۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۲۹

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی در شیراز:

دنیای امروز نیازمند انسان‌های مهربان است/با قصه‌گویی می‌توانیم

دنیای امروز نیازمند انسان‌های مهربان است/با قصه‌گویی می‌توانیم

شیراز- رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی با تاکید بر اینکه دنیای امروز نیازمند انسان‌های مهربان است، گفت: با قصه‌گویی می‌توانیم آدم‌های مهربان بسازیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سپاس‌واره عنوان برنامه‌ای از سوی کانون استان فارس بود که با هدف تقدیر از مربیان همراه در باشگاه‌های انجمن قصه‌گویی فارس صبح سه شنبه در فضای مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، الهام دارابی، مسئول دبیرخانه انجمن قصه‌گویی کشور با حضور در این نشست مجازی، با بیان جمله‌ای از افلاطون، سخنان خود را در مورد تأثیر قصه‌گویی آغاز کرد. او گفت: به گفته‌ی افلاطون، تأثیری که قصه‌گویی بر تربیت روح کودک و نوجوان دارد به مراتب بیشتر از تأثیر ورزش بر جسم آن‌هاست.

به گفته‌ی دارابی، از نظر تربیتی، اولین چیزی که قصه‌گویی به مخاطب تقدیم می‌کند، خودفهمی یعنی درک و شناخت از خود، شناخت ابزار وجودی و طبیعت خویش و شناخت توانایی‌ها و کاستی‌ها است و در کنار خودفهمی، اتفاق مهم‌تری هم رخ می‌دهد این‌که، مخاطب قصه می‌تواند هوشمندانه و خوب، با دیگران ارتباط برقرار کند و با درک روابط با دیگران جامعه‌ای آرام و رو به رشد بسازد.

دارابی در ادامه افزود: دنیای امروز نیازمند انسان‌های مهربان است و مهربانی در قصه‌گویی جاری‌ست و این یعنی با قصه‌گویی می‌توان آدم‌های مهربان ساخت و با این اعتقاد که «آینده را باید ساخت» آن‌ها را آماده برای ساختن آینده‌ای امن و آرام خواهد کرد.

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی با اشاره به این موضوع که در همه‌ی دنیا، قصه‌گویی نه فقط ابزار تربیتی بلکه به عنوان ابزار درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: قصه‌گویی کمک می‌کند که نواقص روحی کودک برطرف شود و با روح و روانی سلامت، بتواند جامعه‌ای سالم را بسازد. او با اشاره به رسالت سنگین مربیان و قصه‌گویان که تربیت و شناخت است، گفت: اهمیت قصه‌گویی در این است که انسان را از خودشناسی به خداشناسی می‌رساند.

دارابی با اشاره به شرایط کرونایی و گرم شدن محافل خانواده‌ها به این نکته اشاره کرد که قصه‌گویی در خانواده‌های ایرانی جاری شده و جامعه امروز به اهمیت قصه‌گویی پی برده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از عملکرد انجمن قصه‌گویی فارس و گروه اجرایی باشگاه قصه‌گویی در اجرایی شدن مطلوب کارگاه‌های قصه‌گویی، تقدیر و بر اهمیت و لزوم پرداختن به تولید قصه و قصه‌گویی برای مخاطبان خردسال تاکید کرد.

سعیدرضا کامرانی، سرپرست اداره کل کانون فارس نیز با تقدیر از گروه انجمن قصه‌گویی فارس، ۲ کتاب «رد پای گیلاس و قصه سیب» شامل داستان‌ها و اشعار مربیان کانون فارس در دو بخش کودک و بزرگ‌سال را معرفی و مربیان را به قلم‌فرسایی در زمینه‌ی قصه و قصه‌گویی تشویق کرد.

کامرانی گفت: قصه دارای قدمتی کهن است که به کمک آن می‌توان کودکان را با محیط اطرافشان آشنا کرد و قدرت تفکر و تخیل آنها را افزایش داد.

به گفته سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، همه باید بتوانند از قصه به عنوان ابزاری فاخر و ارزشمند بهره ببرند و نگذارند این ابزار و رسانه بی‌بدیل به دست فراموشی سپرده شود چون قصه در همه اعصار تاریخ و در همه جغرافیای عالم و همه‌ی سرزمین‌ها وجود داشته و دارد و در دین مقدس اسلام و کتاب بزرگ آسمانی هم به این قالب فاخر فرهنگی و هنری پرداخته شده است؛ بزرگان ادبیات ما همچون مولانا، عطار، سعدی و دیگران از قصه بهره‌های فراوان برده و از این قالب در آثار خود و انتقال پیام به مخاطب استفاده کرده‌اند.

سرپرست اداره کل کانون فارس در ادامه گفت: قصه نه تنها یک ابزار تربیتی که یک رسانه بزرگ و قدرتمند است و تاکنون جایگزینی نداشته است؛ بسیاری از تولیدات فرهنگی، هنری همچون: فیلم و انیمیشن‌ها بر مبنای قصه طراحی شده است؛ بر این اساس باید تلاش کنیم با پرداختن به قصه و قصه‌گویی در حوزه کودک و نوجوان، جایگاه این رسانه را بیش از پیش حفظ و نگهداری کنیم و از این قالب فرهنگی در جهت هدایت مخاطب به سوی آینده‌ای روشن و مترقی بهره بگیریم.

در ادامه این نشست، مسئولان باشگاه‌های قصه‌گویی، مادران و نوجوانان فارس به ارائه گزارش از روند فعالیت‌های اجرایی باشگاه‌ها پرداختند و در پایان از مربیان همراه در باشگاه‌های انجمن قصه‌گویی استان فارس تقدیر شد.

کد خبر 5148109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha