۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۸

نامزد نمایندگی ششمین دوره شوراهای شهر همدان:

اخلاق و صداقت باید محور فعالیتهای شورای شهر باشد

اخلاق و صداقت باید محور فعالیتهای شورای شهر باشد

همدان_نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر همدان گفت:در شورای شهر همدان یکی از مهمترین مسائلی که باید در همه برنامه ها محور قرار گیرد اخلاق و صداقت است.

خبرگزاری مهر_گروه استان‌ها: انتخابات ششمین دور شورای شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برگزار خواهد شد. در سالهای گذشته عدم شفافیت و سو استفاده‌های گسترده مالی و رانتی بسیاری از شوراهای شهر و روستا را با مشکل مواجه کرده است.

جنبش چالش شفافیت از ما برای اصلاح این روندها شفافیت را اساس و پایه کار خود قرار داده است. حافظ سرمدی نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر همدان که در چالش شایستگی و شفافیت جنبش از ما شرکت کرده، در گفتگو با خبرنگار مهر به تبیین برنامه مد نظر خود در راستای داشتن یک شهر بدون فساد و رانت پرداخته است.

معرفی اجمالی از فعالیت‌های اجتماعی که تا به حال داشته‌اید را بفرمائید.

اینجانب حافظ سرمدی فعال اجتماعی و فرهنگی هستم. بیش از ۲۹ سال سابقه خدمت در حوزه‌های ستادی و اجرای آموزش و پرورش را دارم و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت می‌باشم. بیش از ۱۳ سال در دوره‌های تحصیلی سابقه مدیریتی دارم و همچنین ۵ سال نماینده و سرگروه مدیران شورا در آموزش و پرورش بوده‌ام و ۴ سال رئیس هیأت مدیره تعاونی فرهنگیان بودم. حدود ۷ سال در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی سابقه تدریس دارم .۸ سال کارشناس مسئول آموزش متوسطه نظری در ناحیه دو همدان بودم و در حال حاضر رئیس مجتمع ایثارگران شهید محلاتی همدان و مدیر داخلی درمانگاه فرهنگیان می‌باشم.

انگیزه اصلی شما برای حضور در شورای شهر چه بوده است؟ و چه اقدامی در برنامه خود دارید که در دوره‌های قبل صورت نگرفته است؟

بنده ۲۹ سال سابقه کار در حوزه‌های مختلف دارم و بیشتر در بخش آموزش بودم و آشنایی کامل با شهر و محلات همدان دارم و یک فعال فرهنگی هستم. متأسفانه در شوراهای قبل از نظر فرهنگی کمبودهای زیادی بوده است. بنده دو اصل را در کار خود همیشه رعایت می‌کنم، یکی صداقت و دومی اخلاق در کار، که باعث شد بنده در شورای شهر همدان کاندیدا شوم.

زمانی که عضو شورا شدید چه ساز و کاری را ایجاد خواهید کرد؟ برای اینکه مردم و کسانی که به شما رأی داده‌اند بر عملکرد شورا و شهرداری نظارت داشته باشند چه برنامه‌ای دارید؟

باید نگاه شورا یک نگاه محله محور و جهادی باشد. اگر نگاه ما این گونه باشد می‌توانیم حداقل هر سه ماه یک جلسه از جلسات شورا را که باید علنی باشد در حضور مردم محلات تشکیل دهیم تا مردم خودشان نظاره گره فعالیت‌های شورا باشند و بدانند در شورا و شهرداری چه اتفاقاتی در حال وقوع می‌باشد.

در خصوص انتخاب شهردار و مدیریت شهر چگونه می‌خواهید نظر کسانی را که به شما رأی داده‌اند جلب کنید؟

مردم وقتی که اعضای شورا را انتخاب می‌کنند ملاک‌هایی دارند. حالا بنده شعارم صداقت و اخلاق است و با این شعار وارد این عرصه شدم و بر همین مبنا می‌خواهم که کسانی را برای شهرداری همدان که یک شهر بزرگ و تاریخی هست انتخاب کنیم که هم متخصص باشند و هم متعهد.

اگر فرد شهردار این دو خصوصیت را داشته باشد یعنی هم تعهد و هم تخصص لازم در شهرسازی و خدمات شهری را داشته باشد، مطمئناً نظر مردم جلب خواهد شد.

برای داشتن یک شهر شیشه‌ای باید فساد در شهرداری از بین برود. آیا می‌توان در شهرداری فساد را ریشه کن کرد؟ ویژگی‌های یک شهر و شهرداری شیشه‌ای چیست و شما در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

فساد در همه ادارات وجود دارد ولی در شهرداری فساد سازمان یافته است و ما با کمک دوستان در شورای شهر که با ما هماهنگ هستند، می‌توانیم منشأ فساد را پیدا و دست مفسدین را کوتاه کنیم و در نهایت آنان را به مردم معرفی کنیم.وقتی این اتفاق بیفتد نمی گویم فساد ریشه کن می‌شود ولی تا حدودی این معضل کم خواهد شد.

اگر بخواهیم شهرداری شیشه‌ای که یک طراحی سیستماتیک دارد و مقداری هزینه براست داشته باشیم و ساختار فعلی اداری را به ساختار شیشه‌ای تبدیل کنیم، بدین معنی است که مردم بتوانند با اعضای شورا و شهرداری ارتباط داشته باشند. اما در حال حاضر همانگونه که می‌بینیم یک عضو شورا رئیس دفتر دارد و شخصی که می‌خواهد عضو شورا را ببینید باید مراحل طولانی را طی کند. اگر ما جلسات را در حضور مردم و محلات برگزار نمائیم و از نزدیک مشکلات را ببینیم و مردم این موضوع را به عینه ببیند، دیگر نیازی نیست مردم وارد ساختمان شورا و شهرداری شوند.

برای انتخاب شهردار خوب و مردمی و ضد فساد چه ملاک‌های دارید؟

در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شورا و انتخاب شهردار، تبحر و تخصص حرف اول را میزند. باید به عقبه افراد نگاه کنیم. ببینیم این شهردار در سابقه کاری خود موفقیت و تبحر داشته است یا نه؟ این ملاک‌ها را در کنار هم قرار دهیم. در صورت گرفتن نمره خوب می‌توانیم بگوییم این فرد صلاحیت سمت شهردار را دارد.

اگر بین منافع خود و نزدیکانتان و مردم در حوزه مدیریت شهری اتفاقی بیفتد چه واکنشی نشان خواهید داد و چه اقدامی انجام می‌دهید که این تعارض منافع به شهر لطمه نزند؟

من با شعار صداقت وا خلاق وارد این انتخابات شده‌ام و مطمئناً منافع ملی و مردم را به منافع خود ترجیح می‌دهم.این اقدام نیازمند طرحی نیست و برگرفته از آموزه‌های دینی ما می‌باشد. مردم خود بهترین قاضی هستند که این عضو شورا یا شهردار در حال پارتی بازی و رانت خواری هست یا نه. از این گونه مسائل در شوراها داریم و داشتیم و خواهیم داشت و آینده این اتفاق خواهد افتاد. ولی من به شخصه منافع مردم را بر منافع خود ترجیح می‌دهم.

در سالهای اخیر شاهد خالی شدن شهر همدان از اصالت‌های خود هستیم. برای احیای هویت این شهر چه ایده و برنامه‌ای دارید؟

متأسفانه در حوزه شهرسازی از لحاظ ساخت و ساز به سمت خشن غربی روی آورده‌ایم. ما می‌توانیم به کمک مردم و با ارائه طرح‌های تشویقی و ساخت و ساز ایرانی به سمت معماری سنتی ایرانی قدم برداریم به این سو حرکت کنیم.

اگر در حوزه نمایندگی شورا شهر بین دولت و شورا تعارض و تداخل صورت بگیرد، آن را چگونه حل می‌کنید؟

متأسفانه این تعارض وجود دارد که نوعی خلأ قانونی است. شهرداری‌ها دولت کوچک شهرها می‌باشند، ولی در عمل این دولت است که در امور شهرداری دخالت می‌کند.ما با مصوبه مجلس و از طریق شورای عالی استان‌ها می‌توانیم این نقص را برطرف کنیم و شهرداری به طور مستقل عمل کند. مستقل عمل کردن شهرداری در خیلی از زمینه‌ها مقرون به صرفه تراست.

درگذشته شاهد آن بودیم که افراد شورا وام دار گروها و جناح‌های خاص مثلاً نمایندگان مجلس یا افراد دیگر بوده‌اند. شما برای استقلال شورا و حل و فصل مشکلات مردم چه برنامه‌ای دارید؟

طرف اصلی ما مردم هستند و با هیچ نماینده و گروه سیاسی عقد اخوت نبستیم و تنها ارتباط ما با نمایندگان جهت تأمل با آنها به نفع مردم است و نفع شخصی در این زمینه وجود ندارد و وام دار هیچ شخص و گروهی نیستیم و نخواهیم بود.

در خصوص دوره‌های قبلی شورا دعواهای بی حاصلی در صحن شورا بوده است، این کار را چگونه به هماهنگی و برنامه شما در این زمینه چیست؟

تنها خواهشی که از مردم دارم این است که نسبت به انتخاب خود دقت نمایند و یک تیم هماهنگ را انتخاب کنند. اولاً باید گفت شورا یک شورای سیاسی نیست و فکر و ذکر شورا مردم باید باشد. این مشکل حل می‌شود. در دوره‌های قبل کار به جایی رسید که شورا در حال منحل شدن بود. به دلیل اینکه هریک دیدگاه‌های مخصوص به خود را داشتند.ولی اگر اعضای شورا هماهنگ و همسو باهم باشند این مشکلات حل خواهد شد.

اگر شما نماینده مردم در شورا شهر شوید، اولین اقدامی که انجام می‌دهید چیست؟

اهداف بنده بسیار زیاد است یکی از این اهداف تکریم ارباب رجوع می‌باشد. متأسفانه در ادارات شهرداری و بسیاری از ادارات تکریم ارباب رجوع وجود ندارد، بخصوص در شهر داری‌ها.برخورد مسئولان در شهر داری‌ها برخورد درست و صحیحی نیست. در مرحله اول سازوکاری بیاندیشیم که تکریم ارباب رجوع را در شهرداری و شورا نهادینه کند.

بحث بعدی الکترونیکی کردن امور شهرداری می‌باشد و واگذاری بعضی از کارها به بخش خصوصی می‌باشد. چون تا جایی که ادعا داریم شهرداری از بقیه ادارات عقب مانده است. مثلاً ازجمله دفاتر پیشخوان، پلیس +۱۰، که مردم برای هر کاری به شهرداری مراجعه نکنند. هرچند که برنامه و هزینه‌ها در این زمینه نیاز است، ولی برای رسیدن به هدف اصلی باید این کارها را انجام داد.

در ورودی شهر صحنه‌های زیبایی برای مسافرانی که وارد همدان می‌شوند وجود ندارد. ان شالله با ساماندهی برخی مشاغل می‌توانیم ورودی زیبایی طراحی کنیم.

برای رفع حاشیه نشینی در همدان چه برنامه‌ای دارید؟

متأسفانه در اکثر شهرهای ما حاشیه نشینی وجود دارد و این معضل به دلیل قوانین سفت و سختی که وجود دارد پیش آمده است. ما باید این قوانین را مقداری سهل و ساده کنیم. به افراد حاشیه نشین طرح‌های تشویقی بدهیم و عوارض آنها را رایگان نمائیم و کمک کنیم که خانه‌ها و زمین‌های کوچک به آپارتمان تبدیل شوند. این شکل و شمایل صحیح و زیبا می‌شود.

چند عبارت برای شما عنوان می‌کنیم نظر خود را در مورد این عبارت‌ها بیان کنید.

اسکای مال:

طرح خوبی است اما در مکان خوبی طراحی نشده و بین دو بیمارستان قرار گرفته است که شاهد ترافیک هستیم.ولی در کل این فروشگاه‌ها و مراکز خرید برای استان همدان بسیار خوب می‌باشد اگر در مکان درستی طراحی شوند.

طرح جامع شهری:

اگر این طرح به موقع وبا افراد متخصص و اهل فن انجام شود، مزایای خوبی دارد از جمله خانه دار شدن مردم شهر همدان و شاید در آینده ارزان شدن مسکن در همدان.

کوه خواری الوند:

این گونه مسائل در ذات بنده نیست و فرقی نمی‌کند چه کسی پشت این قضیه می‌باشد، چه مسؤلین و چه افراد ذی نفع، هر قدرتی که باشد فرقی نمی‌کند.

سخن پایانی خود را بفرمائید.

بنده به عنوان کاندیدای ششمین دوره انتخابات شهر همدان از مردم خواهشمندم بامطالعه انتخاب نمایند. چیزی که باعث توسعه شهر می‌شود، وجود افراد متخصص و متبحر است. عقبه افراد و سوابق کاری آنها را در نظر بگیرند کسانی که درگذشته فعال و موفق بودند مطمئناً می‌توانند در شورا هم موفق باشند.

کد خبر 5236805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha