۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۹

مهر بررسی می‌کند؛

خراسان شمالی در سالی که گذشت / از همدلی مردم تا دستگیری یک مدیرکل

خراسان شمالی در سالی که گذشت / از همدلی مردم تا دستگیری یک مدیرکل

بجنورد- خراسان شمالی در سال گذشته رویدادهای مختلفی داشت که افتتاح واحد سوم بخار سیکل ترکیبی شیروان، تغییر نماینده ولی فقیه استان و دستگیری یک مدیرکل به اتهام تخلفات مالی مهم‌ترین موارد بود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سال ۱۳۹۹ با تمام فراز و نشیب‌ها تمام شد و استان خراسان شمالی در این ۳۶۵ روز شاهد اتفاقات تلخ و شیرینی بود که هر کدام اکنون به خاطرات پیوسته است.

اتفاقات و برنامه‌های مختلفی در این یک سال به اجرا درآمد که برخی از آن‌ها در راستای افزایش تولید و ارائه خدمات به مردم بود و برخی نیز مشکلاتی به شمار می‌آمد که مردم را دچار نگرانی می‌کرد.

در این گزارش به صورت اجمالی به مهم‌ترین اخبار، رویدادها و حوادث سال ۹۹ در خراسان شمالی اشاره می‌کنیم.

کرونا و همبستگی مردم

سال ۹۹ در حالی آغاز شد که جهان، ایران و خراسان شمالی در شوک شیوع کرونا بودند؛ مردم نوروز خاصی را تجربه کردند و در روزهای ابتدایی سال ترس بیشتری بر مردم غالب بود.

اما این کرونا باعث نشد نیروهای جهادی و انقلابی دست روی دست بگذارند لذا از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در اسفند ۹۸ و سپس در بهار ۹۹ گروه‌های جهادی به میدان آمده و سطح شهر، مغازه‌ها و اماکن عمومی را ضد عفونی کردند؛ ماسک و مایع ضد عفونی تولید کرده و در اختیار مردم قرار دادند.

در ادامه مردم با یاری یکدیگر رزمایش مواسات را برنامه‌ریزی کردند و به این ترتیب ده‌ها هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های محروم و آسیب دیده از کرونا توزیع شد.

یقیناً این اتفاق را می‌توان یکی از دستاوردها و صحنه‌های زیبا خراسان شمالی در سال ۹۹ دانست زیرا مردم یک دل و یک صدا برای کمک به محرومان آستین بالا زده و فعالیت کردند.

از دیگر اقدامات خاص گروه‌های جهادی می‌توان به راه اندازی «شیفت ایثار» توسط بسیجیان اشاره داشت. طبق این طرح دانشجویان، طلاب و سایر اقشار به یاری کادر درمان شتافتند و در حوزه‌های مختلف به آن‌ها کمک کردند.

افتتاح‌هایی برای مردم

خراسان شمالی در سال ۹۹ شاهد اخبار خوب دیگری نیز بود. افتتاح واحد سوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان از جمله این موارد بود. این واحد با مبلغ سرمایه گذاری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شد و توانست ظرفیت ۱۶۰ مگاوات را به توان تولید برق کشور اضافه کند.

بر این اساس اکنون مجموعه نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با ظرفیت هزار و ۴۳۴ مگاوات و با ۶ واحد ۱۵۹ مگاواتی گاز و ۳ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی و با راندمان ۵۰ درصد، بخشی از برق مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

یکی دیگر از شاخص‌ترین افتتاح‌های خراسان شمالی مربوط به حوزه بهداشت و درمان بود. در سال گذشته مرکز تخصصی بیماری‌های خاص در استان به بهره برداری رسید. این مرکز ۸۰ تخته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار را از طریق دولت و خیران برای خود جذب کرد.

مرکز تخصصی مذکور دارای بخش‌های شیمی درمانی، تالاسمی، آزمایشگاه داروخانه، کلینیک‌های تخصصی، دیالیز، رادیولوژی و فیزیوتراپی است که مردم استان می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

نخستین سفر رئیس قوه قضائیه به خراسان شمالی

در سال گذشته خراسان شمالی شاهد رفت و آمد بسیاری از مسئولان کشوری بود. در رأس آن‌ها می‌توان از آیت الله سید ابراهیم رئیسی نام برد. رئیس قوه قضائیه دی ماه ۹۹ در سفری یک روزه به استان آمد.

رئیسی در این سفر علاوه بر حضور در شورای عالی قضائی خراسان شمالی با جمعی از کارشناسان و نخبگان استان دیدار کرد و از مشکلات این منطقه آگاه شد. در ادامه این سفر رئیس قوه قضائیه پای درد و دل گروه‌های مختلف مردمی نشست و مشکلات آنان را بررسی کرد.

تغییر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی از دیگر اخبار قابل توجه استان در سال گذشته به شمار می‌آید. بر این اساس رهبر انقلاب ضمن تشکر از حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، حجت الاسلام رضا نوری را به عنوان نماینده خود در خراسان شمالی و همچنین امام جمعه بجنورد منصوب کردند.

با این تصمیم حجت الاسلام یعقوبی پس از یک دهه حضور در خراسان شمالی به کار خود در استان پایان داد.

سرمایه گذاری‌هایی که فقط شعار بود

سال ۹۹ را می‌توان سال وعده‌های ریز و درشت مسئولان خراسان شمالی نیز دانست. سالی که طبق گفته مسئولان بنا بود سرمایه گذاران مختلفی به استان بیایند اما هر کدام با بهانه‌ای عدم حضور در استان را ترجیح دادند.

یکی از این سرمایه گذاران بنا بود طرحی با نام «رز» را در مرکز شهر بجنورد پیاده سازی کند؛ این طرح به دلیل عدم شفافیت مورد انتقاد قرار گرفت اما در نهایت سرمایه گذار در نامه‌ای به دلیل عدم همکاری شهرداری و تورم شدید از اجرای آن سر باز زد و به این ترتیب یکی از سرمایه گذارانی که شهرداری بجنورد روی آن مانور فراوانی داده بود هیچ دستاوردی را برای استان نداشت.

پروژه مفخم از دیگر مواردی بود که اجرای آن با حواشی فراوانی مواجه شد. ابتدا در طرح توسعه مفخم بنا شد بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد که مورد استفاده قشر کم برخوردار شهر است تخریب شود اما با انتقاد فعالان فضای مجازی تخریب بیمارستان لغو شد.

در ادامه استاندار خراسان شمالی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از حضور یک سرمایه گذار قدرتمند برای توسعه مفخم خبر دادند. حتی مدیرکل مربوطه در این رابطه بیان داشت که سرمایه گذار چند ده میلیون تومان خرج پروژه کرده است.

پس از این سخنان محمد علی شجاعی از ادامه رایزنی‌ها برای حضور سرمایه گذار خبر داد اما پس از کلنگ زنی پروژه بدون حضور هیچ گونه سرمایه گذاری، استاندار خراسان شمالی در اظهاراتی عجیب به رسانه‌ها اعلام کرد: مگر قرار بود سرمایه گذار این طرح را اجرا کند؟

کار به این مرحله نیز ختم نشد و استاندار در گام بعدی علت نیامدن سرمایه گذار را برخی مخالفت‌ها از درون استان دانست. اظهاراتی که با سخنان قبلی وی در تضاد قرار داشت.

برخورد با مفسدان اقتصادی دل مردم را شاد کرد

خبر دستگیری یکی از مدیران کل خراسان شمالی دیگر موردی بود که به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد. سید جواد ایلالی، دادستان بجنورد از دستگیری یکی از مدیران کل استان به دلیل تخلفات مالی خبر داد.

ایلالی ادامه داد: وی با استناد به مستندات ارائه شده، از حیث اتهامات اختلاس، دخل و تصرفات غیرقانونی در وجوه بیت‌المال تحت تعقیب قضائی قرار گرفت و دستگیر شد.

وی تصریح کرد: در این زمینه پرونده قضائی تشکیل شده و مراتب در یکی از شعب بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان مطرح رسیدگی است.

سالی که برای عده‌ای خاص نان داشت!

استخدام چند تن از اعضای فعال ستاد انتخابات حسن روحانی توسط استانداری خراسان شمالی دیگر خبری بود که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

در این خصوص فعالان فضای مجازی واکنش‌های فراوانی نشان دادند و برخی نمایندگان مجلس نیز این اقدام را خلاف قانون عنوان کردند.

به عنوان نمونه سید محمد پاکمهر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در یادداشتی نوشت: جذب و استخدام نور چشمی‌ها خارج از ضوابط و مقررات جاری کشور با هر فرمولی که باشد بی حرمتی به قانون است و بر خلاف وجدان، ایمان و اعتقاد به عدالت است و نوعی بی عدالتی و تبعیض و بی توجهی به اعتماد عمومی می‌باشد. جذب و به بکارگیری افراد خاص، بدون آزمون و رقابت، یک نوع امتیاز دهی و به عبارتی پارتی بازی آشکار و قانون‌شکنی است.

آلبلاغ بالاخره آرام شد

حواشی پیرامون معدن آلبلاغ اسفراین که از سال‌های قبل شروع شده بود در سال ۹۹ نیز ادامه داشت. شرکتی که طبق قراردادها بنا بود حفاظت از معدن را انجام دهد وظیفه خود را انجام نمی‌داد و این مسئله برداشت‌های غیر مجاز از این معدن را روز به روز گسترش می‌داد.

در نهایت بر اثر درگیری اهالی بر سر برداشت‌های مواد معدنی یک نفر جان باخت و این امر سبب شد آلبلاغ بیش از پیش جدی گرفته شود. در نهایت نیروی انتظامی باری دیگر منطقه را پاکسازی کرد و شرکت بهره بردار نیروهای خود را مستقر کرد.

در این معدن مجموعاً ۷ نفر به علت ریزش تونل‌های غیر مجاز و یک نفر بر اثر درگیری جان خود را از دست دادند.

خراسان شمالی در سال گذشته شاهد اتفاقات فوق و حوادث بسیار دیگری بود. هرچه بود سال ۹۹ به اتمام رسید و حال مسئولان باید به فکر اجرای برنامه‌های خود در سال جاری باشند.

کد خبر 5177763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha