۱۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع):

«علامه حسن زاده آملی» به معنای واقعی عالم ربانی و سالک توحیدی بود

«علامه حسن زاده آملی» به معنای واقعی عالم ربانی و سالک توحیدی بود

رشت- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه «علامه حسن زاده آملی» به معنای واقعی عالم ربانی و سالک توحیدی بود، گفت: هم‌نشینی با حکیمان و عالمان موجب سیر و سلوک الهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره علامه حسن زاده آملی و رحلت پیامبر گرامی اسلامی و شهادت امام حسن (ع) در مصلای رشت برگزار شد، با بیان اینکه امروز بزرگترین مصیبت عالم اسلام و بشریت را شاهد هستیم، گفت: با رحلت پیامبر (ص)، وحی و ارتباط مستقیم خدا با انسان‌ها قطع شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه پیامبر مظهر رحمانیت خداوند است، اظهار کرد: رسالت همه انبیای الهی تربیت انسان است تا بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های درونی و با کمک پیامبران و ائمه به سلوک الهی برسیم.

عالم ربانی باید مسیر سلوک الهی را طی کند

وی با بیان اینکه وارث پیامبر باید خودساخته باشد، تصریح کرد: اگر کسی به مرحله خودشناسی برسد می‌تواند راهنمای زندگی دیگران نیز باشد لذا عالم ربانی باید مسیر سلوک الهی را طی کرده باشد.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه انسان به لحاظ ساحت وجودی احسن المخلوقین است، بیان کرد: انسان و تمام هستی بر اساس حکمت خلق شده و برنامه الهی که به وسیله پیامبران به دست ما رسیده با هدف رسیدن انسان به حکمت و هدف آفرینش است.

وی شرط بهره مندی از عقل را پیروی از دستورات الهی دانست و افزود: طبق گفته علامه حسن زاده آملی، قانون عرفان انسان ساز، در قرآن است و طی کردن مسیر سلوک الهی از طریق کتاب آسمانی میسر است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه علامه حسن زاده آملی هم معلم و هم مربی بود، گفت: وی به معنای واقعی عالم ربانی و سالک توحیدی بود یعنی مسیر حرکتش الهی و در راستای کسب رضایت الهی و تجسم انا لله و انا الیه راجعون بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها متوجه حکمت و هدف آفرینش خود نمی‌شوند، تصریح کرد: علامه حسن زاده آملی در تمام عمر خود به کسب علم و فقه مشغول بودند و در علومی مانند ریاضیات، نجوم، اعداد و آفاق مهارت داشتند.

آیت الله رمضانی با اشاره به اینکه انبیا آمدند تا انسان حسی را عقلی و شعوری کنند، ادامه داد: انسان حسی یعنی انسان مادی و وابسته به دنیا و این فرد باید با توجه به ظرفیت‌های خود عقل مند شود و کسی می‌تواند معلم این راه باشد که مسیر عقلی را طی کرده باشد و علامه حسن زاده این راه را به درستی طی کرد.

همنشینی با حکیمان و عالمان موجب سیر سلوک الهی می‌شود

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه علامه حسن زاده در حکمت نظری و عملی و عرفان استاد بود، تصریح کرد: حکیم به معنای ذکر گفتن نیست بلکه به کسی می‌گویند که از چشمه سار حکمت بهره مند باشد و علامه آملی در فقه اصغر، اوسط یعنی اخلاق و همچنین در عرفان مجتهد بود.

نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: همنشینی با حکیمان و عالمان موجب سیر سلوک الهی می‌شود و تهجد و شب زنده داری، تفکر و تعمق شرط عقلی شدن انسان حسی است.

وی با بیان اینکه علامه آملی یار انقلاب و رهبری بود، عنوان کرد: این عالم گرانقدر در دوران جنگ هشت ساله نیز لباس رزم بر تن کرد و در همه امور به یاری دین خدا شتافت.

کد خبر 5320515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha