پس از درخواست سازمان ملل؛

بنگلادش درباره قتل رهبر مسلمانان روهینگیا تحقیق می کند

بنگلادش درباره قتل رهبر مسلمانان روهینگیا تحقیق می کند

بنگلادش اعلام کرد که پلیس این کشور درباره قتل یکی از رهبران برجسته مسلمانان روهینگیا تحقیقات را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بنگلادش قرار است درباره قتل یکی از رهبران برجسته مسلمانان روهینگیا در اردوگاه پناهندگان در جنوب شرقی این کشور تحقیقاتی را دنبال کند.

این خبر را «شکیل احمد»، مقام پلیس بنگلادش اعلام کرده و افزوده است: ما امنیت را در داخل و اطراف اردوگاه‌ها تقویت و تحقیقات در مورد این قتل را آغاز کرده‌ایم.

به گفته این مقام پلیس بنگلادش، بازرسان هنوز نتوانسته‌اند دلایلی در ارتباط با انگیزه قتل «محب الله»، رئیس انجمن صلح و حقوق بشر روهینگیا را بدست آورند.

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای، ترور محب‌الله، رئیس انجمن صلح و حقوق بشر آراکان روهینگیا در اردوگاه پناهجویان در بنگلادش را محکوم کرده و خواستار انجام اقدامات لازم برای محاکمه قاتلان او شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ۲۹ سپتامبر اعلام کرد که محب الله در اردوگاه کوتوپالونگ واقع در منطقه کاکس بازار توسط افراد مسلح به قتل رسیده است.

محب الله یکی از برجسته‌ترین چهره‌های مدافع حقوق مسلمانان روهینگیا به شمار می‌رفت. او در تلاش بود تا مشکلات مسمانان روهینگیا را به گوش جهانیان رسانده و محققان بین‌المللی را در جریان حوادثی مانند قتل، تجاوز و آتش‌سوزی در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش قرار دهد.

در ارتباط با جزئیات قتل این چهره پرنفوذ مسلمانان روهینگیا گفته شده که افراد مسلح ناشناس اواخر شب چهارشنبه محب الله را در داخل اردوگاه پناهندگان در منطقه کاکس بازار، محل زندگی صدها هزار مسلمان روهینگیا که از آزار و شکنجه در میانمار فرار کرده‌اند، کشتند.

پیش از این نیز، سازمان ملل متحد کشته شدن محب الله، از رهبران آوارگان روهینگیا را محکوم کرده و از مقامات بنگلادش خواسته بود تا درباره این جنایت تحقیق کنند.

از اوت سال ۲۰۱۷، زمانی که ارتش میانمار در پی حمله شورشیان، سرکوب شدیدی را علیه این گروه قومی مسلمان آغاز کرد، بیش از ۷۳۰ هزار روهینگیایی، در اردوگاه‌های پناهجویان زندگی کرده اند.

این سرکوب شامل تجاوز، کشتار و آتش زدن هزاران خانه بود و گروه‌های حقوق بشر جهانی و سازمان ملل این اقدام ارتش میانمار را پاکسازی قومی نامیدند. هرچند میانمار و بنگلادش تلاش کرده اند این پناهندگان را متقاعد کنند به کشور خود بازگردند، روهینگیایی‌ها همچنان درباره بازگشت به خانه‌های خود بسیار نگران هستند.

سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید که منطقه کوکس بازار که بیشترین پناهنده‌های روهینگیایی در آن زندگی می‌کنند، یکی از بلاخیزترین مناطق در بنگلادش است.

کد خبر 5317723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha