۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۰۳

مهر گزارش می‌دهد؛

شفافیت،‌ نظارت و مردم گرایی حلقه مفقود شوراهای شهر و روستا

شفافیت،‌ نظارت و مردم گرایی حلقه مفقود شوراهای شهر و روستا

تهران- عدم شفافیت و نظارت بر تصمیم گیری شورای شهر و روستا و شهرداری ها همواره از مواردی بوده که بستر را برای فسادهای مالی فراهم کرده و اصل مردم گرایی نیز به تبع آن مورد غفلت واقع شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از نهادهای خاص و ارکان مهم نظام مردم‌سالار دینی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که از دل مردم، با رأی و اراده مردم و برای رفع مشکلات و تصمیم گیری جهت برطرف کردن معضلات مردم در ارتباط با شهر محسوب می‌شود و این امر جایی به عینیت می‌رسد که ارتباطی قوی میان شهردار، مردم و اعضای شورای شهر وجود داشته باشد.

از منظر کلی و طبق قانون از مشخصه‌های بارز اعضای شورای شهر این است که پاکدست باشند، برای رفع مشکلات مردم جامعه و شهر پا به میدان خدمت گذاشته باشند و مصلحت شهر و مردم و اجتماع را بر حزب و گروه و دسته ترجیح دهند اما آن چیزی که طی سال‌های اخیر مشاهده شده غیر از تمام این موارد بوده و کار را به جایی رسانده که شورای شهر به قولی تزئینی شده و صحنه‌ای برای ورود آدم‌های معروف، تسویه حساب‌های شخصی و بعضاً پله ترقی برای برخی افراد جهت رسیدن به مناصب و راهیابی به پست‌های بالاتر شده است.

انتخابات پنجمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران یعنی در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد و نگاه کلی به این دوره نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر شاهد انحلال‌هایی در بخش‌های مختلف کشور در شوراهای شهر و روستا بوده‌ایم و اگر نخواهیم راه دوری برویم، می‌شود به انحلال ۳ شورای شهر و روستای استان تهران در دور پنجم اشاره کنیم که کارشناسان معتقد هستند، عدم شفافیت و برخی خلاءهای قانونی، نداشتن آگاهی، دانش و علم کافی در خصوص وظایف محوله به اعضا و فراهم بودن بستر فساد در مردمی‌ترین پارلمان، همگی دست به دست هم داده‌اند تا وجاهت این شورای مقدس در نظر مردم کاهش پیدا کند.

اما مهم‌ترین مسئله‌ای که هم اکنون که در بحبوحه تأیید صلاحیت‌ها و در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا هستیم وجود دارد این است که آیا در افرادی که این دوره تأیید صلاحیت شده‌اند گزینه‌هایی در خصوص اشراف به مطالبات مردم و تخصص وجود دارد؟ آیا باز هم باید شاهد خطا و روحیه محافظه‌کاری و تفویض وظایف اعضا به شهرداری‌ها باشیم یا خیر لذا صراحتاً باید عنوان شود که شورای شهر باید محل تجمع افراد صاحب‌نظر و نخبه برای بهبود فرهنگ، رفاه و معیشت شهر و شهروندان با به‌کارگیری افراد کارآمد به‌عنوان شهردار و مدیران شهری باشد.

انحلال ۳ شورا در پنجمین دوره شورای شهر و روستای استان تهران

عبدالرضا چراغعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت پنجمین دوره شورای شهر و روستا در استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲ هزار نفر در بخش‌های مختلف شورای شهر و روستا در استان تهران مشغول به فعالیت هستند و نباید توفیقات حاصله از کار شوراها را نادیده بگیریم اظهار داشت: در پنجمین دوره شوراهای شهر و روستای استان تهران شاهد انحلال ۳ شورا در شورای شهر شریف‌آباد و شوراهای ۲ روستای اسلام‌آباد نظامی و اسلام‌آباد سیمان از بخش مرکزی شهرستان ری بوده‌ایم.

چراغعلی با بیان اینکه تمام قد از عملکرد شوراها دفاع می‌کنم گفت: درست است که در برخی از اعضا شاهد لغزش‌هایی بوده‌ایم که قطعاً با این افراد برخوردهای قانونی صورت گرفته است اما در کل عملکرد شوراها قابل قبول و تحسین ارزیابی می‌شود.

فعال‌سازی دفاتر دائمی هیئت نظارت در استان و شهرستان‌ها

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، عضو هیئت نظارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه ماهیت و اصل و شاکله تشکیل شورای شهر دفاع از حقوق مردم است اظهار داشت: شواهد و آمارها نشان می‌دهند که عملکرد برخی افراد در شورای فعلی و نشستن آنان بر کرسی شورا با آسیب‌های زیادی برای کشور همراه بوده است لذا در تأیید صلاحیت ششمین دوره انتخابات شورا به این موضوع توجه ویژه شده است.

نوروزی با بیان اینکه یکی از معضلات شوراهای فعلی عدم نظارت می‌باشد، گفت: در این راستا به دنبال فعال‌سازی دفاتر دائمی هیئت نظارت در استان و شهرستان‌ها هستیم چرا که نیمی از شوراهای شهر و روستا به دلیل ورود افراد مسئله‌دار منحل شده و در مواردی منجر به تشکیل پرونده در دادسراها و دستگیری اعضای شورا شده است.

وی موضوع تأیید صلاحیت افراد و داوطلبان شوراها را بسیار مهم دانست و بیان داشت: طی شوراهای دوره پنجم ۵۰ درصد از افراد با مشکل مواجه شدند که این انحلال‌ها و معضلات نتیجه همان تأیید صلاحیت‌ها است.

افزایش رد صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر نسبت به دوره‌های گذشته

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی است اظهار داشت: طی سال جاری میزان رد صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته که موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و به صورت میانگین در کلان شهر تهران حدود ۶ درصد، در میانگین استان تهران زیر ۹ درصد رد صلاحیت را شاهد بودیم.

طبق آمار در ۴۶ شهر استان تهران که هر کدام دارای ۵ تا چند ۱۰ عضو شورا دارند در پنجمین دوره شوراها ۱۰ هزار و ۴۱۷ نفر برای ۲۸۲ کرسی در شهرها و ۱۷۲۱ کرسی در روستاها در کل استان تهران ثبت نام کردند که ۶ هزار و ۷۵ نفر در حوزه شهری و ۴ هزا ر و ۳۴۱ نفر نیز در حوزه روستایی استان تهران داوطلب انتخابات شوراها بودند و از این میان تعداد یک هزار و ۳۳۷ نفر از داوطلبان زن و ۹ هزار و ۷۹ نفر نیز مرد بودند.

با همه تفاسیر و اقداماتی که در دوره‌های قبل و این دوره در تأیید صلاحیت‌ها و ایجاد یک شورای مقتدر و مردمی صورت گرفته است طبق یک نظر سنجی مردمی، مردم خواستار تشکیل شورای شهری هستند که دارای شفافیت کامل در حوزه عملکردها، حوزه بودجه و دارایی‌های بیت المال بوده و اصل مردم‌گرایی و پاسخگویی به مطالبات مردمی رکن اصلی آن باشد، همچنین مردم از فسادهای موجود در شورای شهر و شهرداری‌ها به تنگ آمده‌اند و خواهان واگذاری مسئولیت به مسئولین و خدمتگزاران پاکدست هستند که برای مردم و جامعه دلسوز باشند نه فقط سنگ اطرافیان خود را به سینه بکوبند و اصل پارتی پروری را به نمایش بگذارند چرا که اگر اعضای شورا به این امر واقف نباشند که تصمیمات آنان به آینده نسل‌های بعدی گره خورده و همه جانبه نگری در مدیریت را فراموش کنند مسیر رشد سخت‌تر از آنچه که هست خواهد شد.

بر اساس این گزارش انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره رئیس جمهوری، دومین میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» چالش شفافیت کاندیداهای شورای شهر را راه اندازی کرده است و با اجرای این چالش رأی دهندگان می‌توانند با آگاهی بیشتر نسبت به انتخاب اعضای شورای شهر و روستا اقدام کنند.

کد خبر 5212787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha