۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۴

معاون استاندار سمنان خبر داد؛

برقراری بیمه پایه اجتماعی در استان سمنان/ مقابله با کاهش زادآوری

برقراری بیمه پایه اجتماعی در استان سمنان/ مقابله با کاهش زادآوری

سمنان-معاون سیاسی و امنیتی استاندار سمنان گفت: برقراری بیمه پایه اجتماعی برای افراد کمتر برخوردار استان اقدامی اصولی است که در فقر زدایی و ایجاد حس مثبت روانی در جامعه بسیار تأثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله خسته پور بعد از ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده به میزبانی استانداری سمنان با بیان اینکه عامل کاهش رشد فرزند آوری تنها به مقوله اقتصادی برنمی‌گردد و دلایل این چالش اجتماعی چند وجهی است، ابراز کرد: یکی از رویه‌های مثبت در تحکیم بنیان خانواده فرزندآوری و فرزند پروری است که کاهش رشد فرزند آوری در جامعه ما اکنون به یک معضل تبدیل شده که یکی از دلایل آن مباحث اقتصادی و معیشتی است.

وی با بیان اینکه کاهش رشد فرزندآوری تنها به مسئله اقتصادی و معیشتی مربوط نمی‌شود بلکه موضوعات فرهنگی، سبک زندگی و دیگر مسائل اجتماعی هم در آن دخیل است، افزود: جا دارد مسئله فرزندآوری در شورای فرهنگ عمومی هم به بحث گذاشته شود تا از دیدگاه‌های شخصیت‌های این شورا برای آسیب شناسی و رفع این چالش بهره‌مند شویم.

بیمه برای اقشار مختلف

معاون استاندار سمنان گفت: کاهش هزینه ازدواج به افزایش آمار ازدواج می‌انجامد و بسیاری از آداب و رسوم‌های پرهزینه گذشته که به دلیل شیوع کرونا ویروس در ماه‌های گذشته رنگ باخت در دوران بعد از کرونا هم باید حذف شود در نتیجه باید گفت برقراری بیمه پایه اجتماعی برای افراد کمتر برخوردار اقدامی اصولی است که در فقر زدایی و ایجاد حس مثبت روانی در جامعه بسیار تأثیر گذار است.

خجسته پور بیان کرد: اطلاع رسانی و اقناع سازی در ارتباط با بیمه شدن زنان و مردان پا به سن گذاشته روستایی و عشایر انجام شود و دهیاری و بخشداری در اجرای این طرح نهایت همکاری را با دستگاه‌های مربوطه داشته باشند.

وی افزود: در اجرا و توسعه طرح مشاغل خانگی یک زنجیره همکاری دستگاه‌های اجرایی و خدماتی شکل گیرد و از ظرفیت کمیته امداد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دفتر امور زنان و خانواده استانداری، اداره کل زندان‌ها، اداره کل اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و دیگر ادارات مربوطه استفاده شود.

اقدامات ترویجی در سطح استان سمنان

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان نیز در این نشست گفت: تحت پوشش قرار نداشتن بیمه‌ای، بانوان سرپرست خانوار و پا به سن گذاشته عشایر و روستاییان، باعث شده است تا این افراد امنیت روانی برای خود احساس نکنند که در این راستا معاونت محترم زنان و خانواده رئیس جمهوری طرح‌هایی را از سال ۹۸ مشخص کرد که ساز و کار آن برای اجرا در استان‌ها در دست اجرا قرار دارد.

مهسا شاه حسینی با بیان اینکه حمایت از زنان سرپرست خانوار عشایر و روستایی و زنان بازنشسته با بیمه کردن آنان، اقدامی مهم برای برگرداندن امنیت روانی و دغدغه نداشتن این قشر برای آینده است، تاکید کرد: بسیاری از استان‌ها تجارب موفقی در بیمه کردن زنان بازنشسته روستایی و عشایری داشتند و سمنان با الگو برداری از این تجارب بیمه نمودن این اقشار از جامعه را در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه مرکز کارآفرینی تخصصی با همکاری کمیته امداد به زودی در استان سمنان افتتاح خواهد شد و بانوان هم‌استانی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان هم در حال ساخت سوله صنایع دستی است و اجرای طرح‌های از این دست می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار برای قشر هنرمند تأثیر شایانی داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان ادامه داد: در بحث کارآفرینی تخصصی معرفی و فروش محصولات تولیدی در بستر فضای مجازی مورد تاکید است و سازمان غذا و دارو کشور مجوز فروش محصولات خوراکی زنان را تسهیل کرد که این امر در رونق کسی و کار مشاغل خانگی در آینده بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

کد خبر 5253066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha