۲۹ تیر ۱۳۸۶، ۱۶:۳۳

خطیب جمعه هامبورگ:

تقواپیشگان بیشترین خیر و رحمت را برای همنوعان خود دارند

تقواپیشگان بیشترین خیر و رحمت را برای همنوعان خود دارند

حجت الاسلام تقوی در خطبه های نماز جمعه امروز هامبورگ گفت: تقواپیشگان و پرهیزکاران کمترین زحمت و توقع را برای دیگران و از دیگران دارند و بیشترین رحمت و خیر و کمک را نسبت به دیگران اعمال و ابراز می کنند و حتی در زندگی دنیائی بسیار کم زحمت و کم خرج هستند و نسبت به دیگران بیشترین دلسوزی ، کمک و یاری را دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید محمد ناصر تقوی در خطبه های نماز جمعه امروز هامبورگ در مورد پرهیزکاران، کم زحمت و پر رحمت صحبت کرد .

وی گفت: یکی از ملاکهایی که خود به خود در عرف آداب معاشرت و دوستی جا افتاده این است که معمولا  به خواسته ها و توقعات افراد توجه می شود و با این ملاک، افرادی که با انسان رابطه دارند محک می خورند، از این زاویه برخی پرتوقع هستند و بعضی کم توقع.

تقوی با اشاره به اینکه یک گروه هستند که هر سلام و احوالپرسی که می کنند ، در آن خواسته و توقع یا زحمتی برای دوستانشان یا برای شما نهفته دارند، افزود: این خواسته ها و توقعات لزوما مادی نیست. چه بسا توقعاتی زیاده از حد در نوع رفتار و نوع احترام و نشست و برخاست و جزئی ترین مسائل ارتباطی باشد که طرف مقابل را از مراوده و ارتباط پشیمان می کند.

وی گفت: از سوی دیگر همین افراد پر توقع و پر زحمت، وقتی در مورد یک کار کوچک و یا کمک اندک مورد خطاب قرار می گیرند، سریع خودرا کنار می کشند و حاضر نیستند کوچکترین کمکی به دوستان خود داشته باشند. گویی هر چه کمک خواستن و توقع و انتظار است، باید از جانب او نسبت به دیگر دوستان و اطرافیان باشد، بدون اینکه به قدر سر سوزن چشمداشتی به کمک و مساعدت او داشته باشند. به اصطلاح ساده ، هرگز دست خیر ندارند ولی از دیگران توقع دست خیر داشتن و کمک رسانی دارند.

وی در ادامه فرموده ای از امام باقر(ع) در این مورد را عنوان کرد: ان اهل التقوی ایسر اهل الدنیا مؤونة ً، و اکثرهم لک معونة (أصول الکافی جلد2 ص133)  براستی که متقین و پرهیزکاران کم زحمت ترین و کم خرج ترین مردم هستند و کمک کارترین و یاری رساننده ترین افراد نسبت به تو هستند.

تقوی در ادامه خطبه های امروز نماز جمعه هامبورگ در مورد حقوق حیوانات صحبت کرد و در ارتباط با مردار گفت: در آیات متعددی از قرآن کریم آمده که گوشت مردار (میته) برای شما حرام است. مثل آیه 173 سورة بقره که خداوند تبارک و تعالی می فرماید: انما حرم علیکم المیتة والدم ولحم الخنزیر. به تحقیق که خداوند برای شما گوشت مرده را حرام گردانید.

وی با بیان چند آیه دیگر از قرآن کریم در این ارتباط ، افزود:
یعنی وقتی حیوان در ذبح شرعی چهار رگ اصلی اش بریده می شود تمام خون او از بدنش خارج می شود و از لحاظ بهداشتی و پزشکی ، چنانکه متخصصین می گویند نیز سالم ترین گوشت می شود. 

وی افزود: در سوره مائده آیه سوم  خداوند تبارک و تعالی انواع دیگری از کشتار حیوانات که قبل از اسلام اتفاق می افتاد و مردم از گوشت آنها استفاده می کردند را نام می برد و می گوید اینگونه حیوانات که از این راهها کشته شده اند ، حرام هستند و شامل همان دایره "المیتة" یعنی مرده می باشند و "المنخنقة" حیواناتی که خفه شده اند و "الموقوذة" حیواناتی که با آزار و شکنجه و ضرب و سم مرده اند ، و "المتردیة" حیواناتی که بر اثر پرت شدن و افتادن از بلندی مرده اند، و"النطیحة" حیواناتی که با شاخ زدن به هم و در دعوای بین حیوانات مرده اند ، و "ما أکل السبعُ" حیواناتی که به وسیله حمله درندگان کشته شده اند و نیم خورده آن حیوانات هستند. خوب چنانکه می بینید نوع مردن این حیوانات فرق می کند و ذبح نشده اند.

تقوی با تأکی بر اینکه در تزکیه حیوان آنچه علاوه بر روش و نوع کشته شدن اهمیت دارد ، مسئله اسم خداوند تبارک و تعالی است، افزود: در ذبح اسلامی ، ذابح باید علاوه بر آن روش و شیوه و رعایت جزئی ترین موارد، که حیوان را آب بدهد و رو به قبله باشد و حیوان زجر نکشد، به هنگام ذبح نام خداوند را بر زبان جاری کند " بسم الله الرحمن الرحیم" یا " بسم الله" و یا "ألله أکبر" بگوید.

خطیب نماز جمعه هامبورگ با یادآوری اینکه امروزه ثابت شده که این ذکرها و اصوات که در واقع بیان احساسات و حالت گوینده است در همه اشیاء تأثیر دارند، افزود: حتی برای مولکولهای آب تحقیق کرده اند و زیر میکروسکوب مطالعه کرده اند که با یک حرف بد و اظهار تنفـر آن کریستالهای آب نا منظـم و زشت قرار می گیرند و با یک حرف  خوب که  در واقع احساس گوینده است کریستالهای آب به شکل منظمی در کنار هم آرایش یافته اند و همان آب با مولکولها و کریستالهای نا منظم که در مقابل حرف زشت واکنش نشان داده بودند ، در مقابل حرف خوب و ابراز علاقه واکنش مثبت نشان می دهند .

وی افزود: حال حیوان که از جمادات حیات قوی تری دارد و صاحب روح است، بسیار طبیعی است که گیرندگی اش از مولکولهای جامدی مثل آب بیشتر باشد. این یک بحث مهم و دامنه داری در عرفان اسلامی است که ذکر و یاد خداوند  تبارک و تعالی تأثیری حیات بخش و بسیار مثبت دارند و هر ذکری تأثیر ویژه خودش را دارد.

تقوی تصریح کرد: انسان وقتی در تنهائی هم ذکر می گوید ، آن ذکر و آن حالت یاد خداوند متعال در ذاکر تأثیر خاص خود را دارد و در روح آن فرد تأثیرگذار است. بالا ترین نمونه حیات بخش ذکر در انبیاء بزرگ است. مثل حضرت عیسی (ع) که با دمیدن آن دم مسیحائی و ذکر خداوند مرده زنده می شد و حیات می گرفت.

وی گفت: به هنگام ذبح حیوان و کشتن او اگر این نام و ذکر خداوند تبارک و تعالی را می آوریم آن تأثیر مثبت در روح حیوان شکل می پذیرد و در این لحظه مهم، که لحظه جداشدن روح حیوان است ، أو از نام خداوند متعال تأثیری می پذیرد و دیگر مردار نیست.

کد خبر 521013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha