۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰

با انتشار مقاله‌ای در رسانه‌های این کشور

زکریای رازی به مردم اوگاندا معرفی شد

زکریای رازی به مردم اوگاندا معرفی شد

رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا به مناسبت روز بزرگداشت زکریای رازی مقاله‌ای را در رسانه‌های این کشور در مورد زندگی و دستاورهای پزشکی و فلسفی این نابغه شهیر ایرانی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به منظور معرفی مشاهیر، مفاخر، گنجینه‌ها، دانشمندان و نوابغ کشورمان به اصحاب علم، فکر و اندیشه اوگاندا رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کامپالا به مناسبت روز بزرگداشت زکریای رازی با انتشار مقاله کوتاهی به معرفی شخصیت و جایگاه علمی و اخلاقی این دانشمند برجسته ایرانی، در رسانه‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، صفحات مجازی، کانال تلگرامی اوگاندا و همچنین در گروه‌های بین‌المللی پیامرسان واتس اَپ، پان آفریکن، بلال نیوز، کانال مطالعات فرهنگی ایران - آفریقا، آفریکن نیوز و… پرداخت. رایزنی فرهنگی روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی را به پزشکان و داروسازان اوگاندا تبریک گفت و متن مقاله را به نشانی الکترونیکی شخصیت‌های علمی، فرهنگی، دینی، پزشکان مرتبط با علوم دارو شناسی و داروسازی شاغل در بیمارستان ایران – اوگاندا و برخی مراکز درمانی این کشور ارسال کرد.

در بخشی از این مقاله آمده است: پنجم شهریور برابر با ۲۷ ماه اوت هر سال در جمهوری اسلامی ایران «روز بزرگداشت زکریای رازی» و «روز داروسازی» نامیده شده است.

در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به اینکه محمد زکریای رازی علامه، بحرالعلوم، پزشک، فیلسوف و یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ علوم پزشکی و شیمیدان ایرانی بوده و آثار ماندگاری از خود بجا گذاشته آمده است: این شخصیت قرن‌ها در توسعه دارویی کشورهای غربی نقش اساسی داشت و به کاشف الکل و جوهر گوگرد مشهور شد و کتاب‌های متعددی در زمینه منطق، فلسفه، نجوم و… نیز نوشت.

در این مقاله همچنین اشاره شده که رازی اندیشمندی درخشان، پزشکی موفق، از طرفداران اولیه طب تجربی بوده و سهم اساسی در توسعه علوم داشته است. او پزشکی خوشخو بود و به عنوان معلم پزشکی نیز شهرت داشت و به بیماران توجه خاص می‌کرد. او نسبت به فقرا و بینوایان بسیار مهربان بود و به معاشرت و درمان افراد ضعیف جامعه را تمایل داشت.

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا و نویسنده این مقاله همچنین به تاثیر آثار و تالیفات رازی در تحولات پزشکی جهان نیز توجه داشته و در این باره نوشته است: نظریات پزشکی رازی از طریق ترجمه در میان پزشکان قرون وسطایی اروپا شناخته شد و تاثیر عمیقی بر آموزش پزشکی در غرب گذاشت و برخی از آثار وی در برنامه درسی پزشکی دانشگاه‌های غربی قرار گرفت. او به عنوان پزشک اصلی در بیمارستان‌های بغداد و ری خدمت کرد و دستاوردهای فراوانی در داروسازی اسلامی داشت و در این زمینه پیشگام بود. مضافاً اینکه برخی از کتاب‌های این نابغه بزرگ ایرانی در حوزه جراحی و درمانی نیز بدل به برنامه درسی پزشکی در دانشگاه‌های غربی شد.

در بخش پایانی مقاله آمده است که ادوارد گرانویل براون، ایران شناس برجسته بریتانیایی رازی را کلیدی‌ترین پزشک تاریخ اسلام و یکی از پرکارترین نویسندگان می‌داند.

کد خبر 5292766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha