۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۶

در نشست مشترک مطرح شد؛

تدوین رزومه اجتماعی به منظور قدردانی از فعالان پاسخگویی اجتماعی

تدوین رزومه اجتماعی به منظور قدردانی از فعالان پاسخگویی اجتماعی

دبیر کارگروه پاسخگوی اجتماعی وزارت بهداشت تاکید کرد: رزومه اجتماعی در حال تدوین است تا از افراد فعال در حوزه فعالیت و پاسخگوی اجتماعی قدردانی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، آخرین جلسه پاسخگویی اجتماعی حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت به ریاست دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی برگزار و بر تداوم فعالیت های پاسخگویی اجتماعی، با همکاری و همت کارشناسان این حوزه تاکید شد.

وی با تقدیر از کارهایی که در حوزه پاسخگویی اجتماعی، در سطح دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت انجام شده است گفت: روزهای پایانی خدمتگزاری، یوم الحسرت است و هنگامی که هنوز ۵۶ درصد بودجه پژوهشی مملکت در تهران هزینه می‌شود و مهاجرت به تهران ادامه دارد یعنی تلاش بیشتری در این حوزه مورد نیاز است و باید سهم مناطق کم برخوردار افزایش یابد.

حق دوست خاطرنشان کرد: باید در عمل، وارد این حوزه شویم و در سفرهای استانی چهره واقعی شهرها اعم از فیزیک شهر و همه موارد مد نظر باشد اما متاسفانه زمان محدود ما گذشت و جا دارد از همکارانی که در این حوزه فعالیت کردند، تشکر کنیم لذا پایداری و تداوم بسیاری از این فعالیت ها منوط به همکاری و همت کارشناسان حوزه پاسخگویی اجتماعی وزارت بهداشت است.

سپس دکتر عبدالرحمان رستمیان دبیر کارگروه پاسخگوی اجتماعی وزارت بهداشت تاکید کرد: رزومه اجتماعی در حال تدوین است تا شناسایی و قدردانی از افرادی که در حوزه فعالیت اجتماعی سمن ها و خیرین فعال هستند را مدنظر قرار دهیم.

در ادامه این نشست، دکتر نیما رضایی معاون بین الملل دانشکده پزشکی تهران و جزء یک درصد دانشمندان برجسته دنیا، به بررسی و بحث شناسایی و ارتباط خیرین با بیمارستانها و شناسایی سلیقه آنها پرداخت و گفت: در موضوع خیرین و کمک های ایشان فقط بحث مالی مهم نیست و کمک هنرمندان و ورزشکاران در این راستا بسیار موثر است.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان پزشک درگیر مسائل پیچیده هستیم و بحران کرونا نشان داد که گروه های مختلف پزشکی باید با هم همکاری کنند.

رضایی گفت: اگر تلفیق علم و هنر در راستای انجام کارهای خیرخواهانه انجام شود بسیار موثر خواهد بود که از آن جمله می‌توان به شش مرحله جشنواره بین المللی نقاشی کودکان بیمار اشاره کرد و هفتمین مرحله آن در ۱۶ مهر ماه سال جاری و مصادف با روز کودک برگزار خواهد شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اهمیت سلامت روان کمتر از سلامت جسمی نیست خاطرنشان کرد: متاسفانه در این حوزه هیچ گونه حمایت دولتی نداریم و با دست خالی، فراخوان هایی مانند اهدای اسباب بازی برای کودکان بیمار، کمپین «دوباره می خوانم» ویژه اهدای کتاب به کودکان بیمار و نیازمند، جشنواره های مختلف سلامت و هنر در پارک های مختلف برای کودکان بیمار و کودکان کار برگزار می شو.

وی افزود: اختصاص بخشی از چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی به این حوزه، مسابقات فوتبال جام جهانی کوچک، برگزاری رسیتال پیانو، مسابقات فوتبال کودکان بیمار با افراد برجسته و شاخص از جمله اقداماتی است که در جهت سلامت روان کودکان بیمار انجام شده است.

در ادامه دکتر صلواتی زاده عضو کارگروه پاسخگویی اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به پویش سال گذشته به عنوان نذر محرم، نذر سلامت، نذر ماندگار، گفت: سال گذشته با توجه به عدم برگزاری مراسم محرم در ایام کرونا، با خیرین و پیرغلامان اهل بیت جلساتی برگزار شد تا کمک های خود را برای خرید تجهیزات پزشکی ارائه کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم در مجموعه های مختلف درمانی، راهکارهای مختلفی برای نذورات مردم ارائه کنیم و اعتماد افزایش یابد مشارکت نیز افزایش می یابد.

دکتر واعظی از دیگر اعضای کارگروه پاسخگویی اجتماعی خاطر نشان کرد: یکی از حوزه هایی که باید بسیار به آن توجه شود حوزه بهداشت است که بسیار نیازمند توجه است و گاهی لازم است به خیرین، اطلاعات کافی و لازم در این حوزه ارائه شود.

دکتر مهروی یکی دیگر از اعضای کارگروه پاسخگویی اجتماعی نیز از جشنواره اتا (اشتراک گذاری تجربه های ارزشمند پاسخگویی اجتماعی) ویژه دانشجویان و جشنواره هما ویژه دانشجویان، اساتید و کارکنان در جهت پاسخگویی اجتماعی یاد کرد و گفت: نخستین جشنواره مشارکت های اجتماعی سلامت که همه اقشار جامعه از گروه سنی ۱۲ سال به بالا می توانند در آن مشارکت کنند اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.

دکتر واعظ مهدوی از خیرین کشور به عنوان میهمان جلسه پایانی کارگروه پاسخگویی اجتماعی وزارت بهداشت از نابرابری به عنوان مهمترین تهدید قرن ۲۱ یاد کرد و گفت: برخورد با نابرابری های اجتماعی که نتیجه عملکرد ماست نیازمند عزم ملی، بسیج افکار عمومی و جلب مسئولیت اجتماعی است لذا باید تکلیف خود را مشخص و استراتژی خود را انتخاب کنیم.

وی افزود: در این راستا عملکرد مسئولان مهم است و تجربه نشان داده طبیعت زندگی، نابرابری را تولید می‌کند و باید خلاف جهت آب حرکت کنیم که برنامه ریزی نیاز دارد و قانون اساسی، مهم‌ترین رویکرد برای کاهش نابرابری هاست.

واعظ مهدوی گفت: تفاوت در دسترسی به فرصت ها اعم از ظلم ها، تفاوت در کار و تلاش، شرایط محیطی، نابرابری‌های ذاتی و فساد و سوء استفاده ها، عامل بروز بی‌عدالتی در جامعه است و دولت‌ها باید در راستای رفع این بی‌عدالتی اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: عدالت، آرمان بزرگ همه ما و اقتضای فطرت است لذا باید روی استراتژی شاخص‌های توسعه‌ای مناطق کمتر برخوردار تمرکز شود تا همه در یک خط قرار بگیرند و سپس رقابت عادلانه آغاز شود.

واعظ مهدوی یادآور شد: توجه به نرخ ارز، قیمت حامل‌های انرژی، سیاست‌های واردات، سیاست‌های بانکی، نرخ تسهیلات و سود بانکی، سیاست های وارداتی و تعرفه‌ای و گمرکات قاچاق مسئله بسیار مهمی در جهت کاهش نابرابری ها است و بحث جلب اعتماد خیرین، گام مهمی است که اگر انجام شود بسیار موثر خواهد بود.

در پایان دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از اعضای کارگروه پاسخگویی اجتماعی خاطرنشان کرد: افرادی مانند دکتر نیما رضایی که ماندند و با عشق، به الگوی جوانان تبدیل شدند در جامعه ما کم نیستند و باید به آنها بها داده شود لذا اگر استاد دانشگاه ما دغدغه مند شد یعنی آموزش ما موفق بوده و در غیر این صورت ناموفق عمل کرده ایم.

کد خبر 5260782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha