۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۵

مهر گزارش می دهد؛

یک دهه بلاتکلیفی آهن و فولاد لوشان/ کارگرانی که شب یلدا ندارند

یک دهه بلاتکلیفی آهن و فولاد لوشان/ کارگرانی که شب یلدا ندارند

رودبار- بلاتکلیفی کارخانه آهن و فولاد لوشان طی یک دهه گذشته ادامه داشته و امروز کارگران این کارخانه با مشکل عدم پرداخت ۹ ماهه حقوق و بیمه و مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: اردیبهشت سال ۹۵ بود که زمزمه‌های تعطیلی کامل کارخانه آهن و فولاد لوشان، حال و روز ۱۸۰ کارگر این کارخانه را نابسامان کرد.

این کارخانه که زمانی بیش از ۴۰۰ نفر نیرو داشت زیر مجموعه کارخانجات امیرمنصور آریا (مه آفرید خسروی) بود که پس از پرونده تخلف سه هزار میلیارد تومانی مسئولیت اداره این واحد صنعتی با نظارت مراجع قضائی به خانواده وی داده شد.

روند تولید و فعالیت این شرکت روز به روز وضعیت اسفناکی به خود گرفت و تا جایی که امروز فقط ۳۰ نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند و این کارخانه حتی جوابگوی مباحث مالی این ۳۰ نفر شاغل این کارخانه هم نیست و بیش از ۹ ماه از حقوق این کارگران عقب افتاده است.

عقب افتادگی بیش از ۹ ماهه حقوق کارگران سبب شده که کارگران زیر بار فشار اقتصادی و معیشتی این روزها قرار گیرند و از همین رو در نامه‌ای خطاب به استاندار گیلان خواستار پیگیری معوقات حقوقی خود شدند. البته مسئولان استان بی خبر از ماجری شرکت آهن و فولاد و سایر شرکت‌های تعطیل و نیمه تعطیل نیستند و به خوبی از موانع، مشکلات و تنگناهای مالی، اقتصادی و معیشتی کارگران آگاه هستند اما اقدامات برای رفع مشکلاتشان تاکنون چندان نتیجه بخش نبوده است.

کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان که اکثر آنها دارای خانواده، دانش آموز، دانشجو و دختر و پسر دم بخت در خانه هستند حالا در آستانه شب یلدا از تأمین نیازهای اولیه زندگی خود مانده‌اند چه رسد به تأمین مالی مخارج درس، دانشگاه و ازدواج فرزندانشان.

مشکلات کارگران آهن و فولاد لوشان یکی و دوتا نیست از مشکلات بیمه‌ای گرفته، معوقات ۹ ماهه حقوق تا نبود اقتصاد و تحت شعاع قرار گرفتن معیشت و بنیان خانواده و فعالیت در دو شیفت کاری برای درآمد روزی حلال، اینها فقط بخش کوچکی از رنج این قشر زحمت کش است.

یک دهه بلاتکلیفی آهن و فولاد لوشان/ کارگرانی که شب یلدا ندارند

آهن و فولاد و لوشان ۴۰۰ نفر نیرو داشت

فرماندار رودبار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات بیشتر شرکت آهن و فولاد لوشان گفت: این شرکت تا سال ۹۰ حدود ۴۰۰ نفر کارگر بیمه شده داشت که با توجه به مسائل قضائی مربوط به گروه امیرمنصور آریا (مه آفرید خسروی) در سطح کشور واحد مذکور نیز دچار مشکلات متعددی حتی بیش از سایر واحدها شامل تعطیلی، بیکاری اکثر کارگران و انباشته شدن بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای و کاهش اعتبار تولیدی و بازاریابی و سفارش مشتریان و گردشکار بانکی و … شد.

هوشنگ عباسقلی زاده ادامه داد: این روند تا چند سال ادامه یافت و در راستای رد دیون بابت بدهی بانکی مورد محاسبه در جریان رسیدگی دستگاه قضائی به پرونده گروه مذکور تعدادی از واحدهای گروه به طلبکار عمده (بانک ملی) واگذار شد که در شهرستان رودبار واحدهای آب معدنی داماش، مجتمع ام دی اف لوشان و معدن شکافان تهران و برخی واحدهای دیگر از جمله واحد شفاف شیمی پلاست و آهن و فولاد لوشان در اختیار خانواده و سایر سهامداران قبلی گروه قرار گرفت.

مالیات ۵۰۰ میلیارد تومانی اهوازی‌ها بر دوش لوشانی ها

وی اضافه کرد: شرکت آهن و فولاد لوشان تاکنون به دلیل تعداد بالای نارضایتی کارگری در چند سال گذشته، بدهی مورد محاسبه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی مالیاتی ناشی از مبنا قرار گرفتن معاملات و تراکنش‌های گروه فولاد خوزستان (اهواز) و عدم پیگیری از ابتدای رسیدگی به پرونده قضائی و قطعی شدن پرونده‌های مالیاتی شرکت آهن و فولاد لوشان و بدهی انباشته شده تأمین اجتماعی لوشان به مبلغ حدود ۴ میلیارد تومان و از طرفی عدم توان پرداخت کامل مطالبات کارگران اعم از حقوق و مزایا و عدم پرداخت مطالبات شرکت توسط مشتریان مشکلات واحد مذکور پیچیده‌تر شده است.

فرماندار رودبار با اشاره به تشکیل جلسات مکرر برای حل مشکلات کارگری شرکت آهن و فولاد لوشان، عزم ملی را راه حل گره گشایی این مشکلات دانست و تصریح کرد: در طی این سنوات برای حل مشکلات، چندین مرحله در جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان در رودبار و جلسات کمیسیون کارگری این شهرستان و استان مطرح و با وجود همکاری دستگاه‌هایی همچون تأمین اجتماعی برای رفع مشکلات بیمه‌ای کارگران و پیگیری اداره کار و تذکرات مکرر به مدیران برای پرداخت مطالبات کارگران که با توجه به حجم بالای بدهی‌ها و ارتباط موضوع به سطح ملی تا کنون نتیجه خاصی حاصل نشده است.

عباسقلی زاده با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی برای سفارش کار پروژه‌های داخل استان برای واحد مذکور هم توسط فرمانداری از طریق مبادی استانی شده است به جلسه اخیر کمیسیون کارگری شهرستان رودبار اشاره کرد و گفت: در آخرین جلسه کمیسیون کارگری شهرستان رودبار مقرر شد از حجم بالای بدهی معوق کارگری بخشی از مطالبات آنان به صورت علی الحساب پرداخت و از طریق مبادی استانی نیز بر اساس درخواست شرکت، طلب واحد از محل فروش تولیدات، از مشتریان مختلف توسط فرمانداری پیگیری شود.

وی ادامه داد: مقرر شده نتایج و اقدامات انجام شده ظرف یک هفته مشخص و بر اساس آن تصمیمات بعدی برای تعیین تکلیف وضعیت ادامه فعالیت و مسائل کارگری اتخاذ شود.

چشم به راه معجزه از سوی مسئولان کشوری

تعداد کارگرانی که با مشکلات کارگری مواجه هستند در شهرستان رودبار، کم نیست، حال با این تفاسیر با برگزاری جلسات و وعده‌های رنگین مسئولان شهرستان و استان باید منتظر ماند که آیا مشکلات کارگری شرکت آهن و فولاد لوشان و صنایع این چنینی در شهرستان رفع خواهد شد یا اینکه باید چشم به راه معجزه از سوی مسئولان کشوری و پیگیری در سطح ملی باشیم!؟

در شهریور سال ۹۰ خبر کشف پرونده فساد بزرگ اقتصادی در کشور منتشر شد که در آن شخصی به نام «مه آفرید امیر خسروی» مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان از طریق شبکه‌های بانکی اختلاس کرده بود. شرکت آهن و فولاد لوشان یکی از واحدهای صنعتی متعلق به این شخص بود که بعد از برگزاری جلسات دادگاه و اعلام حکم برای «مه‌آفرید امیر خسروی» مسئولیت اداره این واحد صنعتی با نظارت مراجع قضائی به خانواده وی واگذار شده است.

کد خبر 5379717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha