۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۴

نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

نبود راهبرد ملی برای توسعه استان ها/ مازندران قطب کشاورزی نشد

نبود راهبرد ملی برای توسعه استان ها/ مازندران قطب کشاورزی نشد

ساری- نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نبود راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان ها را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت:نگرش اقتصادی در استان ها کم است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر همتی عصر چهارشنبه در ویژه برنامه انتخاباتی که از صدای مازندران پخش شد، با اشاره به مسئله کرونا و از دست دادن بسیاری از عزیزان در مازندران با خانواده‌های جانباختگان ابراز همدردی کرد و گفت: امیدواریم در مسئولیت ریاست جمهوری واکسیناسیون را به سرانجام برسانیم و این بلا را از سر مردم کوتاه کنیم.

وی درباره اینکه چرا وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شدم، با بیان اینکه شرایط اقتصادی مطلوب نیست و اگر این روند را در بخش اقتصاد کشور ادامه دهیم ممکن است نتایج بدتری داشته باشد زیرا اقشار زیادی گرفتار بیکاری و معیشت و رفاه و آسایش تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه هستند از این رو تغییر ریل اقتصاد کشور و بازنگری به نحوه نگرش به اداره جامعه جزو اولویت است.

وی گفت: مشکل کشور این است که سیاست بیش از حد براقتصاد حاکم شده است و نتوانستیم از پتانسیل استان‌ها استفاده کنیم و ارتباط منطقی بین استان‌ها و بخش‌های کشور وجود ندارد زیرا نگرش اقتصادی بین مسئولان کم است.

همتی گفت: در دنیا سیاست در خدمت اقتصاد است و بر این مبنا، طراحی‌های اقتصادی برای بهبود زندگی مردم انجام می‌شود و اگر قرار باشد سیاست‌هایی انجام دهیم که منجر به فقر مردم شود، سیاست نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: به دلیل تخصص اقتصادی وارد عرصه انتخابات شدم و بنگاه‌های بزرگی از جمله بانک مرکزی را اداره کردیم و بر مسائل بین المللی اشراف دارم.

وی یادآور شد: باید از آخرین فرصت باقیمانده برای اصلاح اقتصاد بهره بریم و از این رو قصد دارم فقط چهار سال رئیس جمهور باشم و در این صحنه بتوانم اقدامات مهم اقتصادی انجام دهیم.

نبود راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها

وی نبود راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان را از مشکلات بیان کرد و گفت: استان‌ها دارای ویژگی‌هایی از نظر فرهنگی، قومی، همجواری با دریایی، نزدیکی به همسایگان دارا هستند و چاره‌ای نداریم بتوانیم کلکسیونی از مشکلات را به خاطر نگاه متمرکز از صحنه اقتصاد برداریم.

همتی یادآور شد: عملاً شهرهای کشور تبدیل به حاشیه شده و روستاها و شهرهای کوچک خالی از سکنه شده‌اند و زندگی در حاشیه شهرهای بزرگ مشکل دارد و اولویت اولم این است که تصمیمات اقتصادی حاکم بر تصمیمات سیاسی در استان‌ها بالا است.

وی گفت: باید نگاه سیاسی به استان‌ها ر ا برداریم و با نگاه اقتصادی به آن بنگریم زیرا یکی از معضلات کشور این است که از مرکز به استان‌ها سیاسی نگریسته می‌شود.
راهبرد توسعه متوازن استان‌ها

عبدالناصر همتی یادآور شد: معنایی ندارد که با وجود نخبگان در استان افرادی دیگری را برای اداره استان بفرستیم بنابراین بر مبنای راهبرد کلی توسعه متوازن استان را داشته باشیم و اکنون هرچه قدر از مرکز دور می‌شویم، میزان توسعه یافتگی کاهش می‌یابد و این مسیر با آمایش سرزمین باید اصلاح شود.

وی مسئله گردشگری را مهم دانست و گفت: سیاست جذب توریست در کشور ناکارآمد است و با آنکه سفر به ایران برای خارجی‌ها جذاب است باید سریع طرح واکسیناسیون عادلانه را انجام دهیم و در جذب توریست باید ساده سازی و سخت گیری ها را کم کنیم زیرا هر توریست منجر به ایجاد اشتغال می‌شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با عنوان اینکه فعالیت‌های سرمایه گذاری در بومگردی در حال توسعه است، افزود: باید تسهیلات بانکی را به این سمت هدایت کنیم.

رشد ثروت در کشور پنج درصد بوده است

وی بیکاری را در همه استان‌ها مشترک دانست و به دلایل آن اشاره کرد و گفت: نگاه سیاسی و امنیتی به استان‌ها از جمله دلایل است و در یک دهه گذشته رشد اقتصاد ما به دلیل تحریم و کاهش منابع کم بوده و طی ۱۰ سال گذشته فقط پنج درصد رشد ثروت را داشتیم.

وی یادآور شد: ما باید حداقل دستمزد و حقوق را در حدی قرار دهیم تا قدرت خرید قبلی را حفظ کنیم و در سال ۹۶ قدرت خرید مردم ۳۰۰ دلار بود و امروز طبق همان، باید شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد و این قدرت فقط با یارانه افزایش نمی‌یابد بلکه ارائه کارت‌های خرید با اقساط بلندمدت از جمله راهکارها است.

وی توانمندسازی و اصلاح و هدفمندکردن یارانه را دو راهبرد اساسی دولت خود بیان کرد و گفت: هر استانی علیرغم اختلافاتی که دارد جزو مردم ایران هستند و در اعطای مسئولیت‌ها باید از نخبگان و قومیت‌های استان براساس لیاقت‌ها توجه شود.

همتی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت جاده ابریشم، کریدور شمال - جنوب و مدیترانه تاکید کرد و گفت: باید ریل گذاری شود و ارتباط استان‌ها با یکدیگر و شاهراه‌های بین المللی سبب توسعه می‌شود.

محصولات را با قیمت روز خریداری کنیم

وی ادامه داد: مسئه کشاورزی امری مهم است و اکنون عمده روستاییان دچار مشکلات جدی هستند زیرا قیمت تضمینی اعمال می‌شود درحالی که باید خرید تضمینی داشته باشیم و باید بر مبنای قیمت روز خریداری کنیم و تأمین نهاده‌ها نیازمند ساماندهی است.

وی گفت: در دولت سیزدهم باید به آزادی‌های اجتماعی توجه کنیم چرا باید جوانان در شهرهای کوچک زمینه‌ای برای استفاده از اوقات فراغت نداشته باشند و جوانان از زندگی روزمره احساس رضایت ندارند.

عبدالناصر همتی یادآور شد: مسئولان نباید در زندگی اجتماعی جوانان دخالت کنند و زنان باید هویت و استقلال خود را پیدا کنند و ما باید این روند را به سمت بهتر شدن هدایت کنیم.

مازندران قطب کشاورزی و صنعتی نشد

وی با تشکر از مردم مازندران گفت: امیدواریم با مشارکت مردم استان شاهد حماسه جدی در کشور باشیم و متأسفانه شرایط اقتصادی استان علیرغم حاصلخیزی و امکانات توسعه نیافته است و قرار بود این استان قطب کشاورزی باشد که به دلیل نبود استراتژی مشخص قطب کشاورزی و صنعتی نشد و مردم استان برای اشتغال صنعتی مجبورند به کرج و تهران بیایند.

همتی افزود: با توجه به مزیت‌های استان از جمله گردشگری، شهرهای استان در مسیر توسعه، زیرساخت‌های لازم را برای جذب توریست ندارد و با کمبود امکانات زیرساختی از جمله موانع روبور هستند و کشاورزان به دلیل واردات بی رویه برنج و چای دچار گرفتاری هستند و سواحل استان به دلیل دخالت دستگاه‌ها از دسترس مردم بومی خارج است درحالی که ما می‌توانیم ارتباط خوبی بین مازندران و کشورهای دریای خزر ایجاد کنیم.

وی افزود با شناختی که از مشکلات مازندران داریم به محض تشکیل دولت کارگروهی برای پیگیری امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شکل گیرد تا قابلیت استان به بالفعل تبدیل شود زیرا مازندران بزرگان زیادی از جمله آیت الله جوادی، آیت الله حسن زاده و غیره دارد ونقش مهمی در تاریح و گذشته کشور را دارد و بزرگترین پشتوانه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند.

کد خبر 5231116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha