۸ مرداد ۱۳۸۶، ۸:۱۷

عباس جهانگیریان:

وجوه نمادین و عرفانی مانع بازآفرینی متون کهن نیست

وجوه نمادین و عرفانی مانع بازآفرینی متون کهن نیست

نمادپردازی در ادبیات جلوه ای از ویژگی ها و خصلت های نظم و نثر ایران به شمار می رود. تصور نمی کنم این ویژگی و نیز وجود مفاهیم عرفانی در آثار کهن مانع بازآفرینی آثار در دنیای امروز و هر روز دیگر شود.

عباس جهانگیریان از محققان و نویسندگان کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهرگفت: تصور می کنم نمادپردازی و اساسا وجود مفاهیم عرفانی در آثار کهن نمی تواند مانع بازآفرینی آنها در دنیای امروز شود؛ چه بسا در هنرهایی چون تئاتر و سینما این نشانه ها نقش تقویت کننده ای در شکل هنری کار دارند.

وی افزود: به همین شکل نمادپردازی در ادبیات نیز جلوه ای از نظم و نثر به شمار می رود. امروز هم این نماد پردازی در شعر تجلی یافته و شکل خودش را دارد. به هر حال آنچه اهمیت دارد زبان شعر است که می تواند مهم ترین عامل ارتباط به شمار رود.

این نمایشنامه نویس تصریح کرد: فراموش نکنیم که بخشی از ماندگاری اثر به واسطه ذات و درون آن اثر است و بخشی هم به کوشش دولت ها برمی گردد. به نظر من ادبیات کهن ما چنان غنی است که گاه آثار "فردوسی" به لحاظ محتوا و شکل به کارهای " شکسپیر" طعنه می زند. حتی "گوته" هم در مقدمه کتاب " دیوان شرقی"، اندیشه شعری اش را مدیون حافظ می داند و می گوید هر چه دارد از دولتی حافظ است.

جهانگیریان در ادامه خاطرنشان کرد: درمجموع اروپایی ها بیش از ما به ادبیات کهن ما پرداخته اند. چنانچه پژوهش بر روی آثار شخصیت هایی چون مولانا یا خیام نخستین بار از کشورهای اروپایی شروع شد و بعد ما که داعیه دار ادب فارسی بوده ایم به این اندیشه افتادیم که به بازآفرینی یا حتی تحلیل و بررسی آنها بپردازیم. به عنوان مثال وقتی می خواستم کتاب هایی چون "فارابی" و "ابن مقفع" را برای نوجوانان بازآفرینی کنم متوجه شدم یا اصلا در این حیطه ها کار نشده و یا اگر هم شده این فعالیت ها کمرنگ صورت گرفته است. حتی " چهار مقاله نظامی عروضی" از جمله آثار فاخر کلاسیک است که جای بازگشایی برای نوجوانان امروز را دارد اما کمتر کسی به فکر نو کردن و یا برگرداندن این آثار در فضای امروزی است.

این نویسنده کتاب های کودک و نوجوان افزود: با وجودی که راز ماندگاری یک اثر در ذات آن نهفته است، در کنار آن می بایست تلاشی نیز برای حفظ ارزش های ادبی در دنیای امروز توسط مدیران فرهنگی انجام شود. واقعیت این است که مدیران فرهنگی ما عملکرد مطلوبی برای جهانی ساختن ادبیات کلاسیک نداشته اند.

عباس جهانگیریان گفت: اقتباس های امروزی که از روی متون کلاسیک صورت گرفته، رضایت بخش نیست. به خاطر دارم زمانی آقای رضاداد - مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی - نسبت به رویکرد سینماگران به ادبیات معاصر و کلاسیک و کارهای اقتباسی علاقه نشان داده بود که اتفاقی نیک بود و باید چنین نگاهی تقویت شود.

کد خبر 526015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha