۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۳۷

در نشست رونمایی ناکوک مطرح شد؛

پویش ناکوک برای بها دادن به هنر مردمی است نه هنر محافل محدود

پویش ناکوک برای بها دادن به هنر مردمی است نه هنر محافل محدود

محمدمهدی دادمان گفت: هنر مردمی مسائلش را از مردم می‌گیرد نه از جمع‌ها و محافل محدود که یکی از اولین ثمره‌های پیگیری این جهت‌گیری در دوران تازه حوزه هنری پویش هنری رسانه‌ای ناکوک است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین پویش رسانه‌ای فیلم و انیمیشن‌های کوتاه ناکوک با محوریت و موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی صبح امروز دوشنبه ۱۷ آبان با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، تقی رستم‌وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، رضا محبوبی معاونت امور آسیب‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، محمد مهرابی رئیس حوزه هنری استان البرز، ضامنی مدیر کل محترم دفتر ارزشیابی و پایش حوزه هنری، مرادی معاون راهبری استانی حوزه هنری و خانواده علی سلیمانی هنرمند فقید و جمعی از اصحاب رسانه در سالن زنده یاد طاهره صفار زاده حوزه هنری برگزار شد.

برگزاری این‌نشست برای رونمایی از درگاه مجازی تعاملی پویش ناکوک پوستر «قبل از اینکه دیر بشود» با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان امور اجتماعی و معاونت فضای مجازی رسانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این‌برنامه دادمان گفت: هنر برای ما همان‌گونه که امام خمینی فرمودند، باید نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی باشد. هنر در عرفان اسلامی ترسیم عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخ کامی گرسنگان مجذور صاحبان پول و قدرت است. وقتی از هنر مردمی صحبت می‌کنیم از دو بعد صحبت می‌کنیم، معنی نخست اشاره به شیوه تولید دارد یعنی هنری که فارغ از پیچیدگی‌های حرفه‌ای بتواند مفهوم خود را با زبان ساده به مخاطب برساند. اما معنی دوم اشاره به هنری دارد که مسائلش را از مردم می‌گیرد و نه از جمع‌ها و محافل محدود، یکی از اولین ثمره‌های پیگیری این جهت‌گیری در دوران تازه حوزه هنری پویش هنری رسانه‌ای ناکوک است.

وی افزود: حوزه هنری به‌عنوان پایگاه انقلاب اسلامی در دوره جدید تلاش کرده نگاه هنرمندان را به نقاط کور معضلات اجتماعی معطوف کند. ناکوک نه مجموعه‌ای از تولیدات سفارشی برای هزینه‌کرد بودجه‌های تصویب شده اداری که به ثمر نشاندن دغدغه‌ای واقعی به شکل بومی و منطقه‌ای در سراسر ایران است. هنرمندان بومی در هر استان با توجه به مهمترین آسیب‌ها و مسائل اجتماعی منطقه خود دست تولید آثاری زدند به امید این که با روایت داستانی این مشکلات و معضلات و روایت راه حل برون رفت از آن‌ها زمینه‌ای برای توجه عمیق‌تر فراهم شود.

رئیس حوزه هنری در ادامه گفت: این آثار عمدتاً با شبکه هنرمندان جوان و بومی متصل به مراکز استانی حوزه هنری به ثمر رسیده است. اولویت در تولید این آثار درگیری واقعی با مسائل و مشکلات منطقه بوده است. این آثار برای شرکت در جشنواره‌های خارجی تولید نشده‌اند بلکه عزم خود را برای صیغل دادن روح و جان خسته و دردمند مخاطب قرار داده و مسیر اصلاح، تربیت و بازگشت به فطرت انسانی را دنبال می‌کنند. اگر جز این بود اثر هنری نبودند و شبیه هزاران کالای رسانه‌ای دیگر که هر روز تولید و مصرف می‌کنیم بودند. در این آثار انتخاب شده صمیمیت را دنبال کنیم، صمیمیت در انتقال مسائل و دردها، صمیمیتی که شجاعتی برای به اشتراک گذاشتن داستان‌های همه کسانی که درگیر یکی از این آسیب‌ها بوده‌اند را فراهم می‌کند. از همه مخاطبان در این پویش دعوت می‌کنیم برای روایت داستان‌شان، در واقع این یکی از اهداف ناکوک است و ما باید بتوانیم مشکلات را به مسائل تبدیل کنیم و برای مسائلمان راه حل‌های درست و منطقی پیدا کنیم.

دادمان گفت:‌ پس از تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به همه مسئولین در کار فوق‌العاده در حوزه مسائل اجتماعی، حوزه هنر نیز در چهارچوب وظایف خود اقدام‌هایی در زمینه تولید فیلم‌های کوتاه، انیمیشن، تولید کتاب، استعدادیابی و پرورش هنری نوجوانان ساکن مناطق حاشیه‌ای و تأسیس گروه‌های هنری بومی و مبتنی بر فرصت‌های بومی در محلات محروم و حاشیه‌ای آغاز کرده و این آغاز با همکاری سازمان امور اجتماعی بوده است و زمینه‌های این همکاری استفاده از فرم و زبان هنر برای انتقال مفاهیم و پیام‌های تأثیرگذار و انعکاس رویکرد مثبت و سازنده و برگرفته از تعالیم دینی در مواجه با آسیب‌های اجتماعی و مستند کردن تجربیات موفق در زمینه کاهش آسیب‌ها و تلاش برای کاستن از آسیب‌های اجتماعی متراکم در محلات حاشیه‌ای از طریق تکیه بر فرصت‌های هویتی پنهان شده و مداخله فرهنگی و هنری در آن مناطق دنبال شده است.

وی در ادامه گفت: آثار تولید شده در مرحله اول در قالب یک پویش رسانه‌ای فراگیر و ملی که امروز نشست آغازین آن هستیم قرار بر پخش آن‌ها بوده و همکاران ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی در استان البرز این موضوع را دنبال کرده‌اند. تلاش ما بر تولید و استعدادیابی مناطق بوده و علاوه بر آن این پویش کمک کننده اصلی آن خواهد بود. این پویش در سه مرحله آماده شده و عرضه خواهد شد به جهت اینکه در کشور یک پایگاه تخصصی در خصوص آسیب‌های اجتماعی نداشتیم، با تلاش دوستان یک پایگاه رسانه راه اندازی کرده‌اند به نام ناکوک و با حضور دکتر رستم‌وندی رونمایی خواهد شد و همچنین با توجه به باور نقش فرهنگ و هنر در حل مسائل اجتماعی و تلاش‌ها و همکاری‌های سازمان امور اجتماعی در این زمینه در تلاشیم یک صندوق متشکر حمایتی در حوزه هنری برای حمایت از تولید کنندگان آثار ایجاد کنیم که بهتر از قبل بتوانیم هنرمندان جوان و خوش فکر در این زمینه را تحت حمایت قرار دهیم. و امیدواربم دستگاه‌های بیشتری همکاری کنند تا ظرفیت پوششی آن بیشتر شود و کشف استعداد بیشتر و بهتری از حواشی محلات محروم داشته باشیم و آن‌ها را توانمند کنیم. جا دارد از هنرمندان این حوزه تشکر کنم و یادی بکنم از علی سلیمانی که نقش مهمی در توانمندسازی استعدادها در محله هرندی داشت.

* عناصر مهم تولید آثار هنری اجتماعی

در ادامه این‌برنامه تقی رستم‌وندی گفت: در هر کار هنری عنصر تخیل محوریت است و عنصر بعدی ذوق هنرمند همراه با لطافت و حکمتی همراه است. و از طرفی زیبایی و مؤلفه‌های زیبایی می‌تواند منجر به تولید یک کار جذاب شود و به‌نظر من چهارمین عنصر مهم در این حوزه خلاقیت و عدم کپی‌کاری است که یک اثر را خاص و مهم می‌کند. در یک کار صدثانیه‌ای همه این عناصر به قوت نقش دارد.

وی افزود: در حوزه اجتماعی به همه ابعاد آن توجه می‌کنیم اما آسیب‌های اجتماعی مهم‌تر است و باید توسط خود مردم و استفاده از آن‌ها این مشکلات را حل کنیم و اتکا به راه‌کار بخشیدن حاکمیتی نگاه غلطی است. ما در این رونمایی و پویش تلاش داریم مفاهیم را به بهترین شکل به مخاطب برسانیم و فرهنگ‌سازی مطلوب داشته باشیم که خود مردم ه این سو و اصلاح امور قدم بردارند.

رئیس سازمان امور اجتماعی در ادامه گفت: پیشنهاد هنر درمانی هم داریم که با هماهنگی دوستان و همکاران در حوزه هنری انقلاب اسلامی و سایر نهادها در تلاشیم افراد آسیب دیده توسط هنر و کار هنری درمان و اصلاح شود و مجالی برای توجه و فعالیت افراد آسیب دیده وجود داشته باشد.

رستم‌وندی درباره خط قرمزها و موانع آن برای این پویش گفت: خط قرمز و رفع آن فرمولی نیست و باید گفت رویکردها تغییر کرده و باید با گفتگو و هم اندیشی و تعامل سازنده با همه مدیران و مسئولین ذیربط به یک نگرش درست برسیم که مانعی برای بیان شفاف آسیب‌های اجتماعی و طرح آن نباشد.

* اولویت پرداخت باید تبعات یک آسیب باشد نه خود آن

رضا محبوبی نیز در بخشی از این‌برنامه، درباره خطوط قرمز و سانسورهای احتمالی در این حوزه گفت: وقتی ما به تبعات یک آسیب اجتماعی بپردازیم و نه خود آن و به این نکته توجه کنیم که آثار برای مردم تولید خواهد شد و نه مسئولین یا جشنواره‌ها به همین منظور با خود مردم باید شفاف و صریح‌تر صحبت کرد و معضلات را عنوان نمود. در همین رابطه اگر مفاهیم به درستی منتقل شود نیازی به خط قرمزهای کاذب و واقعی نیست. و در واقع این را هم بگویم که محصول تولیدی در حوزه آسیب نباید خودش آسیب‌زا باشد.

* مؤلفه‌های یک آسیب اجتماعی

ضامنی درباره بحث سانسور و کتمان برخی سوژه‌های آسیب‌های اجتماعی گفت: چند ویژگی برای آسیب قلمداد کردن یک اتفاق وجود دارد، یکی از آن مولفه‌ها دامنه فراگیر شدن آن است و اهمیت و اولویت آن‌ها بشدت بالاست و در حوزه هنری تلاش شده به این آسیب‌ها بیشتر پرداخته شود و راهکارهای آن گنجانده شود. و در این مسیر زاویه دید مد نظر بوده و نه زاویه دوربین، چون جامعه هدف آثار مردم هستند و برای مردم و نه فضای دیگری و تولیدات برای مردم عرضه خواهد شد.

کد خبر 5347014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha