۱۷ مرداد ۱۳۸۶، ۱۳:۴۸

آماده سازی سهام سرمایه گذاری امید برای پذیرش در بورس

آماده سازی سهام سرمایه گذاری امید برای پذیرش در بورس

مدیرعامل شرکت سهامی بورس در راستای تشریح عملکرد این شرکت از آماده سازی سهام سرمایه گذاری امید برای پذیرش در بورس خبر داد .

به گزارش خبرنگار مهر علی رحمانی در نشستی با خبرنگاران گفت:در مجموع و از ابتدای سال جاری تا دهم مرداد ماه  معادل  9 میلیارد و 702 میلیون سهم به ارزش 19 هزارو 950 میلیارد ریال  شامل سهام خرد و بوکی، عمده، سهام عدالت و سهام معامله شده در تابلوی غیر رسمی  معامله شده است .

مدیرعامل شرکت سهامی بورس تعداد اوراق مشارکت معامله شده از ابتدای سال جاری تا 10 مرداد ماه را 04/0 به ارزش 44 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: در همین مدت تعداد دفعات معاملات 613 هزارو 904 ، تعداد روزهای کاری 88 روز و تعداد روزهای شاخص مثبت نیز 56 بوده است.

وی میزان ارزش خرید و فروش سهام طی مدت مذکور را 258 میلیارد ریال و تعداد  آن را 154 سهم عنوان و تصریح کرد: میزان ارزش عرضه های دولتی نیز در همین مدت 7 هزارو 293 میلیارد ریال به تعداد 5 میلیارد و 870 میلیون سهم بوده است.

رحمانی سود نقدی تقسیم شده از ابتدای سال جاری تا 10 مرداد را 40 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: نمادهای بازگشایی شده در همین مدت بالغ بر 477 نماد و نمادهای متوقف شده نیز بالغ بر 466 نماد بوده است.

مدیرعامل شرکت سهامی بورس مشارکت در کمیته خصوصی سازی بانک ها، مشارکت در کمیته خصوصی سازی بیمه های دولتی و کمیته خصوصی سازی نیروگاه های مشمول واگذاری را از دیگر اقدامات این شرکت اعلام کرد.

وی با بیان اینکه رقم بازارسازی کمتر شده است، تصریح کرد: برخی شرکت ها علاقه به بازارسازی دارند اما ترجیح ما بازارسازی نیست.

رحمانی متوسط سهام شناور آزاد در بورس را 7/20 درصد ذکر کرد و افزود: به عبارت دیگر از 377 میلیارد سهمی که در بورس وجود دارد 75 میلیارد تومان قابلیت معاملاتی دارد و بقیه آن رسوب کرده است، بنابراین آن را می توان به ارزش بازار تسری داد.

وی با اشاره به اینکه شاخص کاربرد قرار دادی دارد، اظهارداشت: در ماه گذشته یکسری از شرکت های سرمایه گذاری را از شاخص حذف کردیم و دوباره آن را بازگرداندیم.

مدیرعامل شرکت سهامی بورس متوسط معاملات خرد و عادی روزانه را 4 میلیارد و 300 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: هم اکنون این میزان به 15 میلیارد تومان افزایش یافته است که نشان دهنده ورود پول جدید به بازار است.

وی در مورد فروش سهام فولاد خوزستان گفت: انتظار رقابت برای خرید سهام فولاد خوزستان تا این حد را نداشتیم ،‌ رقابت جدی بود به نحوی که قیمت پایه فروش سهام آن از 240 تومان آغاز و در 333 ایستگاه معاملات انجام شد و این امر نشان دهنده توجه جدی به بازار سرمایه و بازگشت مردم به ان است.

رحمانی گفت: قرار است بانک سپه 50 درصد قیمت عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری امید را به صورت وام پرداخت نماید، همچنین کار ورود سهام موسسه مالی و اعتباری بنیاد به بورس به پایان رسیده و باید از بانک مرکزی تائیدیه دریافت می کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما ناچار به دقت در پذیرش سهام هستیم و اگر درست عمل نشود سرمایه گذار لطمه می خورد، تصریح کرد: شرکت مپنا 258 میلیارد تومان از دولت طلبکار است که اگر قرار است این سهم به فرش برسد باید وضعیت آن مشخص شود.

مدیرعامل شرکت سهامی بورس اضافه کرد: مپنا شرکتی با بخش های مختلف است که در صورت های مالی، گزارشگری بر حسب بخش های ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه قرار است 21 شرکت زیر مجموعه وزارت نفت واگذار شود، تصریح کرد: از این تعداد شرکت حفاری شمال، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و پتروشیمی بیستون از طریق بورس واگذار خواهد شد و پتروشیمی تند گویان با پتروشیمی بوعلی ادغام و سپس وارد بورس خواهد شد.

رحمانی با تاکید بر تجدید ساختار شرکت ها برای ورود به بورس، گفت: ما به دنبال شفافیت مالی نیز هستیم.

وی از تصویب دستور العملی برای اعطای تسهیلات خبرداد و تصریح کرد: برای خریداران سهام بلوکی یک هزارو 500 میلیارد تومان تسهیلات مقررشده بود که قرار بود معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیرعامل سازمان خصوصی سازی دستور العمل آن را نهایی کنند و ما نیز از شرکت های سرمایه گذاری نظرخواهی کرده ایم.

مدیرعامل شرکت سهامی بورس همچنین با بیان اینکه در مورد اصلاح آئین نامه سرمایه گذاری خارجی نظرات خود را اعلام کرده ایم، افزود: گروهی از سازمان بورس، شرکت بورس و سازمان سرمایه گذاری خارجی مامور این کار شده اند و هفته آینده پیش نویس متن آن را آماده خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این آئین نامه پذیره نویسی سهام یا ورود شرکت های ایرانی در بورس های خارجی را به شورای عالی بورس پیشنهاد کرده ایم.

رحمانی از امضای تفاهم نامه هایی با بورس های کشورهای مالزی، شانگهای، ترکیه و بحرین خبرداد و افزود: در شهریور ماه نیز قرار است با بورس ابوظبی، دبی و بورس بین المللی دبی قراردادی را منعقد نماییم و همچنین قرار است شرکت های ایرانی براساس قرارداد منعقد شده با بورس این کشور وارد بورس آنها شوند. 

وی بر دسترسی عموم به بازار سرمایه تاکید و تصریح کرد: 55 ایستگاه جدید به کارگزاران واگذار شده است و در حال تلاش برای ایجاد امکان معاملات در دفتر کارگزاران هستیم تا بدین طریق شرایط تالار نیز تسهیل یابد.

مدیرعامل شرکت سهامی بورس خاطرنشان کرد: با این اقدام شرایط ایجاد تالار را راحت تر شده و نیاز به سرمایه کمتری است و همچنین شرایط ایجاد تالار و دفتر کارگزاری نیز ایجاد می شود.

به گفته وی روز گذشته 379 ایستگاه فعال وجود داشت که 333 ایستگاه سفارش گرفته و وارد رقابت شدند.

رحمانی با بیان اینکه EPS چهار ماهه 66 ریال بوده است، گفت: یک میلیارد و 800 میلیارد تومان درآمد 4 ماهه ابتدای سال جاری بوده است و یک میلیارد و 300 میلیون تومان نیز هزینه معاملاتی شده است.

وی میزان سود عملیاتی را 490 میلیون تومان، سود سپرده ها را 613 میلیون تومان، کل سود را یک میلیارد و 100 میلیون تومان، ذخیره مالیاتی را 123 میلیون تومان و سود خالص را 982 میلیون تومان ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی بورس میزان معاملات انجام شده در تالارهای منطقه ای را یک هزارو 156 میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: 34 درصد این معاملات به دلیل معافیت مالیاتی در کیش و 10 درصد نیز در کرج انجام شده است و از ابتدای سال جاری نیز 12 هزار کد جدید صادر شده است.

به گفته وی با توجه به اینکه براساس بخش نامه محصولات پتروشیمی مشمول معافیت صادرات کالاهای غیر نفتی نمی شود و این امر مناسب نیست می خواهیم این موضوع را تغییر دهیم.

رحمانی بیان کرد: براساس مصوبه شورای بورس هرروش جدید محاسبه شاخص باید دربورس تهیه و سپس به تصویب آنها برسد و بعد از آن عملیاتی شود. وی اعلام کرد: امروز حجم 24 شرکت از 8 درهزار به 5 در هزار کاهش یافته است.          

 

کد خبر 531624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha