزی آمده و رفته است، اگر جسم او از این دنیا رفته است ما باید روی راه و روش او کارکنیم، آنچه موجب ماندگاری می‌شود همین راه و روش است. ما با افرادی که یک مکتب رفتاری دارند کارداریم. امروز از راه و روش او می‌توان طعم صداقت و خدمت صادقانه را به جامعه چشاند.

روزبه تصریح کرد: امروز می‌بینیم که همه از کمبودها می‌گویند و اینکه با این کمبودها نمی‌توان قدم از قدم برداشت در حالی که نسل آقای یزدان پناه نسل توانایی در اوج نداشتن‌ها بود. ما امروز اصالت را در امکانات می‌بینیم در حالی که امکانات امروز چندین برابر گذشته است، ما توفیق اقدام را ازدست‌داده‌ایم.

این فعال سیاسی و اجتماعی استان قزوین یادآور شد: ایشان یک انقلابی صادق بود که خود را در مفهوم انقلاب تعریف می‌کرد نه اینکه انقلاب را برای بهره بردن شخصی بخواهد، اتفاقی که امروز در رفتار چهره‌های مختلف به‌کرات می‌بینیم.

استاندار سابق قزوین ادامه داد: کسانی که در حوزه تربیتی، آموزشی و اجتماعی کار می‌کنند باید روی مکتب عملی و اخلاقی آقای یزدان پناه مطالعه کنند، نوع نگاه و اقدام ایشان می‌تواند موضوع تحقیق و پژوهش باشد، مکتب ایشان باید مورد تجزیه قرار گیرد و از او الگویی به جامعه امروز ما ارائه شود. شخص او چرا بهره‌وری افرادی که امروز در جامعه ما عهده‌دار مسئولیتی هستند مانند ایشان نیست؟

مرحوم یزدان پناه از بند منیت رسته و به یک مفهوم برتر دست یافته بود

محمدعلی حضرتی در این نشست با اشاره به اینکه همواره مخاطب برای حرف حق کم بوده و این امر سنت زندگی بشری است، گفت: وقتی به تاریخ پیامبران هم نگاه می‌کنیم هم درمیابیم که عاملان به آموزه پیامبران الهی اندک‌اند. سیدالشهدا (ع) در خطبه‌ای می‌فرمایند: مردم بندگان دنیا هستند و دین همچو آب دهانشان است که آن را مزه می‌کنند و مادامی به دنبال آسیاب دین هستند که دنیایشان را تأمین کند، در دشواری‌ها دین‌داران اندک‌اند! این امر یک شمول کلی دارد که موضوع تربیتی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

این فعال فرهنگی تبیین کرد: ما سال‌ها شاهد فعالیت‌های غیرسازمانی و خارج از زمان کاری مرحوم یزدان پناه بودیم. کسی که درگیر خودش باشد نمی‌تواند به دیگران کمک کند درحالی‌که ایشان با تلاش و سال‌های کار تربیتی که زحمت زیادی هم دارد از خود رها شده بود.

وی ادامه داد: ایشان علاوه بر اینکه روی اعمال خود دقیق و حساس بودند به شاگردان خود هم می‌آموختند که باید در محضر الهی پاسخگوی اعمال خود باشند.

حضرتی عنوان کرد: رمز موفقیت افراد برجسته این است که خود را کنار می‌گذارند و خداوند آن‌ها را بزرگ می‌کند. امام در خصوص شهید بهشتی فرمودند که بهشتی یک ملت بود! یعنی او به‌تنهایی کار یک ملت را می‌کرد؛ مرحوم یزدان پناه نیز در دوره حیات خود در محدوده زیستی‌اش به‌اندازه تمام مردم این شهر بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به شاگردان ایشان هم دقت کنیم متوجه می‌شویم که شاگردان ایشان در هیئت دو طفلان مسلم چهره‌های اثرگذار و پیشرو در دوران انقلاب و جنگ بوده‌اند.

این فعال فرهنگی مطرح کرد: ایشان دبیر زبان انگلیسی بودند ولی می‌توان اثربخشی او را در آموزش قرآن دید، زمانی هم که در تبعید بودند به حدی نقش معلمی خود را خوب ایفا کردند که از سوی وزیر آموزش‌وپرورش مورد تقدیر قرار گرفتند.

حضرتی توضیح داد: ابعاد شخصیتی مرحوم یزدان پناه در یک جمله نمی‌گنجد، ایشان به معنای واقعی یک فرد پاک دست بودند تا حدی که بسیاری از شهدای همشهری ما او را وصی خود قرار می‌دادند.

وی در خاتمه گفت: ایشان به ابعاد کار تربیتی و خروجی آن باور داشتند و در این زمینه نهایت تلاش خود را به کار می‌بردند، نقطه اوج این کار را می‌توان در تشکیل معاونت آموزش و عقیدتی سپاه استان توسط ایشان و شهید چگینی دید درحالی‌که هنوز رسته نظامی آن در قزوین شکل نگرفته بود. ایشان به حرف‌هایی که می‌زدند عامل بودند. اگر جوانان را به جبهه‌ها دعوت می‌کردند خودشان در خط مقدم بودند و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور میافتند و نفس جذب‌کننده‌ای داشتند.

کد خبر 5121254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha