۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۵۶

دعوت از دولت سیزدهم برای سفر به قزوین؛

قزوین شاه‌راهی در انتظار توسعه

 قزوین شاه‌راهی در انتظار توسعه

قزوین – دولت سیزدهم در حالی در سال ۱۴۰۰ تشکیل می‌شود که استان قزوین به عنوان یکی از استان‌های محوری در کشور در انتظار نگاهی متفاوت از سوی دولت جدید است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - حسن عابدینی: سال ۱۴۰۰ را بدون شک باید یک سال استراتژیک و محوری در تاریخ این کشور دانست. برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری این سال را در سپهر سیاسی ایران اسلامی اهمیت ویژه ای بخشیده و بدون شک باید آن را یک سال حساس و مهم دانست.

از سویی وجود برخی مشکلات در کشور بر اهمیت این انتخابات افزوده و دولت سیزدهم در حالی سکان دار کشور خواهد شد که باید رفع مشکلات متعددی را در برنامه خود بگنجاند.

این در حالی است که تحریم در سایه کرونا در کنار برخی آشفتگی‌های مدیریتی بر مشکلات کشور دامن زده و نیاز است دولت سیزدهم دولتی جوان، جهادی، انقلابی و مهم‌تر از همه با برنامه‌ای مدون برای حل مشکلات باشد.

استان قزوین نیز در پازل گسترده کشور نقش مهمی ایفا می‌کند. این استان صنعتی که از قضا می‌توان ازآن به واسطه وجود دشت قزوین به عنوان قطب کشاورزی نیز یاد کرد با مشکلاتی روبرو است که به تناسب وسعت آن در کشور، بیشتر به نظر می‌رسد.

دولت سیزدهم در سال جاری باید شناخت کافی از مشکلات این استان داشته باشد. مشکلاتی که غالب آن در سایه بدقولی‌های مدیریتی به درازا کشیده و امروز بر روی هم ماندگار شده است.

مردم این استان از دیرباز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و نیاز است تا دولت سیزدهم شناخت کافی از این مشکلات داشته باشد.

در این گزارش سعی شده کلیدی ترین نیازها و پروژه‌های استان قزوین که در سایه مشکلات کشور بر زمین مانده بررسی شود.

۱۳ شهر قزوین منتظر انتقال آب طالقان

انتقال آب سد طالقان به قزوین یکی از پروژه‌های مهم، حساس و حیاتی استان قزوین است که قرار بود با اجرای این پروژه بیش از ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا در استان قزوین از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم بهره مند شوند.

بدون شک وقتی سوم اردیبهشت ۹۶ کلنگ احداث این سد با دستور حسن روحانی به صورت ویدئو کنفرانس به زمین خورد مردم آبیک که سال‌ها طعم نداشتن آب مناسب را چشیده بودند خوشحال‌ترین بودند. آنها قرار بود در مدت زمانی کوتاه اولین شهری باشند که از این پروژه بهره مند می‌شوند اما امروز و پس از گذشت سال‌ها نه تنها این پروژه دستاوردی نداشته بلکه مدیرکل آبفای استان قزوین در گفتگویی که با خبرنگار تسنیم انجام داده عنوان می‌کند که با این روند واگذاری اعتبارات اجرای کامل این پروژه صد سال به طول خواهد انجامید.

مردم آبیک این روزها بیش‌تر از بی آبی از بدقولی نالان هستند. وعده‌ای که این بار تا پایان دولت دوازدهم داده شده اما این به معنای این است که این پروژه تا پایان دولت تنها در فاز نخست یعنی انتقال به آبیک به بهرداری خواهد رسید و ۱۳ شهر دیگر باید منتظر عملکرد دولت سیزدهم باشند.

اجرای این پروژه حیاتی را باید بدون شک یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم دانست. اولویتی که به طور مستقیم با بهداشت و سلامت این مردم مرتبط است.

یکی دیگر از نیازهای استان قزوین وضعیت نا مناسب بهداشت و درمان در این استان است. اصلی ترین نیاز استان در حوزه بهداشت و درمان وضعیت مراکز درمانی این استان است تا جایی که عمر بیمارستان‌های دولتی در این استان به بیش از ۶۰ سال می‌رسد.

بیمارستان‌های قزوین بیش از ۶۰ سال سن دارند

یکی دیگر از نیازهای استان قزوین وضعیت نا مناسب بهداشت و درمان در این استان است. اصلی ترین نیاز استان در حوزه بهداشت و درمان وضعیت مراکز درمانی این استان است تا جایی که عمر بیمارستان‌های دولتی در این استان به بیش از ۶۰ سال می‌رسد.

این در حالی است که برخی از شهرهای پر جمعیت این استان همچون محمودآباد از داشتن یک درمانگاه ساده شبانه روزی برای ارائه خدمات اولیه نیز محروم هستند.

بر همین اساس ساخت بیمارستان دولتی ۷۰۰ تختخوابی یکی از اصلی ترین نیازهای استان به نظر می‌رسد. این در حالی است که منابع مالی این بیمارستان بسیار ناچیز است و بدقولی و خلف وعده پیمانکاران پیشین کار را طولانی کرده است.

از سویی یکی دیگر از وعده‌های استان قزوین، راه اندازی بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی توسط بخش خصوصی است. بیمارستانی که وعده ساخت آن ۲۷ مهر توسط مرتضی روزبه استاندار قزوین داده شد اما تا همین دو ماه گذشته وضعیت مالکیت زمین این بیمارستان نیز مشخص نشده بود.

بدون شک ساماندهی و تقویت بیمارستان‌های استان قزوین یکی از اصلی ترین اولویت‌های دولت جدید در استان خواهد بود.

اتصال الموت به تنکابن در انتظار تحقق وعده‌ها

اتصال قزوین به الموت و سپس به تنکابن از دیگر موضوعات و دغدغه‌هایی است که در استان قزوین باید به آن اشاره کرد.

این پروژه از طرح‌های مهم راهبردی و حلقه اتصال راه‌های جنوب به شمال محسوب می‌شود که از سال‌ها قبل شروع شده و ملاحظات مهندسی ایجاب می کرده زودتر ساخته شود.

پروژه قزوین – الموت تنکابن پروژه‌ای است که در دو منطقه قزوین به الموت با ۶۳ کیلومتر و الموت به تنکابن با حدود ۱۷ کیلومتر است که در سه فاز عملیاتی می‌شود.

روند کند این پروژه سالهاست به دلایل مالی ادامه دارد اما اسلامی وزیر راه در تیرماه سال گذشته در سفری به قزوین از نزدیک با روند کار این پروژه آشنا و اعلام کرد تکمیل کامل این طرح نیاز به ۲,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

این در حالی است که اسلامی در این سفر قول داد قسمت نخست پروژه شامل قزوین به الموت به طول ۶۳ کیلومتر تا پایان دولت آماده بهره برداری شود.

بدون شک طولانی شدن روند ساخت این پروژه باعث افزایش هزینه‌ها نیز خواهد شد و دولت پیش رو باید تکمیل قطعات باقی مانده را با هدف کاهش هزینه‌ها در دستور کار قرار دهد تا پروژه‌ای که از سال ۸۵ ملی شده به بهره برداری برسد.

در حالی که استان قزوین در جایگاه درآمدی در بین استان‌های کشور در میانه جدول قرار دارد اما در دریافت بودجه معمولاً جزو ۴ استان انتهایی کشور است

ضعف مفرط بودجه استان قزوین

یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مدیران استان قزوین در سال‌های اخیر ضعف بودجه استان قزوین نسبت به جایگاه درآمدی استان است.

در حالی که استان قزوین در جایگاه درآمدی در بین استان‌های کشور در میانه جدول قرار دارد اما در دریافت بودجه معمولاً جزو ۴ استان انتهایی کشور است.

این گلایه در دو سال اخیر و در دوره نمایندگان جدید مجلس افزایش یافته و تلاش‌ها برای تقویت بدنه بودجه استان قزوین رو به افزایش است.

استاندار قزوین نیز چندی پیش از این روند گلایه کرده بود و خواستار رسیدگی و افزایش بودجه دریافتی استان را داشت.

جمالی‌پور تأکید کرده بود بودجه استان قزوین یک ضعف مفرط دارد و باید برای عبور از مشکلات استان در ابتدا راهی برای افزایش این بودجه پیدا کرد.

رفع کمبودها در استان قزوین نیازمند یک تغییر جدی در ساختار بودجه استان قزوین است و این کار یکی از مهمترین اقداماتی است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد.

راه سخت دولت سیزدهم در قزوین

استان قزوین به عنوان یک استان در شاهراه مواصلاتی ۱۲ استان کشور و با ظرفیت مهاجرپذیری بالا بدون شک رشدی متناسب با جایگاه خود نداشته است.

دولت سیزدهم در مسیر رشد و توسعه کشور باید زمینه رشد و توسعه متناسب استان را همگام با ظرفیت‌ها ونقش استراتژیک استان ایفا کند.

مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوای آبیک و یا آسیب دیدن سفره‌های زیرزمینی در استان قزوین در کنار بحران پسماندهای صنعتی در استان نمایشگر راه سخت و پیچیده استان قزوین در سالهای پیش رو است.

رشد روز افزود قیمت مسکن در استان جلوتر از قیمت سایر استان‌ها و همچنین بحران‌ها و مشکلات خفته کارگری در استان نوید روزهای خوبی را برای قزوین نمی‌دهد.

دولت سیزدهم باید احصاء دقیق نظام مسائل استان قزوین واولویت بندی مشکلات این استان زمینه رشد و توسعه استان را فراهم کند.

همچنین احیا جایگاه صنعتی و تولیدی استان قزوین و افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی گام مهمی است که می‌تواند ضمن تقویت استان قزوین، کمک بسیار خوبی برای ارزآوری در کشور باشد.

اما همه اینها در گرو یک انتخاب خوب و هوشمندانه از سوی مردم است. درک اولویت‌های کشور و انتخاب دولتی جوان و متعهد می‌تواند آغازی بر پایان مشکلات باشد.

کد خبر 5177925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      0 0
      دهکده لجستیک قزوین که بر اساس سند لجستیک کشور پیش بینی شده !!! هنوز در مرحله جانمایی است !! آن هم استانی که عملا تمام کریدور های ریلی شرق به غرب و شمال به جنوب ! چه جاده ای و چه ریلی از آن می گذرد !! قزوین نیاز به افزایش صادرات دارد و این دهکده بسیار موثر است انشاالله !!!