۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۵۶

اخذ مالیات از خانه های خالی تا پایان سال عملیاتی می شود

اخذ مالیات از خانه های خالی تا پایان سال عملیاتی می شود

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس قانون تا پایان دی ماه برگه های مالیاتی برای مالکان خانه های خالب صادر شده و مشمولان یک ماه فرصت پرداخت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد برزگری در برنامه زنده شبکه خبر درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: باید ابتدا اطلاعات واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. این سازمان دو اقدام را برای اجرای این قانون اجرایی کرده است. نخست آنکه زیرساخت‌های اخذ مالیات را پس از دریافت اطلاعات مربوطه آماده کند و دوم کارکنان ادارات امور مالیاتی را برای صدور برگه‌های مالیاتی جهت ارسال به مالکان خانه‌های خالی آموزش دهند.

وی افزود: از مهرماه سال جاری با عزم دولت سیزدهم برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، دستورالعمل جدیدی برای اخذ مالیات از مالکان این واحدها صادر شد. این بخشنامه به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ شده است. منتظریم اطلاعات خانه‌های خالی به دست سازمان امور مالیاتی برسد.

برزگری درباره نقش وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: این وزارتخانه اخذ اطلاعات را آغاز و در سامانه مربوطه بارگذاری کرده است اما مردم هم باید اطلاعات محل سکونت فرعی و اصلی خود را در این سامانه درج کنند.

وی گفت: قاعدتاً وقتی می‌توانیم از خانه‌های خالی مالیات بگیریم که اطلاعات آنها به دستمان برسد. بعد از شیوع کرونا بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا زمان درج اطلاعات ملکی – سکونتی شهروندان در سامانه املاک و اسکان کشور تا پایان آذرماه تمدید شد.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون بودجه سال جاری گفت: بر اساس این قانون سازمان امورمالیاتی مکلف است تا پایان دی ماه مالیات خانه‌های خالی را مطالبه کند. اشخاص مشمول هم باید ظرف یک ماه آن را پرداخت کنند. رقم مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس قانون مصوب آذر ۹۹ معادل ۶ برابر مالیات بر اجاره در سال نخست، ۱۲ برابر مالیات بر اجاره در سال دوم و ۱۸ برابر مالیات بر اجاره در سال سوم است.

برزگری ادامه داد: برای مالیات بر خانه‌های خالی سه قانون وجود دارد. یکی قانون بودجه سال ۱۳۹۹ که اجرای آن به شهرداری‌ها واگذار شد ولی در هیئت دولت آئین نامه مربوطه تدوین نشد. یکی قانون مصوب سال ۹۴ و دیگری قانون مصوب آذر ۹۹ است. اعدادی که در خصوص تعداد خانه‌های خالی و شناسایی شده مرتب اعلام می‌شود باید دید با کدامیک از این قوانین تعیین شده است اما تا این لحظه اطلاعاتی از خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی اعلام نشده است.

وی درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: آئین نامه اجرایی این قانون به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده و پس از دریافت این آئین نامه بلافاصله مکاتبه اخذ اطلاعات را با دستگاه‌های مربوطه آغاز کرد. برخی اطلاعات را هم خود سازمان امورمالیاتی داشت. در حال انجام اقدامات اجرایی این قانون هستیم.

کد خبر 5353499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      134 0
      دولت قراردادهاي خارجي را درست ببندد تامثل كرسنت نخواهد جريمه بدهد به خراور ميدهند به فنا بعد به اقشار ضعيف فشار مياورند
      • صادق IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
        47 0
        کسی میدونه چرا دارایی مسیولین(نمایندگان مجلس،وزرا،ومعاونین وزارا)محرمانه است واعلام آن جرم؟؟؟؟! چراحقوقی ها وبانکها وامنیتی ها فعلا معاف از این قانونند ولی مردم عادی دایم تهدید میشوند؟راستی چرا خبرنگاران وخبرگزاریها این سیوالات رومطرح نمیکنند؟؟
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      152 1
      این قانون مشکلداره ایراد داره و ناعادلانه است. اول باید اصلاح بشه. دست بردار. باز همه موضوعاتت تموم شد گیر دادی به این؟ هر ماه این بساط راه میندازی
    • US ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      90 1
      به احتمال زياد گروهی از مسئولین دلسوز و خدوم خود تعداد زیادی ملک دارند و این قوانین جهت افزایش قیمت ملک و سود بردن خودشان است.دولت و مجلس در هر بازاری دخالت کنند جیب خودشان پر میشود و جیب مردم خالی ...بورس...خودرو...موسسات مالی اعتباری و... و این بار مسکن..علی برکت الله...یادش گرامی ...دقیقا کجایی!
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      99 1
      ما که ثبت نام نمی کنیم اگر به دعوت بورس لبیک دادید و ضرر کردید اینبار به ثبت نام در سامانه املاک لبیک ندهید بلکه رستگار شوید
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      96 1
      حالا نوبت اداره مالیات هست که در بین مردم منفورتر از قبل بشه.از حقوق کارمندان هنوز به حسابشون نیومده مالیات میگیرید.موقع خرید و فروش خونه به هزار مدل از مردم مالیات میگیرید.چه خبرتوووووووونه.رو دل نکنید
      • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
        46 0
        بانکها باید به اداره مالیات درخواستی مبنی بر اینکه مشتری میخواد از بانک وام بگیره ارسال کنند برای ۲۰۰ میلیون به بالا اشخاص حقیقی، بعضی مشتری ها میگن کارمندای اداره مالیات هم ازشون رشوه میگیرن تا تائیدیه به بانک ارائه بدن مبنی بر بلامانع بودن پرداخت وام یعنی الکی به پرونده مالیاتی اونا ایراد میگیرن
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      95 1
      اتحاد مردم در عدم ثبت و خوداظهاری میتواند به نمایندگان بیسواد نشان دهد که مردم انقدری هم که فکر میکنند احمق نیستند بلکه دست از تصویب قوانین بی سر و ته بردارند.نمایندگان مجلس باعث فرار سرمایه ها شدند.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      95 2
      تهدید مردم به خوداظهاری جرم و نقض حقوق مالکانه است.راستی مسئولین اموالشون رو اعلام کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      98 2
      نه به سامانه املاک نه به بی عدالتی
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      84 1
      کسانیکه در سامانه ثبت نام کردند در سالهای بعد میفهمند هدف گرفتن مالیات از خونه خالی نیست هدف گرفتن مالیات از خونه ای هست که ساکن هستی یا اجاره داده ای.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      99 1
      چه توقعی از مجلسی دارید که نمایندش عنابستانی هست معلومه قوانینی به ضرر قشر آسیب پذیر تصویب میکنه.مردم به نون شبشون محتاجند و تهدید میشن به خوداظهاری و جریمه و ارسال برگه مالیاتی . جور بی کفایتی مسئولین هم مردم باید بکشند.
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      81 0
      جالبه اصلا با محتکران و ۱۰۰ خانه ای ها و ۱۰۰۰ خانه ای ها کاری ندارند آخه اونا از فک و فامیل خودشون هستند.همه آقازاده ها هم که در سوئیس زندگی میکنند با مالیات گرفتن از مردم خرج اونا باید در بیاد.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      81 1
      مالیات خانه های خالی پایانی جز شکست ندارد.اداره مالیات این پولا خوردن نداره.آه مردم گریبانتون رو میگیره
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      85 0
      تا وقتی اموال مسئولین محرمانه و امنیتی هست حق ندارید مردم رو تهدید به خوداظهاری و تهدید و ارسال برگه مالیاتی کنید.اول مسئولان اول آقازاده ها اول محتکرا ،چرا اینجا همه چی بر عکسه
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      84 0
      زهرا سعیدی نماینده اسبق مجلس و مدافع ثروتمندان با طرح این قانون در مجلس در حق محرومان ظلم کرد.چون با تصویب این قانون نرفتند سراغ محتکران اصلی و اومدن سراغ مردم عادی.
    • RO ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      81 0
      در شرایطی که بیماری کرونا به تمام کسب و کارها و گروه ها خسارت مالی و جانی سنگین تحمیل کرده و تورم ساعتی و فزاینده امان مردم را بریده ،مجلس و دولت با طرحهای نامناسب برای شرایط کشور و مردم موجب نارضایتی نشوند ...مسؤلان گرامی عملکرد و دارایی شما باید برای مردم شفاف باشد ...بر عکس عمل نکنید!
    • RO ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      74 0
      کپی قوانین از کشورهایی که اقتصاد با ثبات و تورم كم با چشم انداز اقتصادی خوب دارند کار سختی نیست اما اجرای این قوانین در کشوری که تورم بالا و فرار سرمایه دارد و سرمایه گذار خارجی هم ندارد کار بیهوده و عجیبی است ...در صورتی که دولت و مجلس توانایی دارند برای حفظ ارزش دارايي مردم قانون تصويب كنند.
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      62 0
      یکی از نمایندگان مجلس(مرحبا)گفته از ابتدا هم مشخص بود که افراد حقیقی توانایی احتکار این متراژ از مسکن را ندارند و اینکه بخش قابل توجهی از خانه های خالی مربوط به واحدهای حقوقی و بانکهاست.اگه از اول مشخص بود چرا مردم عادی را تهدید به خوداظهاری و جریمه میکنید.متاسفم برای نمایندگان انقلابی مجلس
      • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
        53 0
        زورشون به حقوقیها و بانکها نمیرسه چون ذینفع هستند.از اولش هم معلوم بود محتکران ۱۰۰۰ خانه ای معافند و یک خانه ای و دو خانه ای ها هدف این قانون هستند.شاید کسی نخواد خونشو اجاره بده به شما چه ربطی داره.از کسایی که دلار و طلا احتکار کردن هم مالیات بگیرید.از رمز ارزها هم مالیات بگیرید
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      53 0
      قانون مضحک مالیاتی دستاورد مجلس یازدهم که چند سال بعد عواقبش معلوم میشه و همین نمایندگان خودشون رو میزن به اون راه، مثل دعوت به بورس.مثل آقای خاندوزی که قبل وزیر شدن کلی راهکار برای بورس میداد الان صداش در نمیاد، بالاخره به مقام و منزلتی که میخواست رسید
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      53 0
      مثل دعوت به بورس میخوان سر مردم کلاه بزارن و از جیب مردم کسری بودجه را تامین کنند.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      54 0
      من خودم صاحبخانه هستم و قيمت ملكم بيش از هفت برابر شده اما توانایی تعمیر اساسی و خرید خانه بزرگتر را ندارم افزایش قیمت به سود هیچ کس نیست اگر با تورم بالا صد واحد هم داشته باشیم امنیت کم شود و مردم محروم باشند ارزشی ندارد مشکل مالیات در ایران این است که به قیمت نهایی اضافه ميشود .مقصر مردم نيستند.
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      47 0
      رئیس سازمان نظام پزشکی میگه قصور پزشکی جرم نیست. رئیس زاده میخواد ویزیت مطب پزشکان را به ۱۲۰ هزار تومان افزایش دهد پزشکانی که مدت زمان ویزیتشان دو دقیقه هم نمیشه و اصلا برای بیمار وقت نمیزارند.اگه قصور پزشکی جرم حساب نشه واقعا باید به حال مردم ایران خون گریه کرد.جان مردم چقدر برای مسئولان بی ارزشه
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      54 0
      قانون مالیات خانه های خالی طرحی شکست خورده چرا که هدفش محتکران و بانکها نیستند سامانه املاک چرا برای حقوقیها نیست و مردم عادی را هدف قرار داده.متاسفم برای مجلس انقلابی که مسیر را اشتباه رفته
    • افشین GB ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 1
      هر چه خوردین از پایین وبالا باید پس بدین.با مالیات بر خانه های خالی.مالیات بر عایدی ثرمایه. مالیات بر مجموع درآمد.سه دام وتورم مالیاتی تا قبل از عید۱۴۰۰ اجرا خواهد شد قانون تورم هم در نظر نگرفته.واز سال 94 هم حساب میکنه.پول مفت باد آورده خوردن دیگه گذشت
    • افلاکی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      1 0
      اقا یون اول برید سایت تون رو درست کنید بنده نه ماه پیش اطلاعات خودم رو وارد سایت کردم ویه منزل مسکونی دارم خودم توش سکونت دارم حالا تو دی هزارو چهارصد برام پیامک اومده خونه خالی شناسایی شدی این دیگه چه وضعشه هر کی خود اظهاری کنه باید تاوان اشتباهات اقایون رو بده. حالا سایت قطعه و هیچکس پاسخگو نیست.