۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۹

مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی:

تعداد کتاب های مرجع با موضوع سبک زندگی امامان و علما اندک است

تعداد کتاب های مرجع با موضوع سبک زندگی امامان و علما اندک است

رشت- مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تعداد کتاب‌های مرجع با موضوع سبک زندگی و سیره علما و بزرگان و امامان اندک است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی زاهدی ظهر پنج شنبه در نشست مجازی معرفی کتاب «چشمه های بهشت» از منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، یکی از مشکلات جامعه امروز و علاقمندان به منابع تاریخ مذهبی را عدم دسترسی صحیح و درست به اطلاعات و دانش دقیق و صحیح تاریخی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این موضوع همواره از دغدغه‌های مهم خود من نیز بوده است، گفت: کنکاش در اسناد تاریخی و در اختیار قرار دادن اطلاعات درست همواره می‌تواند شبهات در هر زمینه را برطرف کند.

گردآورنده و مترجم کتاب «چشمه های بهشت» با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌های مرجع با موضوع سبک زندگی و سیره علما و بزرگان و امامان همچنان اندک است، افزود: مشکلات و موانع موجود در حوزه نشر آثار این چنینی موجب شده تا برخی روایات مبهم جای روایات اصیل و قابل استناد را بگیرند.

مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین در خصوص معرفی مناسب سیره و سبک زندگی و اقدامات مؤثر امام رضا (ع) در دوره امامت آن حضرت نیز، گفت: برای معرفی دستاوردها و اقدامات امام رضا (ع) در آن دوره مهم تاریخی بهترین کار این است که به سراغ منابع اصیل نظیر همان کاری که شیخ صدوق با فاصله ۱۰۰ سال پس از امام رضا (ع) انجام داد برویم.

زاهدی ادامه داد: یکی از دلایلی که به محمد بن علی ابن بابویه قمی لقب «شیخ صدوق» داده شد این است که شیخ، خود برای تهیه منابع و مستندات آثارش شخصاً سفر کرده، راوی احادیث را پیدا و آن را به رشته تحریر در آورده است.

زاهدی در ادامه به ویژگی‌های کتاب «چشمه‌های بهشت» اشاره و اضافه کرد: ترتیب و توالی روایات مرتبط با حضرت امام رضا (ع) یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که در این مجموعه گردآوری شده است.

گردآورنده و مترجم کتاب «چشمه‌های بهشت» با اشاره به دلایل نامگذاری این کتاب، افزود: همواره سعی کردم این کتاب را به زبان امروزی ترجمه کنم و مهمترین دلیل نامگذاری کتاب، عبارت (عین) بوده که ۷۰ معنی دارد و یکی از معانی آن چشمه است که با هماهنگی و نظر ناشر انجام گرفت.

زاهدی با بیان اینکه نگارش این کتاب که شامل ۵ دفتر است، ادامه داد: مطالب آن از حدود ۱۰۰ منبع موثق گردآوری شده و حدود سه سال برای ترجمه متون، منابع و تدوین وقت صرف شده است.

گفتنی است؛ کتاب «چشمه‌های بهشت» یکی از معتبرترین منابع مربوط به تاریخ زندگی و آموزه‌های امام رضا (ع) است و در روزگاری نوشته شده که کمتر از دو قرن از شهادت آن امام گذشته بود. این دفتر گزیده‌ای از آن کتاب ارجمند است و روایت کننده مجموعه‌ای از تاریخ زندگی، آموزه‌ها، معارف، کرامات و زیارت و آداب آن است.

یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از ۲۲ خرداد لغایت اول آبان امسال با معرفی ۶ عنوان کتاب با موضوع سیره و سبک زندگی امام رضا (ع) و بخش ویژه با موضوع امام زمان (عج) در رده‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال و در بخش‌های مختلف نقاشی، چهار گزینه‌ای، شعر سرایی، پویش کتابخوانی، پویش برای امام زمانم، داستان کوتاه (داستانک)، دل نوشته و متن ادبی، قصه گویی، تولید آثار هنری، حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر (ویژه ناشران) و مروجان فرهنگ رضوی (ویژه کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی) در حال برگزاری است.

کد خبر 5274449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha