۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱

اهمیت و کاربرد اصول و فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار

اهمیت و کاربرد اصول و فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار

در ادامه به تعریف مذاکره و کاربرد آن، انواع مذاکره و کاربرد هر یک در اصول و فنون مذاکره می پردازیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، امروزه با گسترش روابط برای رشد و توسعه مشاغل، اهمیت و کاربرد اصول و فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار بر کسی پوشیده نیست. آگاهی از فنون مذاکره، مسیر رسیدن به اهداف و عبور از چالش‌ها را بسیار هموار و ساده می‌کند. بنابراین داشتن قدرت مذاکره مؤثر، در هر نوع کسب و کاری برای مدیران، کارآفرینان، صاحبان مشاغل کوچک، کارمندان و … لازم و ضروری به نظر می‌رسد. قطعاً استفاده از دوره آموزش مذاکره ثروت آفرینان این قابلیت را در شما ایجاد می‌کند، که قدرت مدیریت جلسه مذاکره و متقاعد سازی خودتان را بالا ببرید.

این مذاکرات ممکن است در چارچوب اصول و فنون مذاکرات بازرگانی، حسابداری یا حتی فن مذاکره با مدیر یک مجموعه باشد. اطلاع از قوانین اصلی که چارچوب اصلی یک مذاکره موفقیت آمیز را تشکیل می‌دهد می‌تواند در پیشرفت کسب و کار تأثیر چشمگیری داشته باشد. به همین منظور قصد داریم به تعریف مذاکره و کاربرد آن، ا نواع مذاکره و کاربرد هر یک در اصول و فنون مذاکره بپردازیم.

اهمیت فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار

رازهای فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار، نکاتی ظریف اما عمیق برای رسیدن به نتایج دلخواه در مذاکرات است. این رازها در اجرای انواع مذاکره نهفته است. بنابراین لازم است پیش از مطالعه انواع مذاکره که در ادامه شرح داده ایم، برای تشخیص کاربرد اصول و فنون مذاکره به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱. تشخیص زمان استفاده از هر یک از تکنیک‌های مذاکره

۲. تشخیص محور اصلی انواع مذاکره برای رسیدن به هدف

انواع مذاکره چیست؟

انواع مذاکره و تعیین کاربرد اصول و فنون مذاکره برای پیشرفت کسب و کار با توجه به هدف تعیین می‌شود. به این معنی که برای برگزاری یک جلسه، لازم است با توجه به هدف، از میان انواع تکنیک‌های مذاکره، موارد کاربردی را انتخاب کرد. مذاکرات به طور کلی به دو نوع مذاکرات توزیعی و مذاکرات تلفیقی تقسیم می‌شوند. هر یک از این مذاکرات معمولاً به دو نتیجه مذاکرات برد، برد و مذاکرات برد، باخت منتهی می‌شود.

اهمیت و کاربرد اصول و فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار

۱. مذاکرات توزیعی

مذاکرات توزیعی به مذاکره‌ای گفته ای می‌شود که هدف اصلی آن متقاعد کردن برای جلب رضایت یک یا چند نفر است. نتایج این مذاکره طی چانه زنی، به تقسیم سود نابرابر می‌رسد. به طور مثال قصد داریم سود یک کار را میان اجرا کنندگان به صورت منصفانه با دلایل مشخص، تقسیم کنیم. در این حالت از مذاکره توزیعی استفاده می‌کنیم.

در این نوع مذاکره تمامی طرفین مذاکره به سود می رسند ولی این سود برابر نخواهد بود و بستگی به میزان سهم، اولویت یا عملکرد هر یک دارد. اما این چانی زنی چیست و چطور انجام می‌شود:

نحوه چانه زنی در مذاکرات توزیعی

چانه زنی یکی از تکنیک‌های مؤثر در مذاکره توزیعی محسوب می‌شود. نحوه چانه زنی در مذاکرات توزیعی با اطلاع از نکات مهم، می‌تواند بسیار ساده باشد. برای داشتن یک چانه زنی مفید و سودمند لازم است توجه داشته باشید که شما اولین پیشنهاد را ارائه نکنید.

تا جایی که می‌توانید سعی کنید با پرسیدن سوالات هوشمندانه و جهت دهی به مسیر مذاکره، به اطلاعات طرف مذاکره پی ببرید. بنابراین اطلاعات خود را مخفی نگه دارید و در مورد هدفتان صحبت نکنید. هیجان زده عمل نکنید و زیرک و باهوش باشید، به زبان بدن طرف مذاکره و عکس العلمل های او توجه کنید و حالت چهره خود را کنترل کنید تا مخاطب متوجه افکار شما نشود.

در انجام مذاکره و چانه زنی کاملاً واقع بین باشید به این معنی که طرف مذاکره را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید و ریسک نکنید. اجازه دهید طرف مذاکره پیشنهاد دهنده اول در چانه زنی باشد تا بتوانید نقشه و استراتژی خود را پیاده سازی کنید.

۲. مذاکرات تلفیقی

مذاکرات تلفیقی با هدف کسب منفعت متقابل انجام می‌شود و برخلاف مذاکره توزیعی اطلاعات به طور روشن بین طرفین به اشتراک گذاشته می‌شود. به طور مثال فرض کنید قصد دارید به عنوان پیمانکار با یک کارفرما همکاری داشته باشید. در این حالت از مذاکرات تلفیقی استفاده می‌کنید که در نتیجه رسیدن به توافق هر دو طرف مذاکره باتوجه به نقش خود، از سود انجام کار بهره مند می‌شوند.

طی این مذاکره ممکن است بر سر مسائلی نظیر هزینه تهیه امکانات یا انتخاب منابع لازم برای انجام کار یا کسب امتیازاتی در اجرای پروژه به مذاکره بپردازید. به طور مثال پیشنهاد می‌دهید که برای اجرای پروژه از امکانات تولید شده توسط شما استفاده شود تا از سود فروش و تأمین امکانات و تجهیزات اجرای پروژه نیز بهره مند شوید.

در مذاکرات تلفیقی، طرفین مذاکره درمورد یک موضوع مشترک به چانه زنی نمی‌پردازند، بلکه برای رسیدن به نتایج سودمند برای هر دو طرف، بر سر موضوعات مختلف به توافق می رسند.

به این نوع مذاکره که هر دو طرف به سود می رسند، مذاکره برد، برد گویند. می‌توانید برای آشنایی با استراتژی‌های مذاکرات تلفیقی از دوره‌های آموزشی نظیر دوره مذاکره و فن بیان یا خرید دوره mba استفاده کنید. با این روش قادر خواهید بود در کوتاه مدت به مهارت کافی برای برگزاری جلسات موفق و تسلط به نحوه کاربرد اصول و فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار بهره ببرید.

دوره آموزش ثروت آفرینان و خرید دوره MBA

اهمیت و کاربرد اصول و فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار

شرکت در دوره‌های آموزشی کسب وکار ثروت آفرینان نظیر دوره mba که یک آموزش جامع برای افزایش مهارت عملی در کاربرد اصول و فنون مذاکره در پیشرفت کسب و کار است. در حال حاضر این دوره آموزشی توسط این مؤسسه معتبر با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت برگزار می‌شود. شرکت در این دوره‌ها می‌تواند شما را به یک مذاکره کننده حرفه ای در کسب و کار تبدیل کند.

باتوجه به استقبال گسترده ای که از برگزاری این دوره‌ها وجود دارد، معمولاً ظرفیت هر دوره در مدت زمان کوتاهی تکمیل می‌شود، بنابراین برای تهیه دوره‌های آموزشی ثروت آفرینان می‌توانید به نشانی https://pms.ir مراجعه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5334134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha