۲۳ دی ۱۳۸۲، ۱۰:۳۰

" ران هاوارد"، كارگردان فيلم " گمشده ":

همواره خواسته ام " زنان قدرتمند " را به تصوير بكشم

همواره خواسته ام "  زنان قدرتمند "  را به  تصوير بكشم

"ران هاوارد" كارگردان فيلمهايي چون " اسپلش "،" آپولو 13" و " يك ذهن زيبا " به تازگي با فيلم " گمشده " ظاهر شده است ، وي به سبب ساخت " يك ذهن زيبا " تنديس اسكار بهترين كارگرداني و فيلم را كسب كرده و با فيلم " گمشده " نگاهي به اين جوايز دارد.

" ران هاوارد " كارگردان فيلم " گمشده "
" فيلم وسترن " گمشده " اولين تجربه " هاوارد " درگونه سينمايي وسترن به شمارمي رود وداستان  زني را روايت مي كند كه علي رغم تمامي مشكلاتي كه با پدرش داشته ناگزيراست براي يافتن  دخترگمشده اش به وي بپيوندد.
صاحبنظراني كه ازاين اثرديدن كرده اند براين باورهستند كه فيلم " هاوارد " يكي ازبرترين آثارسال جاري به شمارمي رود واميد بسياري به كسب جوايزاسكاردارد.
اين فيلمسازدرگفتگوي ذيل ازعلاقه اش به كارگرداني سخن مي گويد.

 به ياد داريد نخستين باري كه به فيلمسازي فكركرديد چه زماني بود؟
اين اتفاق در" برنامه اندي گريفيث" رخ داد.اين برنامه تلويزيوني  با خلاقيت بسياري همراه بود ومن هرهفته با مراحل روايت يك داستان آشنا مي شدم كه شامل كنفرانسهاي مربوط به داستان ، تمرين وفيلمبرداري بود.
زمانيكه درپروژه شركت فيلمسازي ديسني تحت عنوان " كشوروحشي" فعاليت مي كردم دريافتم كه " رابرت توتن"، كارگردان آن كه درآن زمان 30 ساله بود درسن 21 سالگي به مدد يك دوربين دستي فيلم بلندي را با بودجه اندك ساخته است .اين امر مرا تحت تاثيرقرارداد وبه حدي ازآن الهام گرفتم كه ازآن پس درمورد فيلمسازي فكر مي كردم.
دراين بين بايد فيلمهايي نيزحضورداشته باشند كه شما را تحت تاثيرقرارداده اند؟
فيلمهاي " فارغ التحصيل " ،" بوني وكلايد " و"رومئو وژوليت" ازجمله آثاري بودند كه نوع نگرش مردم  به  فيلم سينمايي را تغييردادند .همين آثارباعث شدند كه به رسانه سينما علاقه مند شوم.

دشوارترين بخش فيلمسازي ازنگاه شما كدام است ؟
زماني كه به گذشته نگاه مي كنم دليل نوع برخورد مردم را بيشترمتوجه مي شوم.زمانيكه من به آنها مي گفتم كه تمايل دارم فيلمسازي را درپيش گيرم دستي حاكي ازمهرباني برسرورويم مي كشيدند وآب نبات به دستم مي دادند.
من يك دوربين 16 ميلي متري اجاره كردم وتمام مدت فيلمبرداري مي كردم .آنها نيزنگاهي به من مي كردند وتصورمي كردند كه اين آرامترين كاري است كه مي توانم انجام دهم.
درحال حاضرمي فهمم كه برداشت آنها ازحركات من چه بوده است اما درآن زمان بسيارناراحت ونااميد مي شدم.
ازسوي ديگرنوع برخورد اطرافيان باعث شد كه هرچه زودترفعاليتهايم را به صورت جدي آغازكنم با اين وجود درنيمه هاي دهه 70 امكانات چنداني دراختياركارگردانهاي جوان قرارنمي گرفت.
" راجركورمن"، تهيه كننده فيلمهاي ارزان قيمت تنها كسي بود كه به دانشجويان فيلمسازي كمك مي كرد كه فعاليت در اين عرصه را تجربه كنند.او به دليل موفقيت فيلمهاي " گرافيتي آمريكايي" و" روزهاي شاد" ازمن دعوت كرد كه درفيلمهايش بازي كنم واميدم را براي كارگرداني به ياس مبدل كرد.
با اين وجود فيلمهايي را كه ساخته بودم به وي نشان دادم واو موافقت كرد كه فرصتي را دراختيارم قراردهد.ازسوي ديگرتصميم گرفتم كه دردانشگاه وي شركت كنم.
آيا زماني كه به يك كارگردان تبديل شديد ، نكته اي وجود داشت كه موجبات حيرتتان را فراهم كند؟
دركارگرداني هيچ نكته خاصي وجود نداشت.يك روزبعد ازبيست وسومين جشن تولدم كاربراي " كورمن" را آغازكردم وتنها 22 روزبراي فيلمبرداري وقت داشتم .
دراين مدت نگران بودم كه ازعهده كاربرنيايم واخراج شوم. اين درشرايطي است كه بحثهاي بسياري مطرح شده بود ومن علاقه ام را به ساخت فيلم بارها وبارها اعلام كرده بودم.با اين وجود هنوزمدت چنداني نگذشته بود كه دريافتم اين كارپاداشهايي را نيزدربردارد.به خاطردارم كه درآن زمان به خود گفتم  تلاشهايي كه انجام داده ام مسرت بخش ترازآنچه كه تصورش را مي كنم بوده است.

ازآن به بعد شما گهگاه درمورد نا اميدي هاي حاصل ازفيلمسازي صحبت كرده ونكاتي را نيزذكرمي كرديد؟
ميزان عوامل نااميد كننده دراين مسيرغيرقابل شمارش است.شما هرروز كه كارمي كنيد با يد توافقهايي را كه انجام داده ايد به خاطرآوريد چرا كه درخواستهايي كه ازشما صورت مي گيرد بي شمارهستند وشما بايد امكاناتي را كه يك صحنه دراختيارتان قرارمي دهد مد نظرقراردهيد وبين انتخاب آنها تصميم گيري كنيد.
ازهمين رومي توان گفت قسمتي ازكاركارگرداني درگوش فرادادن به صدايي خلاصه شده كه به شما ياد آوري مي كند  بايد ها ونبايدها چگونه هستند.
من پس ازگذشت زمان ياد گرفتم كه آرامش بيشتري داشته باشم ونكات زايد را حذف كرده وترس را به كناري بگذارم.
منظورم ازاين صحبتها اين است كه بعد ازاين با برنامه اي سركارحاضرشدم كه نيمي ازآن درذهنم بود ونيم ديگرش قابليت تغييررا داشت.با اين وجود نمي توان هيچ فيلمي را به عنوان يك اثركامل معرفي كرد چرا  كه تمامي آثارسينمايي قلب شما را مي شكنند واحساساتتان را جريحه دارمي كنند.
زمانيكه يك پروژه را انتخاب مي كنيد به چه عواملي توجه داريد؟
به نظرمن دررويدادهاي غيرمتعارف بايد به دنبال مشكلات انساني مربوط به يكديگرگشت. فشاري كه حاصل ازاين شرايط است همواره توجه ام را جلب كرده است.به نظرمن آنچه كه دراين ميان اهميت دارد گونه سينمايي ويا ضرب آهنگ آن نيست بلكه درانتخاب هايي خلاصه شده كه توسط كاراكترها صورت مي گيرد.اين انتخابها هستند كه لحظات موفقيت ويا شكست را رقم مي زنند.
من به اين نكته رسيده ام  كه درتمامي فيلمها اعم ازكمدي ، درام وفانتزي آنچه كه توجه ما را جلب مي كند تعليق موجود درفيلم است.من به ضرب آهنگ اهميتي نمي دهم بلكه ازكاراكترها مي خواهم كه آن تعليق را بوجود آورند.اما بايد بگويم كه درمورد فيلم " گمشده " همه  چيزكاملا متفاوت است.

چه مسئله اي باعث شد كه فيلم " گمشد ه" را جلوي دوربين ببريد؟
همواره دوست داشتم پروژه هايي را دردست گيرم كه تصويري اززنان قدرتمند را به نمايش مي گذارند. من درخانواده اي ريشه دارم كه زنان آن بسيارقدرتمند هستند ازسوي ديگرخودم نيزسه فرزند دختردارم.
ايده اي كه دراين فيلم مطرح مي شود مربوط به يك زن ودودختروي است وازقدرت بسياري برخورداراست.آنها دركنارپيچيدگيهايشان ازتوانايي بسياري برخوردارند .
تصوركردم كه چنين ايده اي براي هرفيلمي مي تواند سود بخش باشد به ويژه اينكه رويدادهاي فيلم درسال 1885 ودرنيومكزيكو به وقوع مي پيوندد.اين فيلم به طرزي بسيارشخصي با من سخن مي گفت .
با توجه به علاقه شما به كارگرداني آيا اين احتمال وجود دارد كه زماني به عرصه بازيگري بازگرديد؟
حالا كه فرزندانم بزرگترشده اند احساس مي كنم كه زمان بيشتري را براي تمركزبرروي بازيگري دارم.
به نظرمن ايده بازگشت به اين عرصه جالب است وشرط مي بندم كه به حد كافي دراين زمينه ياد گرفته ام.من بابسياري ازنابغه هاي اين عرصه همكاري كرده ونكات بسياري را ازآنها آموخته ام.

کد خبر 51636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha