۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۱

نماینده مجلس شورای اسلامی:

هزینه طرح جامع اراک را بافت های قدیمی شهر می دهند

هزینه طرح جامع اراک را بافت های قدیمی شهر می دهند

اراک- نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: به دلیل اینکه در طرح جامع اراک جایی برای توسعه شهر نیست بافت های قدیمی شهر هزینه این ایرادات را می‌دهند.

علی اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح جامع اراک در سال گذشته بعد از قریب ۱۵ سال که فرآیند تهیه، بررسی و تصویب آن طول کشید؛ ابلاغ شد. در طی چند سال اخیر بنده یکی از منتقدین طرح جامع بودم و مکاتبات، جلسات و پیگیری‌های متعددی را برای رفع ایرادات این طرح جامع چه در زمانی که این طرح در شورای توسعه و برنامه ریزی استان بررسی و تصویب می‌شود و چه در زمانی که در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال بررسی بود، پیگیری کردم.

عمده ایرادات طرح جامع اراک هنوز پابرجاست

وی ادامه داد: با پیگیری بنده بخشی کمی از ایرادات طرح جامع اراک رفع شد ولی بخش عمده‌ای ایرادات آن باقی ماند و مهمترین ایراد به طرح جامع اراک بحث عدم پیش بینی فضای توسعه برای شهر اراک است، ما قائل به این هستیم که شهر اراک بیش از ۲ دهه حبس شده است و هیچ جای نفس کشیدن برای مردم پیش بینی نکرده‌اند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز معضلاتی همچون کمبود و گرانی شدید مسکن ملکی و اجاره هنوز پابرجاست و شهر اراک از لحاظ گران بودن قیمت مسکن جز چند شهر اول کشور است. متأسفانه در طول سال‌های اخیر علاوه بر ثبات گرانی قیمت مسکن در اراک، در بخش سرانه‌های عمومی همچون سرانه‌های فضای سبز، ورزشی، تفریحی، مذهبی و غیره نیز کمبود بسیاری وجود دارد.

هزینه ایرادات طرح جامع اراک را بافت‌های قدیمی شهر می‌دهند

کریمی عنوان کرد: اگر ما فضاهای جدیدی را برای توسعه شهر پیش بینی کنیم، بافت فرسوده شهر هم زودتر نوسازی می‌شود و در این نوسازی این امکان فراهم می‌شود که بخش‌هایی از بافت‌های قدیمی را برای کاربری‌های عمومی در نظر بگیریم ولی به دلیل اینکه هم اکنون جایی برای توسعه نیست تمام فشار بر روی بافت قدیمی و فرسوده شهر وارد شده است و این موارد باعث شده بافت‌های قدیمی شهر تخریب شده و جای آن آپارتمان سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به معابر تنگ شهر اراک و توان کم شهرداری برای بازگشایی معابر، گفت: هم اکنون در مرکز شهر اراک معبر اساسی وجود ندارد، معبر ۵۸ متری هم بود که آن هم در طرح جامع حذف شد و برای رفع این مشکل طرح ۲۴ متری را مطرح می‌کنند که این طرح هم هنوز دنبال و اجرا نشده است.

رویکرد غلط در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهر سازی باعث کمبود سرانه‌های عمومی در شهر اراک شده است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهر اراک چه از لحاظ شبکه معابر و کاربری‌های عمومی و هم تأمین مسکن و ساختمان‌های مورد نیاز شهر به شدت با کمبود و مشکل مواجه است و متأسفانه این رویکرد غلط در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی راه افتاده است که چون ۲ شهر امیرکبیر و مهاجران در کنار اراک وجود همه باید به این ۲ شهر برای تأمین مسکن مهاجرت کنند در حالی که ما عنوان می‌کنیم هم اکنون در همین جمعیتی که شهر اراک دارد، بدون در نظر گرفتن بحث افق رشد، سرانه‌های عمومی آن تأمین نیست چه برسد به اینکه در بحث سرانه‌های توسعه ساختمان و مسکن تأمین باشد.

کریمی در پایان بیان کرد: طی چند جلسه‌ای که بنده با وزیر راه و شهرسازی داشتم، وی قول داد که با معاون شهرسازی در اولین فرصت به شهر اراک سفر داشته و در بازدید مجدد از شهر اراک ایرادات و مشکلات که ما در طرح جامع اراک به آن اذعان داریم، بررسی شود و زمینه و بستر لازم برای بررسی و طرح مجدد به عنوان اصلاحات طرح و مغایرت‌های اساسی که در طرح پیش بینی و در شورای عالی شهر سازی و معماری مطرح شود و پس از آن پیگیری‌های لازم برای اعمال این اصلاحات انجام گیرد.

کد خبر 5210729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      1 0
      فقط دروغ و نیرنگ . توی این چند سال چه کاری برای اراک کردیت؟ دوره اول که بهونه آوردیت وقتمون کم بوده و طرح ها نیمه کاره مانده اند . برای محله های فوتبال و مخصوصا سجادیه چکاری انجام دادیت؟نصف رای شما رو مردم این دو محله داده اند و شما مدیون آنها اید
    • ناشناس IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      0 0
      بجای حرف زدن عمل کنید خیابان ادبجو که یکی از خیابان های اصلی و پر تردد هست هیج توجهی بهش نمیشه هنرستانی که خراب کردن و گود برداری هم شده چندین سال هست که بلا استفاده مونده پس چرا شهرداری کاری نمی کنه
    • شهروند اراکی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      0 0
      تا بخواهید به خود بجنبید وطرح جامع تصویب کنید که مانند طرح های قبلی هیچوقت اجرا نشد شهرداری اراک و سایر ادارات ذیربط با ساخت و ساز های آپارتمانی آنهم در محله های شلوغ شهر بدون ضابطه ودر نظر گرفتن رفاه مردم ، تحت عنوان نوسازی بافت فرسوده ،آنچنان بلایی به سرم دم این شهر آورده اند که بعداً معلوم خواهد
    • شهروند اراکی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      0 0
      جلو ساخت و ساز های بی رویه وخاف های شهرداری را بگیرید طرح جامع پیشکش
    • پری IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      0 0
      تورو خدا فقط یه نگاه به خیابون محسنی بندازین معلوم نیست مرکز روستاست یا مرکز شهر اراک؟یه طرف پیاده رو زدن یه طرف رهاشده به امان خدا 😏