۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷

مخبر در ستاد مدیریت بحران هرمزگان:

رفع مشکلات زلزله‌زدگان طی ۷۲ ساعت آینده/ بازسازی واحدها آغاز شود

رفع مشکلات زلزله‌زدگان طی ۷۲ ساعت آینده/ بازسازی واحدها آغاز شود

بندرعباس - معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مسئولان باید برای رفع مشکلات و به‌ویژه اسکان زلزله‌زده‌ها تلاش کنند، گفت: زلزله‌زدگان فین نباید هیچ مشکلی از بابت خدمات و اسکان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مخبر صبح دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان هرمزگان که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، بیان کرد: از ساعت ۲ بامداد روز دوشنبه برای بازدید به مناطق زلزله زده رفتیم و از نزدیک شرایط و وضعیت امداد رسانی را دیدم. همه مدیران پای کار بودند و خدا رو شکر با یک همکاری و انسجام خوب روند امدادرسانی جلو می‌رفت.

مدیران استانی طی ۷۲ ساعت برای اسکان اقدام کنند

وی افزود: شرایط و موارد مهم را به صورت تیتر وار عنوان می‌کنم تا استاندار و مدیران استانی طی ۷۲ ساعت پیش رو اقدامات خوبی را انجام و شرایط مناسبی را برای اسکان و ارائه خدمات به زلزله زدگان فراهم کنند.

مخبر خاطرنشان کرد: آنچه باید فوری و فوتی صورت بگیرید توزیع چادر بین زلزله زدگان است، خوشبختانه دیشب کسی از نبود چادر گلایه نداشت ولی باز هم با جدیت پیگیری شود تا خدایی ناکرده خانواده یا فردی از خدمات محروم نباشند. در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس هم مجروح آن‌چنانی نداشتیم، در عین حال هم خدمات خوبی فراهم شده بود. اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس هم خوب بود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تغذیه زلزله زدگان باید با جدیت پیگیری شود. برخی از منازل در روستاها به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده بود و امکانی برای پخت و پز وجود ندارد. دستگاه‌های متولی نسبت به ارائه غذای گرم اقدمات لازم را انجام دهند. همچنین وسایل زندگی این خانواده‌ها هم در زیر آوار مانده بود که برای تهیه آن استاندار هرمزگان و مدیران مربوطه برآوردی انجام دهند تا در جلسه تهران راهکاری برای تهیه این اقلام اندیشیده شود.

احداث خانه های زلزله زده قبل از زمستان

مخبر خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی فصل زمستان موضوع ساخت مسکن در مناطق زلزله زده از اهمیت خاصی برخوردار است و باید طبق فرمول بنیاد مسکن این اقدامات انجام شود. کار ساخت با توجه به تعداد و متراژ واحدها باید به سرعت انجام شود. در زمان بارندگی‌های زمستان مردم نباید با مشکل اسکان روبرو شوند.

وی در مورد حل مشکل اشتغال مردم مناطق زلزله زده بیان داشت: بنیاد برکت سریعاً در مناطق زلزله زده مستقر شود و اقدامات اشتغال زایی را فراهم کند. تعداد اشتغال در روستاهای آسیب دیده از زلزله مشخص شود تا تصمیم گیری مناسبی انجام شود.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: با توجه به سوابق زلزله در استان هرمزگان، سوله چند منظوره با کاربری ارائه خدمات در زمان زلزله و حوادث غیرمترقبه در هرمزگان ساخته شود. ستاد مدیریت بحران کشور حتماً موضوع احداث را با جدیت پیگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل آب و برق مناطق آسیب دیده از زلزله رفع شود، اضافه کرد: برخی از روستاها در استان هرمزگان بر روی گسل قرار دارند و خطر زلزله آنها را تهدید می‌کند، ایجاد راهداری و پایگاه امدادی در این مناطق ضروری است.

لزوم رفع کمبود شدید تخت بیمارستانی

مخبر با بیان اینکه برخی از پل‌ها در راههای مواصلاتی تخریب شده بود، بر ساخت و نوسازی این پل‌ها جهت تسهیل عبور و مرور تاکید کرد و افزود: اداره کل نوسازی و مدارس استان با کمک بنیاد برکت نسبت به نوسازی و بازسازی مدارس تخزیب شده اقدام کنند.

معاون اول رئیس جمهوری با گلایه از وضعیت اینترنت در روستاها، ابراز داشت: همراه اول و مخابرات استان نسبت به رفع مشکل اینترنت در روستاها اقدام کنند. در بازدید میدانی متوجه شدم اهالی روستاها برای کلاس مجازی دانش آموزان با مشکل روبرو هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از گلایه‌ها در بازدید از مراکز بیمارستانی کمبود شدید تخت بیمارستانی است که این موضوع باید با جدیت و سرعت پیگیری شود. دغدغه مهمی است و نباید نسبت به آن بی توجه بود.

مخبر اظهار داشت: مردم لطفاً در خانه‌های قدیمی و تخریبی اسکان پیدا نکنند زیرا احتمال ادامه پس لرزه‌ها وجود دارد. نیروی انتظامی، بسیج و سپاه هم نسبت به این موضوع ورود کنند و اجازه اسکان مردم در منازل نا ایمن را ندهند. می‌توان در کوتاه‌ترین زمان آثار منفی زلزله را حل کرد و آثار بلند مدت آنکه ساخت و ساز مسکن هست حتماً با تخصیص اعتبارات لازم پیگیری و واحدها در زمان مناسبی آماده تحویل به مردم آسیب دیده شود.

مصوبات مهم مخبر به هرمزگان

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده ، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.

کد خبر 5352165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha