۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۴۹

توسط نشر هنوز؛

«انتخاب سوفی» بازنشر شد/جنجالی‌ترین رمان آمریکایی درباره هولوکاست

«انتخاب سوفی» بازنشر شد/جنجالی‌ترین رمان آمریکایی درباره هولوکاست

دومین چاپ رمان «انتخاب سوفی» اثر ویلیام استایرن و ترجمه آرش رضاپور و افشین رضاپور توسط نشر هنوز منتشر شد. این رمان جنجالی درباره هولوکاست است اما شخصیت محوری آن یهودی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر هنوز دومین چاپ رمان «انتخاب سوفی» اثر ویلیام استایرن و ترجمه آرش رضاپور و افشین رضاپور را با شمارگان هزار نسخه، ۸۲۸ صفحه و بهای ۱۵۹ هزار تومان منتشر کرد. نخستین چاپ این رمان سال ۱۳۹۶ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۶۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

«انتخاب سوفی» مشهورترین اثر استایرن و یکی از آثار برگزیده دوران موسوم به پس از جنگ جهانی دوم در ادبیات امریکا و یکی از صد رمان برتر قرن بیستم (به انتخاب روزنامه لوموند) است. این رمان به واکاوی جنبه‌های تاریخی، اخلاقی و روان‌شناختی هولوکاست از خلال زندگی غم‌انگیز سوفی می‌پردازد. در این کتاب عشق و مرگ و احساس گناه در هم تنیده شده‌اند تا مخاطب را از هزارتویی پر از حادثه عبور دهند و در نهایت او را به بینشی تلخ اما واقع‌گرایانه درباره ماهیت شر برساند. «سوفی» در اصل کاتولیکی لهستانی است و همین امر، یعنی محوریت دادن به یک غیر یهودی، وجه تمایز این رمان از سایر متون مرتبط با هولوکاست است. به همین دلیل نیز این رمان بدل به یکی از جنجالی‌ترین آثار ادبی با محوریت هولوکاست شد.

روایت داستانی این رمان در زمان اندکی پس از پایان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. در روزهایی که جنگ به‌تازگی خاتمه پیدا کرده است و هنوز اثرات مخرب و جبران‌ناپذیر آن به چشم می‌خورد. استینگو که نویسنده‌ای پرشور و بلندپرواز است شهرش را به مقصد نیویورک ترک می‌کند و در نهایت اتاقی در خانه‌ای واقع در بروکلین اجاره می‌کند. استینگو در این خانه با زوج جوانی همسایه می‌شود و طولی نمی‌کشد که متوجه رابطه عجیب و پرابهام این زوج می‌شود. همانطور مه اشاره شد سوفی زن کاتولیک لهستانی است که با معشوق یهودی خود ناتان در آن ساختمان زندگی می‌کند. او یکی از قربانیان هولوکاست است و استینگو در تعامل و در جریان معاشرتش با این زوج است که به این راز پی می‌برد.

او خاطرات سوفی را به‌تدریج و درست در زمانی که دو سال از جنگ می‌گذرد، می‌شنود. سوفی می‌خواهد از حقایق تلخ بگذرد و فراموش کند که برای نجات دادن فرزندش از کوره‌های آدم‌سوزی، خودش را پشت سپر یهودی‌ستیزی پدرش پنهان کرده و خودش را یک ضد یهودی جا زده است و این موضوع مهم را از معشوق یهودی خود که منجی زندگی‌اش است، مخفی کرده است.

استایرن را وارث ویلیام فاکنر و ارنست همینگوی می‌دانند. او به سال ۱۹۲۵ در ویرجینیا متولد شد. لیسانس هنر گرفت و با گروه تفنگداران دریایی به جنگ جهانی دوم رفت. بخشی از آثار او تحلیل تجربیات تلخش در جنگ است.

او به سال ۱۹۵۱ نخستین رمانش را با عنوان «در تاریکی بخواب» منتشر کرد. رمان دومش با عنوان «راه بی‌پایان» که به سال ۱۹۵۷ منتشر شد، اعتراض و طغیان فرد علیه سیستم را به تصویر می‌کشید. همراه با این اثر نمایشنامه‌ای به نام «آتیشک‌خانه» نوشت که بیانیه‌ای علیه تفنگداران دریایی و نظامی‌گری به روش آمریکایی بود.

او در کتاب «در این خانه را به آتش بکش» که به سال ۱۹۶۰ منتشر کرد به زندگی آمریکایی‌های مقیم ایتالیا پرداخت. یکی دیگر از آثار معروف استایرن «اعترافات نات ترنر» درباره ماجرای شورش سیاهان است که سال ۱۹۶۷ منتشر شد و جایزه پولیتزر را از آن خود کرد.

اما رمان «انتخاب سوفی» که مشهورترین و مهم‌ترین اثر استایرن است سال ۱۹۷۹ منتشر شد و بسیاری از نویسندگان از جمله کارلوس فوئنتس و نورمن میلر به ستایش او پرداختند. سال ۱۹۸۲ با اقتباس از این رمان فیلمی نیز با کارگردانی آلن جی پاکولا و بازی مریل استریپ به سالن‌های سینما راه پیدا کرد. استریپ برای بازی در این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

کد خبر 5292832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha