۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۷

کارگردان سینمای کودک:

سینمای کودک ازمعضلات دنیای کودکان دور است/کمبود رؤیا و قصه‌پردازی

سینمای کودک ازمعضلات دنیای کودکان دور است/کمبود رؤیا و قصه‌پردازی

اصفهان - کارگردان سینمای کودک گفت:داستانهای سینمای کودک باید ملموس‌تر باشد و این درحالی است که اکنون اغلب فیلمهای ساخته شده از دنیا و معضلات دنیای کودکان و نوجوانان و رؤیا و قصه دور است.

علی یزدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه فیلمنامه خوب در سینمای کودک کم داریم، اظهار کرد: در چند سال گذشته شاهد بودیم اگر انیمیشن قوی ساخته شود بیشتر نوجوانان آن را درک و از اکران آن استقبال می‌شود اما در شرایطی که دنیا بیشتر به سمت و سوی ساخت فیلم‌های پویانمایی رفته است از این نوع فیلم‌ها در کشورمان کم داریم.

وی گفت: اگر داستان‌های خوب تولید شود، طبیعی است که فیلم‌های خوبی نیز ساخته شده و سینمای کودک هم به رونق گذشته خود بر می‌گردد اما اکنون رؤیا و قصه در سینمای کودک کمتر مشاهده می‌شود.

کیفیت فیلمنامه‌های کودک کاهش یافته است

کارگردان سینمای کودک با اشاره به اینکه به طور مثال جواد هاشمی در طول سال‌های گذشته چند فیلم سرشار از رؤیا و قصه پردازی ساخت که استقبال زیادی هم از آن شد، تاکید کرد: امروز ترافیک تولیدات سینمایی بالا رفته است و از کیفیت فیلمنامه‌ها کاسته شده است و این در حالی است که فیلمنامه خوب یکی از مؤلفه‌های مهم در ساخت فیلم است که در این زمینه کمبود زیادی داریم.

کارگردان فیلم‌های تبلت، منتخب و آدامس با بیان اینکه داستان‌های سینمای کودک باید ملموس‌تر باشد، تصریح کرد: این در حالی است که اکنون فیلم‌هایی ساخته می‌شود که معمولاً تنها بازیگران آن کودک و یا نوجوان هستند و داستان فیلم از دنیا و معضلات دنیای کودکان و نوجوانان دور است.

تأثیر میزان بودجه در ساخت فیلم‌های با کیفیت

وی با اشاره به اینکه میزان بودجه از دیگر مولفه‌هایی است که تأثیر بسیاری در ساخت یک فیلم دارد، گفت: جشنواره کودک در طول سال‌های گذشته پیشرفت زیادی داشته است گرچه هنوز جای کار بسیار دارد اما برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای برای کودکان تأثیر زیادی در ارتقای سطح این جشنواره داشته است و باید این روند ادامه داشته باشد.

یزدانی تصریح کرد: این نکته حائز اهمیت است در سال‌های گذشته گاهی فیلم‌ها در برخی بخش‌های جشنواره به حد نصاب نمی‌رسید اما این سال‌ها گاهی تعداد فیلم‌ها به اندازه‌ای زیاد است که از میان فیلم‌های ارسالی انتخاب انجام می‌شود که جای امیدواری دارد.

یزدانی که که با سه فیلم آدامس، تبلت و منتخب در بخش کرونا روایت سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد، درباره داستان این فیلم‌ها اظهار کرد: در «آدامس» دو کودک کار وارد اتوبوسی می‌شوند همه حاضران به دلایلی مرتبط با کرونا در اتوبوس حضور دارند و موجب خوشحالی افراد حاضر در اتوبوس می‌شود.

رویارویی دو کودک از دو دنیای متفاوت در «تبلت»

وی اضافه کرد: «تبلت» نیز درباره نوجوانانی است که درگیر آموزش مجازی هستند و وضعیت مالی مناسبی ندارند؛ در این فیلم دو کودک که یکی درگیر عوض کردن گوشی خود هست و دیگری که مادرش برای فراهم کردن تبلت برای وی می‌خواهد فرش زیرپایشان را بفروشند، با یکدیگر روبرو می‌شوند و اتفاقاتی رخ می‌دهد.

کارگردان سینمای کودک با اشاره به داستان فیلم کوتاه «منتخب» نیز تاکید کرد: در این فیلم سه نوجوان با هم وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند و دو نفر از آنها وعده‌هایی خاص می‌دهند که مورد قضاوت تماشاگر قرار می‌گیرند.

تأثیر شیوع کرونا در نوجوانان

وی درباره انگیزه خود از ساخت این فیلم‌ها ابراز کرد: به واسطه شغل خود و پدرم با نوجوانان زیادی روبرو هستم، در واقع شیوع کرونا تأثیر خاصی روی روح، روان و وضعیت تحصیلی و مالی نوجوانان گذاشته است که این امر در اخلاق آنها، برخورد با خانواده و در مدارس نمود دارد که تلاش کردم بخشی از این مشکلات را در فیلم‌های خود به نمایش بگذارم. ص

با کارگردانانی که از دل جشنواره کودک بیرون آمدند بهتر تعامل شود

وی با ابراز خوشحالی از برگزاری دائمی جشنواره کودک در اصفهان تاکید کرد: تقاضای ما این است که با تله فیلم‌سازهای اصفهانی و دوستانی که از دل جشنواره بیرون آمدند بهتر تعامل شود؛ امیدواریم در طول سال‌های آینده از بچه‌های جشنواره که سالهاست در این فضا هستند، در جشنواره بیشتر استفاده شود.

کد خبر 5324193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha