۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۱

همزمان با آخر ماه صفر؛

آذربایجان غربی در سالروز شهادت امام رضا(ع) به سوگ نشست

آذربایجان غربی در سالروز شهادت امام رضا(ع) به سوگ نشست

ارومیه- همزمان با سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت امام رضا (ع) مردم آذربایجان غربی با برگزاری آیین های عزاداری اشک ماتم ریختند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم مناطق مختلف استان از شب گذشته تا کنون با برپایی دستجات عزاداری در مساجد شهری و روستایی استان و برگزاری آئین‌های سوگواری در خیابان‌های اصلی شهر در سوگ شهادت امام رضا (ع) اشک ماتم قصه سوگ و غصه غربت ریخته و مشغول عزاداری هستند.

در روزهای پایانی ماه صفر و سالروز شهادت امام رضا (ع)، بیرق‌های سیاه در بسیاری از معابر شهرهای استان و حتی روستاها به ویژه در ارومیه برافراشته شده و علم‌های سیاه نیز بر سر در منازل دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جای جای شهرها دیده می‌شود.

مراسم مرثیه خوانی در جای جای شهرها و روستای استان برپاست، خوانان و نوحه خوانان، مرثیه سرایی می‌کنند و خطبا در هجر غریبانه‌اش، ذکر مصیبت می‌کنند، مراسمی ویژه که قرن هاست در حرم مطهر رضوی مرسوم و معمول است.

تبیین فضائل و کرامات امام رضا (ع)، نوحه خوانی و سینه زنی و توزیع نذورات با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از مهمترین محورهای آیین‌های عزاداری امروز مردم استان بود.

علما و روحانیان مناطق شهری و روستایی استان در مجالس برپا شده در سوگ حضرت امام رضا (ع) عزاداری کرده و به بیان فضائل آن حضرت می‌پردازند و مصیبت‌های امام هشتم را بازگو می‌کنند.

همچنین هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری و سوگواری در مساجد و تکایای بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی از جمله ارومیه در صفوف منظم به سینه زنی و نوحه خوانی در غم شهادت امام هشتم شیعیان جهان پرداخته و مداحان نیز به مدیحه سرایی در خصوص امام رضا (ع) می‌پردازند.

هم اکنون آئین‌های عزاداری در بیش از یک هزار و ۲۰۰ هیئت مذهبی، تمامی مساجد شهری و روستایی در حال برگزاری است و مردم از اولین دقایق امروز پنجشنبه با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و آستانه امامزادگان آئین‌های عزای شهادت امام هشتم شیعیان را برپا کردند.

کد خبر 5321753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha