۲۴ دی ۱۳۸۲، ۱۷:۳۸

در همايش معنويت و هنر عنوان شد:

سبك معماري در آموزش هنر قدسي موثر است

سبك هاي مختلف معماري در چيستي آموزش هنر ، به ويژه قدسي بودن آن تاثير دارد. هنرجو با تاثير گيري از سبك آموزشكده اي كه در آن آموزش مي بيند ، از سلوك معنوي هنري و قدسي بودن آن بهره مي برد.

به گزارش خبرنگار هنري " مهر"  احمد خوشنويس طي مقاله اي با نام سبك معماري در آموزشكده هاي هنر قدسي در همايش معنويت و هنر گفت: نحوه ارتباط فضاي بيرون و درون، نسبت مقياسهاي انساني با ابعاد فضا، نحوه نورگيري در روشنايي داخلي، ارتباط مستقيم يا غير مستقيم با طبيعت پيرامون، شنيدن اصوات دلنواز يا ناخوشايند و آن چه را كه مي تواند يادآور ذكر و ياد خدا باشد در مواجهه با سبكهاي متفاوت معماري آموزشكده هاي هنر مختلف است. بنابر اين كدام سبك و شيوه از معماري مي تواند مناسب فضاي آموزش قدسي هنر باشد؟
وي افزود : هنر كلاسيك در غرب باتاكيد بر مفهوم زيبايي در تناسبات اندامي پديده ها، راهي جز جستجو در نمايش و ارائه اين هندسه در شعر، موسيقي، تئاتر معماري نداشته است. معماري فضاهاي آموزشي (مدرسه بوراز پاريس به عنوان مثال) كه با اقتدا به اين سبك ساخته شده اند نه فقط با ديد جزمي نگري خويش در كليات زيبايي شناسي، برنامه هاي آموزشي خاص خود را در فراگيري اين مفروضات صرف مي كردند. بلكه در ساختار فضاي مدارس هنري خود نيز سعي در حفظ اين مدل از زيبايي شناسي داشته اند.
خوشنويس خاطرنشان كرد : جنبش هنري مدرن همواره در تهي كردن ارتباط هنرجو و تاريخ گذشته تاكيد كرده است. هر فضاي آموزشي در اين ديدگاه سعي در بين المللي كردن و انتزاعي كردن مفهوم هنر داشته و به عقيده والتر گروپيوس بنيانگذار اين جشنب با انگيزه خلق بينش "جهاني نو" با نو كردن جهان و ايمان راسخ به آينده و باور اين مطب كه بشريت در حال پيشرفت مي باشد، بايد هنرجو ساختار تفكر هنري گذشته را فراموش مي كرد.
وي تصريح كرد : براي اثبات اين فرضيه كه سبك مدرسه آموزش هنر، تعاريف گوناگوني از هنر از مرحله خلق و آفرينش پرداختهاي ذهني تا رسيدن به مصاديق زيبايي آفرين را معرفي مي كنند يك پژوهشي علمي نياز است. با بررسي و مقايسه مجدد آراء و عقايد زيبايي شناسان هنر شرق و غرب از دوران متاخر تا دوران معاصر مفاهيم هنري در كنار فضاهاي آموزشي هنري ويژه آن انديشه هنري قرار مي گيرد، سپس به شناخت تاثيرگذاري سبك چند نمونه از مدارس هنري داخلي بر روند اموزش هنر پرداخته مي شود، و همچنين بويژه با نگاهي به مفهوم قدسي هنر، لازم است محدوديت ها و امكانات سبك هاي گوناگون فضاهاي آموزشي را بر روند آموزش اين ديدگاه هنري معرفي كرد.
سيدغلامرضا اسلامي و كاظم مندگاري نيز در اين همايش طي ارائه مقالاتي به ارايه نكاتي تازه در رابطه با تفاوت برخورد فرهنگ هاي شرقي و غربي نسبت به امر آموزش پرداختند.

 

کد خبر 52201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha