۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹

ESR در آزمایش خون چیست؟

ESR در آزمایش خون چیست؟

منظور از آزمایش ESR، میزان رسوب گلبول‌های قرمز خون است. در طی این آزمایش سرعت رسوب گلبول‌های قرمز در لوله آزمایش بررسی خواهد شد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، جالب است بدانید در حالت طبیعی گلبول‌های قرمز خیلی آهسته ته‌نشین می‌شوند. چنانچه در بدن التهابی وجود داشته باشد، سرعت ته‌نشین شدن آنها افزایش خواهد یافت. این تست به متخصصان وجود التهاب در بدن را نشان می‌دهد اما نمی‌تواند علت بروز آن را مشخص کند. به همین دلیل در کنار آن سایر تست‌های آزمایشگاهی نیز تجویز خواهد شد. وجود التهاب می‌تواند نشانه‌ای از عفونت، اختلالات سیستم ایمنی و بیماری‌های مزمن باشد.

مجموعه هوم‌کا با همکاری متخصصان و آزمایشگاه‌های برتر آماده ارائه خدمت آزمایش آنلاین است. به این ترتیب کافی است در خانه بمانید و از طریق وب سایت یا شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ سفارش خود را به صورت رایگان ثبت کنید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن شما را در منزل یا محل کار ملاقات خواهند کرد.

انجام آزمایش ESR در خانه!

برای انجام آزمایش ESR به نمونه خون نیاز است. نمونه مانند بسیاری از آزمایش‌های خون از ورید بازویی گرفته می‌شود. به همین دلیل انجام این آزمایش در منزل به راحتی امکان‌پذیر است. برای انجام این تست لازم نیست شرایط خاصی را رعایت کنید.

در بیشتر مواقع این تست همراه با سایر آزمایش‌های تشخیصی تجویز می‌شود. چرا که آزمایش ESR به تنهایی نمی‌تواند در تشخیص بیماری به متخصصان کمک کند. از جمله تست‌های مکمل این آزمایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست CRP

CRP پروتئینی است که کبد آن را برای مقابله با التهاب ترشح می‌کند. به طور معمول سطح این پروتئین در بدن پایین است. برخی بیماری‌ها مانند عفونت‌های باکتریایی، قارچی، بیماری‌های التهابی روده، بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس و … باعث بالا رفتن سطح آن می‌شوند.

تست RF

RF نام پروتئینی است که بدن برای مقابله با بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید ترشح می‌کند. در این بیماری مفاصل بدن به طور جدی درگیر می‌شوند. این بیماری در زنان بیش از مردان شایع است.

تست ANA

از این تست برای تشخیص بیماری‌هایی مانند لوپوس، سندرم شوگرن، اسکلرودرمی و بیماری‌های خود ایمنی بافت همبند استفاده خواهد شد.

آزمایش الکتروفورز پروتئین

تست Protein Electrophoresis به بررسی پروتئین‌های خونی می‌پردازد. با استفاده از نتایج این تست دردهای نامشخص استخوانی یا بیماری‌هایی مانند هیپر کلسیمی تشخیص داده می‌شوند.

ESR در آزمایش خون به چه معناست؟

بررسی ESR در آزمایش خون می‌تواند در تشخیص بیماری‌های زیر به پزشک کمک کند:

بیماری‌های نقص سیستم ایمنی.

انواع سرطان.

انواع عفونت‌ها.

آرتریت روماتوئید.

لوپوس.

اختلال در بافت‌های همبند.

در صورتی که بدون دلیل مشخص و شناخته شده‌ایی با علائم زیر مواجه باشید، پزشک ممکن است به وجود اختلالات التهابی مشکوک شود. در این حالت احتمالاً آزمایش ESR را تجویز خواهد کرد. این علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

سردرد

تب

کاهش وزن

سفتی مفصل

گردن یا شانه درد

از دست دادن اشتها

کم خونی

ESR در آزمایش خون چیست؟

تگ ALT عکس: ESR در آزمایش خون

چه عواملی باعث افزایش ESR در آزمایش خون می‌شوند؟

مصرف برخی داروهای ضد بارداری خوراکی یا داروهایی مانند آسپرین یا هپارین می‌توانند بر نتیجه تست تأثیر منفی داشته باشند. این داروها می‌توانند باعث افزایش ESR در آزمایش خون شوند. علاوه بر این شرایطی مانند کلسترول بالا، بارداری، قاعدگی در زنان و آنمی نیز باعث افزایش سطح این فاکتور خواهند شد. سطح ESR در افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند نیز زیاد است.

چه عواملی باعث کاهش سطح ESR در آزمایش خون می‌شوند؟

مصرف داروهای استروئیدی می‌توانند باعث کاهش این شاخص در خون شوند. همچنین عواملی مانند قند خون بالا و افزایش گلبول‌های سفید نیز زمینه را برای کاهش سطح این شاخص فراهم می‌کنند. علاوه‌براین عواملی دیگر نیز در کاهش سطح ESR مؤثر هستند. سوالات خود را در این زمینه با کارشناسان هوم‌کا در میان بگذارید. کارشناسان این مجموعه به طور رایگان راهنمایی‌هایی لازم را به شما خواهند کرد. برای این منظور کافی است به سایت هوم‌کا مراجعه کرده و بر روی دکمه « مشاوره رایگان» کلیک کنید.

ESR در آزمایش خون چیست؟

تگ ALT عکس: آزمایش ESR

تفسیر نتیجه آزمایش ESR

برای تفسیر آزمایش ESR لازم است با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید بر روی کمک کارشناسان هوم‌کا حساب کنید. این مجموعه برای ارائه خدمات خود از متخصصان باتجربه و کارآزموده بهره می‌برد. این کارشناسان همگی دارای سوابق کاری مفید بوده و برای همکاری با مجموعه هوم‌کا شرایط سخت گزینشی را طی کرده‌اند.

شما تنها با کلیک می‌توانید از خدمات درمانی، آزمایشگاهی و مراقبتی هوم‌کا در منزل بهره ببرید. کافی است به سایت https://www.homeca.ir/ مراجعه کرده و بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. به این ترتیب درخواست شما به طور موقت ثبت خواهد شد. در مراحل بعدی به چندین سوال کوتاه پاسخ خواهید داد. این پرسش‌ها با هدف ارائه بهتر خدمات به شما طراحی شده‌اند. پس از آن کارشناسان با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را انجام خواهند داد. در صورتی که با شرایط موافق باشید، درخواست شما به صورت نهایی ثبت خواهد شد. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان شما را در منزل یا محل کار ملاقات خواهند کرد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5303479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha