۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۰۷

نخستین رویداد رقابتی آبرنگ « نقش عشق»برگزار می‌شود

نخستین رویداد رقابتی آبرنگ « نقش عشق»برگزار می‌شود

اصفهان- نگارگر برجسته اصفهانی با اشاره به برگزاری رویداد رقابتی آبرنگ «نقش عشق» با محوریت تأثیر عاشورا در زمینه‌سازی ظهور گفت: آثار تجسمی یک زبان بین‌المللی در اشاعه فرهنگ عاشورا هستند.

رضا بدرالسماء در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری رویداد رقابتی آبرنگ «نقش عشق» با محوریت تأثیر عاشورا در زمینه‌ساز ظهور و نقش آثار تجسمی به ویژه هنر نقاشی در ماندگاری فرهنگ عاشورا، اظهار داشت: علاوه بر هنرمندان همه افراد می‌توانند در اشاعه قیام حضرت ابا عبدالله حسین (ع) سهم داشته باشند.

وی ادامه داد: آثار تجسمی نیز با توجه به عدم نیاز به تکلم و نوشتار به عنوان زبان بین‌المللی در اشاعه فرهنگ عاشورایی تأثیر بسزایی دارد.

نگارگر برجسته اصفهانی هنر را ابزاری برای نشان دادن قیام امام حسین (ع) به عموم مردم دانست و افزود: اتفاق ناگواری که بر خاندان پیامبر گرامی اسلام رخ داد و ظلم و ضربه بزرگی که بنی‌امیه در حق اسلام ایجاد کرد را می‌توان با این زبان عرضه کرد.

هنر در خدمت فرهنگ عاشورا

وی معتقد است که هنرمند می‌تواند پیام امام حسین (ع) را که در آخرین لحظات فرمودند، «هل من ناصر ینصرنی؟» را به گوش جهانیان برسانند تا هر کسی به اندازه توان خود یاری‌رسان فرهنگ عاشورایی باشد.

بدرالسماء خاطر نشان کرد: امروزه هنرمندان جوان ما علاقه مند به این موضوع بوده و خوشبختانه حوزه هنری این امکان را فراهم کرده است که این هنرمندان هنر عاشورایی خود را عرضه کنند.

وی در پاسخ به اینکه سهم نقاشی به عنوان یک هنر در آثار هنری و به عنوان یک زبان جهانی به چه میزان است، گفت: نقاشی به عنوان یک هنر و دارای زبان جهانی بسیار مؤثر است که حتی ائمه گرامی اسلام به اشاعه این فرهنگ حتی با قطره اشکی سفارش کرده‌اند.

آبرنگ، سازگار با روحیه و مؤثر در ارتباط

نگارگر برجسته اصفهان ادامه داد: بنابراین مسلماً آثار هنری نیز از قدیم‌الایام برای احیای فرهنگ عاشورایی استفاده می‌شد؛ پرچم، تزئینات مورد استفاده در هیئت‌ها، روضه‌ها و همه در این زمینه تولید شده و هنرمندان بدین وسیله به دنبال انتقال مفاهیم بوده‌اند و امروز نیز باید با این آثار تجسمی به انتقال این فرهنگ کمک کنیم.

وی در خصوص ظرفیت نقاشی آبرنگ در این حوزه گفت: آبرنگ و رنگ نوعی تکنیک محسوب می‌شود و یکی از ویژگی‌های آبرنگ انجام این هنر در کوتاه مدت و زمان کم است که سبب انتقال حس هنرمند در مدت زمان کوتاهی روی بوم می‌شود.

بدرالسماء با بیان اینکه غالب شدن زمان، احساس را از میان می‌برد، تصریح کرد: هنرمند بیشتر درگیر تکنیک می‌شود و البته نباید فراموش کرد که آبرنگ با روحیه انسان خصوصاً، شرقی‌ها که روحیه لطیف‌تری دارند، سازگاری بیشتری دارد و بهتر با این هنر ارتباط برقرار کنند.

فراخوان نخستین رویداد رقابتی آبرنگ «نقش عشق»

از این رو همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) رویداد رقابتی نقاشی آبرنگ «نقش عشق» در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود. این رویداد در شهریور ۱۴۰۰ است که از علاقه مندان و نقاشان آبرنگ دعوت می‌کند تا با موضوع «عاشورا زمینه ساز ظهور» در بخش ویژه در محورهای (آئین‌های عزاداری، اماکن متبرکه، پیاده روی اربعین) و با موضوع آزاد مرتبط با محرم به تولید اثر و شرکت در این رقابت بپردازند.

این رویداد باهدف پاسداشت فرهنگ عاشورا و تأثیر آن بر ظهور منجی، به تصویر کشیدن آداب و رسوم و آئین‌های عزاداری محرم و اماکن متبرکه و ثبت آئین‌های سنتی برای انتقال به نسل‌های آینده برگزار می‌شود.

ایجاد فضای هم افزایی، تعامل فرهنگی اجتماعی و تبادل دانش و مهارت در بین هنرمندان آبرنگ و زمینه سازی برای خلق آثار با موضوع محرم و تأثیر آن بر ظهور منجی از دیگر اهداف است و البته حضور در این رویداد به صورت رایگان و برای افراد بالای ۱۵ سال آزاد است و تکنیک آثار حتماً باید آبرنگ بر روی مقوا در ابعاد ۳۵ در ۵۰ باشد.

رقابت دومرحله‌ای نقش عشق

لازم به ذکر است که اثر ارسالی باید اورژینال و با امضا صاحب اثر ارسال شود و هر هنرمند نیز تنها می‌تواند با یک اثر در این رقابت حضور یابد؛ رقابت نقاشی «نقش عشق» در دو مرحله انجام می‌شود، در مرحله اول شرکت کنندگان باید تصویر آثار را تا ۱۰ شهریور با فرمت jpg و حداکثر تا سه مگابایت بدون هیچ ویرایشی به آدرس یا شماره واتس‌اپ esftajasomi@gmail.com واتس‌اپ ۰۹۱۳۱۰۱۸۹۸۳ ارسال شود.

در مرحله دوم باید اثر همراه با فرم مشخصات آن بدون قاب و تا ۲۰ شهریورماه به دبیرخانه این رویداد به آدرس اصفهان، خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی، کد پستی ۸۱۴۶۸۱۳۹۶۱

ارسال شود.

گفتنی است، مراسم اهدا جوایز برگزیدگان نخستین رویداد رقابتی آبرنگ «نقش عشق» در ۲۶ شهریورماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 5289069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha