۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۱

عضو سابق خانه احزاب:

شفافیت اعتماد می آورد/ مشارکت در سایه شناخت از نامزدها

شفافیت اعتماد می آورد/ مشارکت در سایه شناخت از نامزدها

سمنان- عضو سابق خانه احزاب با بیان اینکه شفافیت مهمترین رکن اعتماد ساز در انتخابات است، گفت: مشارکت با شفافیت که به نوعی شناخت منجر می‌شود، رابطه مستقیم دارد.

علی رضا اسماعیلی در گفتگوی مجازی با خبرنگار مهر، با اشاره به ضرورت شفافیت در بین نامزدهای انتخاباتی و همچنین چالش شایستگی که این روزها توسط خبرگزاری مهر نیز به کرات پیگیری می‌شود، بیان کرد: شفافیت در واقع اعتماد می‌آورد و از آنجا که اعتماد به مشارکت رابطه بسیار مستقیم و جدی دارد می‌توان گفت نامزدها با شفافیتی که خواهند داشت علاوه بر خودشان، به جامعه و مشارکت در انتخابات هم کمک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مردم در سایه اعتماد و شناخت است که می‌توانند به انتخاب اصلح برسند، تاکید کرد: شفافیت گزاره‌ای است که می‌تواند در واقع رویکرد فرد نامزد چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه در شورای اسلامی را روشن سازد به عقیده جامعه شناسان افرادی که در بدو مسئولیت حتی در قبال خود و ولی نعمتان شفافیت را لحاظ نمی‌کنند، در آینده نیز نمی‌توانند از عهده رسالتشان بر بیایند. باید دقت داشت که مدیریت شهری مفر درآمدهای عمومی و معمولاً ارقام بالا است لذا پرواضح است که پاکدستی و شفافیت کمترین خواسته و مطالبه مردم از نامزدها و مدیران باشد.

شفافیت اعتماد می آورد/ مشارکت در سایه شناخت از نامزدها

چالش‌های شفافیت

این عضو سابق خانه احزاب بیان کرد: چالشی که این روزها در استان سمنان تحت عنوان شفافیت وجود دارد این است که ما به واسطه عدم تحرک احزاب و مشکل کم فعالیتی حزب‌ها به خصوص در شهرستان‌های استان، کمتر شاهد ارائه برنامه‌های روتین و مرسوم زمان انتخابات از جمله معرفی نامزد، ارائه برنامه‌های مدون، حامیان و همراهان، نقد وضع موجود و… در قالب برنامه‌های انتخاباتی و حزبی هستیم.

اسماعیلی با بیان اینکه در فقدان کارزار حزبی اما نباید شفافیت را کنار گذاشت و آن را ذبح کرد، لذا بهترین راهکار این است که در این ایام کرونایی نامزدهای انتخاباتی در قالب ویدئو یا حضور در رسانه‌ها و یا چالش شفافیت و از ما که خبرگزاری مهر آن را مطرح ساخته به بیان برنامه‌های عملیاتی خود بپردازند تا شفافیت را به بوته آزمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه شفافیت یک فضیلت نیست که برخی از نامزدها به داشتنش آن هم نیم بند، فخر می‌کنند بلکه شفافیت چه در ابتدای انتخابات و چه در دوران تصدی‌گری، یک وظیفه است زیرا می‌تواند به تبری برای از بین بردن اعتماد عمومی یا به دست وصل کننده مردم و آن نظام حاکم بر دولت یا شورای شهر و روستای بدل شود در نتیجه اینکه امروز برخی نامزدها به شفافیت، به مثابه یک پوئن مثبت در کارنامه خویش اشاره دارند در واقع موضوعی علی السویه است زیرا رسالت یک نامزد شفافیت است.

نباید انتظار شاهکار از غیر شفاف‌ها داشت

این صاحب نظر مسائل سیاسی با بیان اینکه نمی‌توان از فردی که با شفافیت ورود نکرده، انتظار شفافیت و عملکرد درست را داشت، تاکید کرد: در دوره پنجم شورای اسلامی در شهرهای کشور ۱۴۵ نفر دستگیر شدند و چند شورای شهر از جمله شورای کلاته خیج در همین استان سمنان منحل شد این نشان می‌دهد که کمیت شورایی که از ابتدا درست چیده نشده، می‌لنگد و نمی‌توان از آن انتظار شاهکار داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه شورای شهر در سایه شفافیت می‌توان دست کم به امانتی که بر دوش است، خیانت نکرد، گفت: در سایه شفافیت است که مردم می‌توانند انتخاب اصلح را داشته باشند در نتیجه به نظر می‌رسد در صورتی که با شفافیت در انتخابات مواجه نشویم مجدداً باید راه ورود افراد ناکارآمد به شورای اسلامی شهرها و روستاها را به نظاره بنشینیم. از سوی دیگر باید گفت شورای شهر در کنار شهرداری که به مثابه مدیریت شهری محسوب می‌شوند، یک رکن مالی با گردش مالی بسیار است و لذا شفافیت در برنامه‌ریزی در راستای راهبردهای این رکن اصلی مدیریت شهری و همچنین حسن نظارت بر اجرای قوانین در شهرداری‌ها بسیار حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است خبرگزاری مهر با همکاری جنبش ازما «چالش شفافیت کاندیداهای شورای شهر» را راه اندازی کرده است و با اجرای این چالش رأی دهندگان می‌توانند با آگاهی بیشتر نسبت به انتخاب اعضای شورای شهر و روستا اقدام کنند.

کد خبر 5215551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha