۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۱۶

صنعت روانکاوها با مشکل تأمین خوراک «لوبکات» مواجه است

صنعت روانکاوها با مشکل تأمین خوراک «لوبکات» مواجه است

یک فعال صنعت روانکاوها با اشاره به مشکلات تأمین ماده اولیه تولید روغن موتور گفت: استفاده از نفت سنتزی در پالایشگاه‌های کشور، موجب کاهش تولید خوراک واحدهای روغن سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین رزاقی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه تأمین خوراک «لوبکات» به عنوان ماده اولیه تولید روغن موتور با مشکل مواجه بوده است، گفت: مهمترین دلیل کمبود خوراک لوبکات، استفاده از نفت سنتزی، در پالایشگاه‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه نفت سنتزی ترکیبی از نفت خام و میعانات گازی است، افزود: اگرچه به دلیل افزایش تولید گاز از پارس جنوبی، میعانات گازی باید به مصرف پالایشگاه‌ها برسد اما خواسته ما این است که نفت سنتزی به پالایشگاه‌هایی تحویل شود که سهم کمتری در تولید لوبکات دارند و یا پالایشگاه‌های تبریز و آبادان، لوبکات بیشتری تولید کنند.

وی گفت: طبق آمار بورس کالا حجم لوبکات پالایشگاه‌های تهران و اصفهان ۱۳۰ هزار تن (نزدیک ۳۰ درصد) کاهش یافته که رقم قابل توجهی است.

رزاقی افزود: محصول جدید ما از سوی خودروسازی بنز تائید شده است و همزمان در حال مذاکره با سه خودروساز بزرگ هستیم تا مجموعه تاییدیه‌ها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه تاییدیه خودروسازان بزرگ علاوه بر فرمولاسیون، فرآیند تولید و بسته بندی را نیز در نظر می‌گیرد، گفت: عملکرد روغن موتور نیز با توجه به ویژگی موتور باید تأیید شود و روغن موتور مگلوب فراتر از استانداردهای ای پی آی جهانی است و اتفاق بزرگی را در صنعت روغن موتور کشور رقم زده است.

وی درباره گرید مگلوب ادامه داد: این محصول برای اتومبیل‌های کلاس یک جهانی است که قبلاً وارد می‌کردیم اما اکنون مهمترین تمرکز ما کمک به عدم نیاز به واردات برای خودروهای مدل بالاست که منجر به حفظ عرضه کشور نیز خواهد شد.

رزاقی با بیان اینکه در سال جاری پالایشگاه اصفهان ۳ اورهال در برنامه داشته که ۲ مورد آن انجام شده و اورهال سوم از نیمه مهرماه آغاز خواهد شد، گفت: به دلیل این اورهال‌ها، ۳۰ هزار تن کاهش دریافت خوراک از پالایشگاه اصفهان داشتیم که از طریق پالایشگاه بندرعباس تأمین شد.

وی با بیان اینکه هر گونه اخلال در تأمین خوراک موجب اخلال در بازار می‌شود گفت: اکنون قیمت خوراک به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و میانگین قیمت خوراک نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه میزان نیاز لوبکات در کشور دو میلیون تن در سال است و پنج پالایشگاه کشور امکان تولید این میزان را دارند، یادآور شد: ما قابلیت دریافت روزانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن لوبکات را داریم اما به دلیل کمبود در حال حاضر ۱۳ هزار و یکصد تن دریافت می‌کنیم.

رزاقی ابراز امیدواری کرد که پالایشگاه‌های آبادان و تبریز لوبکات سنگین را وارد مدار تولید کنند چرا که کمبود این محصول روی صنعت روانکار تأثیرگذار است.

وی همچنین به شش پروژه در دست اجرای شرکت اشاره کرد و افزود: جدیدترین پروژه ما پایانه صادراتی ۳۵ هزار تنی مخازن است که امیدواریم تا بهمن به بهره‌برداری برسد و به این ترتیب کشتی‌ها از بندرعباس هم اعزام خواهند شد.

وی در پایان گفت: افزایش صد هزار تنی ظرفیت از دیگر برنامه‌های در دستور کار است که البته موانع تکمیل ظرفیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ بشکه‌ای خوراک را نیز پیش رو داریم که اگر این مشکل نبود روزانه دو هزار تن به تولیدات شرکت اضافه می‌شد.

کد خبر 5304836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha