۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۰

در واکنش به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان؛

لاوروف: حضور نظامیان خارجی در آسیای میانه حافظ امنیت نیست

لاوروف: حضور نظامیان خارجی در آسیای میانه حافظ امنیت نیست

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تمایل آمریکا برای حضور نظامی در آسیای میانه، تاکید کرد که هر گونه حضور نظامیان خارجی در این منطقه نیازمند تایید سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با اشاره به خروج ادعایی نظامیان آمریکایی از افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت: آمریکایی ها طی حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان، موارد بسیاری را مشخص کردند. از اعلام پیروزی دموکراسی گرفته تا خروج عجولانه به همراه رها کردن مقادیر عظیمی از تجهیزات.

لاوروف در ادامه اضافه کرد که حضور نظامیان خارجی در خاک هر یک از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) نیازمند تایید این سازمان است و احداث پایگاه های جدید در راستای منافع امنیتی در آسیای مرکزی نیست.

لاوروف تاکید کرد: ما نباید از آنها (آمریکا) بپرسیم که کشورهای آسیای میانه چه تصمیماتی دارند، چرا که دیگر کشورهای این منطقه شامل قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستند. تمام تصمیمات مربوط به حضور پرسنل نظامی خارجی در خاک هر یک از کشورهای عضو این سازمان، مطابق منشور این پیمان، منوط به تایید شدن تحت چارچوب (قوانین) این سازمان است.

وی همچنین اضافه کرد: به احتمال زیاد، آمریکا تمایل دارد حضور نظامی اش در این منطقه (آسیای میانه) را تثبیت کند تا از این راه بتواند بر اوضاع تاثیر بگذارد. فکر کنم همه متوجه این مسئله هستند و به تعهدات موجود در چارچوب ساختارهای مختلف عمل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لاوروف پیشتر اعلام کرده بود که وضعیت در افغانستان رو به وخامت می رود و چنانچه لازم باشد، مسکو آماده دفاع از متحدان منطقه ای خود است.

وی گفته بود: ما به دقت آنچه که در افغانستان در حال رخ دادن است زیر نظر داریم. اوضاع آنجا در مواجهه با خروج شتابزده نظامیان آمریکا و ناتو از این کشور، به سرعت رو به وخامت است.

وی همچنین در این باره افزوده بود: روسیه آماده است برای حصول اطمینان از امنیت متحدان منطقه ای از پایگاه نظامی خود در تاجیکستان که یکی از بزرگترین پایگاه های روسیه در خارج از این کشور است، استفاده کند.

کد خبر 5257152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha