۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۴۲

مشاور امنیت ملی آمریکا:

آمریکا به افغانستان برنمی‌گردد/ مذاکرات وین سازنده بوده است!

آمریکا به افغانستان برنمی‌گردد/ مذاکرات وین سازنده بوده است!

مشاور امنیت ملی آمریکا امروز بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در سال ۲۰۱۸ میلادی، ادعا کرد: مذاکرات وین سازنده بوده است!

به گزارش خبرگزاری مهر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» بدون اشاره به اینکه کشورش در سال ۲۰۱۸ میلادی به صورت یکجانبه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده و از توافق بین المللی برجام بیرون رفت، در خصوص مذاکرات جاری در وین اعلام کرد: گفتگوها در وین سازنده بوده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه اضافه کرد: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بر نخواهد داشت مگر آنکه اطمینان پیدا کند که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند خواهد شد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه با فاکس نیوز ادعا کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصدی برای بازگرداندن نظامیان آمریکایی به افغانستان ندارد.

این در حالیست که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته گفته بود: وقت آن است که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان را به اتمام برسانیم. آمریکا دیگر در عملیات‌های نظامی افغانستان شرکت نخواهد کرد؛ ولی به انجام امور دیپلماتیک و بشردوستانه و کمک به دولت این کشور ادامه خواهد داد.

نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند؛ اما پس از ۲ دهه اشغالگری و تجاوز نتیجه‌ای جز افزایش ناامنی و خشونت در این کشور بر جای نمانده است.

در ارتباط با گفتگوهای وین، سید عباس عراقچی عصر دیروز بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام طی سخنانی اظهار داشت: امروز ما بعد از تقریباً سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشته است، یک بار دیگر برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان صورت گرفته کمیسیون را تشکیل دادیم. هم در حوزه رفع تحریم‌ها هم در حوزه هسته‌ای ما گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی هم در داخل کمیسیون مشترک صورت گرفت. به نظر می‌رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیری که باید طی شود مسیری است که الان مقداری شناخته شده تر هست. البته این مسیر، مسیر آسانی نخواهد بود و اختلاف نظرها طوری نیست که پایان یافته باشد. اختلاف نظرهای بعضاً جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند.

کد خبر 5192329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha