۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۴

یک فعال فرهنگی و اجتماعی:

ایجاد رصدخانه مشکلات فرهنگی نیاز اصلی شورای شهر آینده قزوین است

ایجاد رصدخانه مشکلات فرهنگی نیاز اصلی شورای شهر آینده قزوین است

قزوین - یک فعال فرهنگی اجتماعی گفت: ایجاد رصدخانه مشکلات فرهنگی و تدوین راهکارهای لازم برای رفع مشکلات یکی از نیازهای اصلی شورای شهر آینده قزوین است.

سعید پورایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اولویت‌های فرهنگی استان قزوین در شورا شهر آینده قزوین با بیان اینکه مباحث فرهنگی و اجتماعی مکمل یکدیگر بوده و این دو در شورای شهر دارای کمسیون مشترک هستند، اظهار کرد: باید بپذیریم مشکلات شهر به‌صرف گسترش شبکه حمل‌ونقل، ساختمان و یا ساختمان بلندتر برطرف نمی‌شود و نیاز است که زیرساخت‌های مناسب فرهنگی هم‌زمان با توسعه در آن مطرح و اجرا شود.

این فعال فرهنگی افزود: کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر وظایف و اختیارات مشخصی را بر عهده دارد اما در سنوات گذشته به‌گونه‌ای مطرح شده که شورای شهر مسئول تمام امور فرهنگی و اجتماعی شهر بوده و انتظارات از شهرداری فراتر از توان و اختیارات آن است.

وی افزود: اگرچه شهرداری و شورای شهر وظایف فرهنگی را به عهده دارند اما موضوع وظایف فرهنگی برای آن‌ها متفاوت است. در شرایطی که همه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر متولی خاص خود را دارد و سازمان متولی نیز اعتبار دریافت می‌کند اما ما متولی تمام امورات فرهنگی شهر را شهرداری و شورای شهر می‌بینیم و نگاه ما به شهرداری همچون یک مادرخرج است.

شهرداری متولی اصلی امور فرهنگی و اجتماعی شهر نیست

این مسئول با اشاره به اینکه لازم است انتظارات ما از شهرداری و شورای شهر در مباحث فرهنگی مشخص شود ابراز کرد: شهرداری متولی اصلی امور فرهنگی و اجتماعی شهر نیست اگرچه مسئولیت امور فرهنگی و اجتماعی را به عهده دارد اما لازم است دستگاه‌های متولی در خصوص مباحث فرهنگی و وظایف خود ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: شورای شهر نیازمند یک چهارچوب فکری است که از یک‌سو بتواند متناسب با ظرفیت‌ها و مسئولیت‌های مدیریت شهری بوده و از سوی دیگر پاسخگوی نیازها و ضرورت‌های توسعه شهر باشد.

پورایمانی تصریح کرد: امروز اعتبارات فرهنگی شهرداری صرف مسائل و برنامه‌هایی می‌شود که اصلاً شهرداری در قبال آن، مسئولیت تعریف‌شده‌ای نداشته و آن برنامه و اقدام دارای دستگاه متولی با اعتبارات مصوب است و وقتی برای ضرورت‌ها و نیازهای متناسب با توسعه شهری که وظیفه شورای شهر و شهرداری نیز هست، نیازمند پیوست فرهنگی هستیم، اعتبار لازم موجود نیست.

وی افزود: یک ابزار جدی برای پایداری و پیشبرد مسائل فرهنگی و اجتماعی داشتن پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای پروژه‌های شهری است که متأسفانه در اغلب پروژه‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده ما شاهد وجود این پیوست فرهنگی و اجتماعی نبوده‌ایم.

این فعال فرهنگی اجتماعی گفت: ایجاد رصدخانه مشکلات فرهنگی و تدوین راهکارهای لازم برای رفع مشکلات یکی از لازمه‌های اصلی کمسیون شورای فرهنگی و اجتماعی شهرداری است تا بتواند امور جانبی فرهنگی را از دستگاه متولی بخواهد نه اینکه خود به‌عنوان متولی و مجری تمام طرح‌های فرهنگی باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه شورای شهر شورای شهرداری نبوده و شورای مردم و شهر است و باید مطالبات لازم را از دستگاه متولی به نفع مردم انجام دهد تأکید کرد: مسئولیت زیرساخت مسائل فرهنگی به عهده شهرداری است اما این کار نیز باید با هماهنگی دستگاه متولی صورت بگیرد. به‌طور مثال فراهم کردن زیرساخت‌هایی همچون سالن تئاتر با شهرداری است اما شهرداری نباید به متولی تئاتر شهر تبدیل شود.

توزیع متوازن امکانات فرهنگی در مناطق منفصل و متصل شهری در دستور کار قرار بگیرد

وی تصریح کرد: توزیع متوازن امکانات فرهنگی در مناطق منفصل و متصل شهری از دیگر وظایف شورای شهر و شهرداری است و لازم است مناطق منفصل شهری نیز همانند مناطق متصل شهری موردتوجه قرار بگیرند.

پورایمانی بیان کرد: مسئله فرهنگ و هنر در معماری المان‌های شهری از دیگر مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود و بررسی شود که امروز ما در حوزهٔ المان شهری در کدام نقطه قرار گرفته‌ایم و چقدر به المان‌ها و معماری‌ها فرهنگ و هنر توجه داریم.

وی ضمن اشاره به اینکه تعریف ما از المان شهری باید مشخص شود گفت: تدوین سند توسعه فرهنگی یکی دیگر از لازمه‌های اصلی شورای شهر در مباحث فرهنگی است. چنانچه که ما در امور دیگری نظیر امور عمرانی شاهد تدوین سند توسعه هستیم لازم است در امور فرهنگی نیز با داشتن سند توسعه فرهنگی، مباحث فرهنگی را در شهر اجرایی کنیم.

پورایمانی با اشاره به اینکه حرکت تک‌سویی شهرداری که لذت لحظه‌ای را به همراه دارد در امور فرهنگی نفعی به حال مردم ندارد ادامه داد: اختصاص بودجه خاص فرهنگی به امور فرهنگی از دیگر لازمه‌های شهر است که باید توسط شورای شهر جدید با اولویت‌ها و برنامه‌های مناسب به تصویب برسد تا بودجه مازاد و بیکار به مسائل فرهنگی اختصاص داده نشود.

ورزش همگانی جایگزین باشگاه‌داری شود

وی ضمن اشاره به اینکه لازم است ورزش همگانی جایگزین باشگاه‌داری شود عنوان کرد: ترویج فرهنگ حقوق شهروندی از دیگر مواردی است که باید در شورای شهر در موارد گوناگون نظیر ترافیک، فضای سبز، پارک بانوان و آپارتمان‌نشینی موردتوجه قرار بگیرد چرا که ترویج فرهنگ صحیح باعث تقویت حقوق شهروندی می‌شود و اگر حقوق شهروندی رشد داشته باشد آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند.

این فعال فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف کمسیون فرهنگی تشکیل جلسات رایزنی و ایجاد تعامل بین دستگاه‌های فرهنگی است که متأسفانه جای خالی آن در جامعه به‌شدت احساس می‌شود و شورای شهر باید به‌عنوان نماینده مردم و به نفع مردم با رایزنی با دستگاه‌های فرهنگی امورات را پیش ببرد.

وی در پایان گفت: همکاری، پشتیبانی و مساعدت از مراکز فرهنگی، اجتماعی و NGO در راستای اهداف فرهنگی و مسئولیت‌های مدیریت شهری از دیگر وظایف مهم شورای شهر و شهرداری است.

کد خبر 5242741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha