۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۸:۵۹

سرکنسول افغانستان در مشهد:

خواستار رونق توریست درمانی و انتقال انرژی از خراسان‌جنوبی هستیم

خواستار رونق توریست درمانی و انتقال انرژی از خراسان‌جنوبی هستیم

بیرجند- سرکنسول افغانستان در مشهد در جمع فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی با تأکید بر رونق توریست درمانی گفت: خواهان انتقال انرژی از خراسان‌جنوبی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جابر انصار شنبه شب در جمع فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: به یقین مراوده با مسئولین دلسوز که قصد خدمت به مردم خود را دارند، بسیار دلنشین‌تر از مدیرانی است که به مسئولیت خود تعهدی ندارند و از این جهت مردم خراسان جنوبی و بیرجند به واسطه داشتن مسئولان دغدغه‌مند مؤلفه مثبتی دارند.

سرکنسول افغانستان در مشهد مقدس با بیان اینکه باید کار بخش خصوصی را به بخش خصوصی و کار دولت را به دولتمردان واگذار کنیم، بیان‌کرد: این وعده را از جانب دولت افغانستان می‌دهم که بخش خصوصی در خراسان‌جنوبی به همتایان خود در افغانستان معرفی شوند.

جابر انصار با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادات ما تشکیل اتاق مشترک ایالت فراه و استان خراسان‌جنوبی است، ادامه‌داد: از نظر ما هیچ مانعی برای تشکیل چنین اتاق مشترکی وجود ندارد.

ضرورت دیدار استاندار خراسان‌جنوبی و والی فراه

وی با بیان اینکه از دیگر پیشنهادات ما دیدار استانداران و والیان فراه و خراسان‌جنوبی است، گفت: این دیدار می‌تواند به صورت حضوری و یا مجازی در ماه‌های آتی صورت گیرد تا بتوانیم در خصوص تعاملات دوجانبه نیز رایزنی‌هایی داشته باشیم.

سرکنسول افغانستان در مشهد اظهار کرد: پیشنهاد دیگر من به فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی برای ورود به بازار افغانستان در حوزه انتقال علم، فناوری و تکنولوژی است و تلاش بر تعاملات علمی داشته باشیم چرا که تضمین برای بقا در بازار افغانستان است.

جابر انصار با اشاره به اینکه دانشگاه‌های بیرجند در راستای تعاملات علمی در حوزه پذیرش دانشجوی ما فعال‌تر باشند، بیان‌کرد: کشت‌های فرا سرزمینی فرصت بسیار مساعدی در ولایت فراه است که هیچ گونه بحث امنیتی ندارد.

وی با بیان اینکه ما در افغانستان قانون حمایت از سرمایه‌گذار را داریم، گفت: بر این اساس در حوزه اکتشاف معادن، استخراج معادن و بحث‌های زیر ساخت نیز دوستان ایرانی در افغانستان می‌توانند ورود بسیار خوبی داشته باشند.

سرکنسول افغانستان در مشهد با اشاره به اینکه در سفرهای قبل نیز درباره مرز میل ۷۳ و مرز یزدان گفت و گوهایی صورت گرفت، اظهارکرد: در همان سفرها نیز تأکید کردم که دوستان ایرانی برای بازگشایی از بین میل ۷۳ و مرز یزدان (به عنوان گمرک چهارم یا پنجم) یکی را انتخاب کنند.

فقط گمرک رسمی را به رسمیت می‌شناسیم

جابر انصار بیان‌کرد: طرح استانداری خراسان‌جنوبی این بود که گمرک مرزی یزدان به عنوان گمرک چهارم و گمرک میل ۷۳ به عنوان بازارچه اختصاصی و گمرک اختصاصی باشد که ما در قوانین جمهوری اسلامی افغانستان چنین چیزی نداریم و شورای امنیت افغانستان بازارچه‌ها و بازار مشترک را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها هر جا قصد ایجاد گمرک رسمی وجود داشته باشد با شما همکاری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث توریست درمانی یکی از نیازهای مردم ولایت فراه است، گفت: از توسعه توریست درمانی شما منفعت و سود اقتصادی خود و مردم ما نیز صحت و سلامتی را به دست می‌آورند و یک تعامل دوجانبه پرسود است.

سرکنسول افغانستان در مشهد با اشاره به برخی از گلایه‌های بخش خصوصی در مورد جعل برند محصولات ایرانی در افغانستان اظهار کرد: برندسازی در افغانستان قوانین خود را دارد و جعل برند در کشور ما جرم است که در این زمینه می‌توان اقداماتی انجام داد.

جابرانصار با تأکید بر اینکه یکی دیگر از پیشنهادات من موضوع انتقال انرژی از خراسان‌جنوبی به افغانستان است، بیان‌کرد: در این زمینه نیز ما نیازمندی‌هایی داریم که با تعاملات می‌توان در این زمینه رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی کرد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه من قانون حمایت از سرمایه‌گذاری باید به صورت منطقه‌ای تعریف شود، ادامه‌داد: ما این اقدام را در افغانستان انجام دادیم و کسی که در هرات یا کابل و یا بامیان سرمایه‌گذاری کند تسهیلات متفاوتی برای او پیش بینی شده است.

درخواست ایجاد قرنطینه مشترک

سرکنسول افغانستان در مشهد یادآور شد: از دیگر درخواست‌های ما تأسیس قرنطینه مشترک برای تسهیل صادرات برخی از محصولات به ویژه محصولات کشاورزی است.

جابر انصار با تأکید به اینکه ما به هر سه مرز مشترک ایران با افغانستان با یک دید نگاه می‌کنیم، گفت: امیدواریم گفت و گوهای ما در نهایت به مسائل بسیار خوبی از جمله اتاق مشترک دو ولایت برسد.

وی گفت: اگر از طرف اتاق بازرگانی و نمایندگی وزارت امور خارجه تاجری طی نامه رسمی به ما معرفی شود برای آنها ویزای کثیره بدون هیچ دردسری در کمترین زمان صادر می‌کنیم ولی مهندسین باید از طرف وزارت صمت معرفی شوند.

وی در پایان از همراهی بابت اطفا حریق در دو مرتبه در مرز ابونصرفراهی و مسئولین بهداشت و سلامت جمهوری اسلامی بابت برخی از خدمات در مرز تشکر و قدردانی کرد.

مشرقی وال، معاون گمرک ابونصر فراهی نیز در این نشست بر ایجاد اتاق مشترک خراسان‌جنوبی با ولایت فراه تأکید کرد و گفت: تشکیل چنین اتاق مشترکی می‌تواند به کاهش برخی از مشکلات در تعاملات دو طرف منجر شود.

شرایط تحصیل جوانان افغانستانی در خراسان‌جنوبی تسهیل شود

وی با اشاره به ضرورت تسهیل شرایط تحصیل جوانان افغانستانی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما خواهان آن هستیم که جوانان افغانستانی در خراسان جنوبی تحصیل کرده و از تجارب علمی جمهوری اسلامی ایران بهره مند شوند.

معاون گمرک ابونصر فراهی با تأکید بر صادرات محموله‌های باکیفیت به افغانستان بیان‌کرد: ما در مرز ابونصر فراهی یک مرکز صحیح (مرکز بهداشتی و درمانی) نداریم که درخواست ما این است که چنین مرکزی ایجاد شود.

مشرقی وال یادآور شد: از دیگر درخواست‌های ما فراهم کردن کردن شرایط تردد در مرز با رعایت پروتکل‌های تعیین شده توسط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی است.

کد خبر 5249903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha