۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸

رئیس شورای ائتلاف وحدت ملی استان ایلام:

وضعیت تاسف‌بار در شوراهای شهر ناشی از فقدان شفافیت است

وضعیت تاسف‌بار در شوراهای شهر ناشی از فقدان شفافیت است

ایلام-رئیس شورای ائتلاف وحدت ملی استان ایلام با اشاره به اینکه شفافیت ابزاری برای رضایت و حسن اعتماد شهروندان است، گفت: وضعیت تاسف‌بار امروزه در شوراهای شهر ناشی از فقدان شفافیت است.

مهدی ویسه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مورد شفافیت باید بیان کرد که آیا منظور از شفافیت درست‌کاری و صداقت است؟ یا صرفاً شرایطی مهیا شود که اطلاعات به‌نحو درستی به اشتراک گذاشته شود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است شفافیت ابزاری است برای رضایت و حسن اعتماد شهروندان و نتیجه شفافیت القاء پیام درست‌کاری به جامعه است.

وی تصریح کرد: زمانی‌که همه شئون مربوط به نامزدهای شورای شهر شفاف باشد فرصتی فراهم می‌شود که شهروندان به یک تصمیم درست دست یابند.

رئیس شورای ائتلاف وحدت ملی استان ایلام اضافه کرد: این موارد باید شامل شفافیت در عملکرد گذشته، شفافیت در میزان دانش و اطلاعات و مدارک تحصیلی، شفافیت در نوع نگرش سیاسی‌اجتماعی و مخصوصاً شفافیت در برنامه‌های اعلامی باشد.

در فضای شفاف منتخبین مردم خود را پاسخ‌گو می‌بینند

ویسه اضافه کرد: چنانچه نامزدی به‌درستی و شفاف برنامه‌های خود را به بهبود فرایندهای شهری اعلام می‌کند، به‌راحتی از سوی شهروندان قابل ارزیابی است لذا این مفهوم تأثیر بسزایی بر عملکرد شوراها خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل برای این‌که نامزدهای منتخب عملکردی شفاف داشته باشند، باید در مرحله اول برنامه‌های آنان به‌صورت شفاف در ارتباط با انواع خدمات شهری منعکس شود تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

ویسه بیان کرد: در فضای شفاف منتخبین مردم خود را پاسخ‌گو می‌بینند، در صورت فقدان شفافیت انحراف از مسئولیت و پاسخ‌گویی به‌شدت بالا رفته و فرد منتخب به‌جای خدمت‌گزاری مسیر خلاف مصالح مردم را در پیش می‌گیرد.

در محیط مبهم و غیرشفاف امکان ارزیابی عملکرد منتخبین وجود نخواهد داشت

وی گفت: فلسفه وجودی نمایندگان و منتخبین شوراها خدمات شایسته و درخور شهروندان است، برای دستیابی به این هدف بزرگ لزوم شفافیت بیشتر ضرورت پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: انسان‌های مسئولیت‌پذیر و پاسخ‌گو بر اساس معیارهای قانونی و الهی و وجدانی گام برمی‌دارند، هرگز در تعارض با منافع مردم و شهروندان گام برنمی‌دارند این قبیل افراد نه‌تنها با شفافیت مخالفتی ندارند بلکه خواهان انواع شفافیت در مورد عملکرد خویش خواهند بود.

ویسه اضافه کرد: فقدان شفافیت در همه حوزه‌های عملکردی نه‌تنها فاقد بهره‌وری لازم است، بلکه منشأ بسیاری از فسادهای خرد و کلان در سازمان‌ها به‌ویژه در شورای شهر خواهد بود.

وی گفت: در محیط مبهم و غیرشفاف امکان ارزیابی عملکرد منتخبین وجود نخواهد داشت و منابع مربوط به ذی‌نفعان که همان شهروندان هستند تلف خواهد شد و زمینه‌های سوءاستفاده از قدرت و نفوذ در منتخبین شکل خواهد گرفت.

رئیس شورای ائتلاف وحدت ملی استان ایلام بیان کرد: عدم شفافیت باعث می‌شود منتخب پاسخ‌گو نباشد چون ابهام در مسئولیت خود باعث عدم پاسخ‌گویی و منفذی برای رهایی فرد از پاسخ‌گویی است.

وی گفت: وضعیت تاسف‌بار امروزه در شوراهای شهرهای مختلف کشور ناشی از فقدان شفافیت و ابهام در نوع مسئولیت و پاسخ‌گویی آنان است.

لازم به ذکر است خبرگزاری مهر با همکاری جنبش ازما به آدرس azmaa.net چالش شفافیت کاندیداهای شورای شهر» را راه اندازی کرده است و با اجرای این چالش رأی دهندگان می‌توانند با آگاهی بیشتر نسبت به انتخاب اعضای شورای شهر و روستا اقدام کنند..

کد خبر 5218442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha