۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۴۱

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

مدارس ماندگار، شناسنامه و میراث فرهنگی نظام تعلیم و تربیت هستند

مدارس ماندگار، شناسنامه و میراث فرهنگی نظام تعلیم و تربیت هستند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت؛ «مدارس ماندگار»، «شناسنامه میراث فرهنگی و اجتماعی نظام تعلیم و تربیت» هستند که خدمات ارزشمند و قابل تقدیری را به جامعه ارائه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود امانی طهرانی در چهلمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش که در سالن جلسات دبیرخانه این شورا برگزار شد، اظهار داشت: «مدارس ماندگار»، علاوه بر نقش معنوی و هویت فرهنگی که در منطقه دارند، نشان دهنده اهمیت تعلیم و تربیت در آن منطقه اند که ارزش و جایگاه علم آموزی و توجه به کسب علم و دانش را در میان مردم آن منطقه آشکار می کنند.

وی با اشاره به این که «مدارس ماندگار شناسنامه، میراث فرهنگی و اجتماعی نظام تعلیم و تربیت ایرانند»، افزود: مدارس ماندگار نشان دهنده روند و سیر تاریخی تطور و تحول نظام آموزشی ایران از نظام آموزشی سنتی به مدرن هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به این که این مدارس «گنجینه ماندگار نظام تعلیم و تربیت» کشورند، تصریح کرد: مدارس ماندگار در گذشته منشأ خدمات زیادی در نظام آموزشی کشور بوده اند، و نباید به حال خود رها شوند؛ این ها معدن استخراج استعدادهای ناب و تاثیرگذار نسل های مختلف بوده اند؛ بنابراین باید با یک برنامه ریزی اصولی، مدون و طراحی الگوی مناسب دوباره به روزهای اوج خود باز گردند.

وی با اشاره به نقش آفرینی این مدارس در تربیت انسان های برجسته و صاحب سبک در ایران و جهان، خاطرنشان کرد: افراد برجسته زیادی در این مدارس تحصیل کرده که بعداً منشا خدمات ارزنده و ارزشمندی برای کشور و حتی جهان شده اند، برخی از آن ها به شخصیت های تأثیرگذار، ماندگار و صاحب سبک در حوزه های مختلف از جمله آموزش و پرورش، مدیریت، پزشکی، مهندسی، معماری، هوا و فضا، برنامه های هسته‌ای و… تبدیل شده اند.

امانی طهرانی، با اشاره به ضرورت آشنایی مدیران این مدارس با روش ها و فنون حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند آموزشی و تربیتی؛ اظهار داشت: هدف از تهیه و تدوین «آیین نامه مدارس ماندگار»، زنده نگه داشتن جریان تعلیم و تربیت در این محیط های آموزشی است.

وی با اشاره به لزوم آشنایی جامعه با این مدارس، تصریح کرد: دانش آموزان باید با کارکرد، اهمیت و نقش این مدارس در پرورش و تربیت نسل تأثیرگذار و مؤثر کشور، آگاه شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: باید یک الگوی ارتباطی مؤثر و کاربردی برای ایجاد ارتباط با کسانی که از این نوع مدارس فارغ التحصیل شده اند، طراحی و تدوین شود تا این مدارس بتوانند از مشارکت و همراهی آنان بهره مند شوند.

در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون پس از بررسی مدارک و پرونده مدارس استان فارس با تبدیل دبیرستان های عشایری شبانه روزی شهید دکتر بهشتی و نمازی و هنرستان های صنعتی نمازی، شهید جوانمردی و فنی نمونه دولتی آیت الله طالقانی شیراز به عنوان مدارس ماندگار، موافقت کردند.

همچنین موضوع دیگری که در این جلسه مطرح و درباره آن تصمیم گیری شد، بحث ترکیب اعضای شورای مرکزی انجمن اولیا و مربیان بود. مقرر شد تا زمان تدوین، تصویب و ابلاغ اساسنامه جدید انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ترکیب اعضای شورای مرکزی؛ همانند شورای عالی انجمن، مندرج در اساسنامه مذکور باشد.

کد خبر 5236545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha