۷ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۰۳

مهر گزارش می‌دهد؛

لزوم توجه ویژه سازمان فرهنگی و ورزشی به مسجد و فعالیت‌ های مردمی

لزوم توجه ویژه سازمان فرهنگی و ورزشی به مسجد و فعالیت‌ های مردمی

قزوین – سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین در شرایطی دوره جدید مدیریتی خود را آغاز می کند که فعالان فرهنگی استان قزوین توجه به مسجد و مردم محور شدن را عمده ترین اولویت های آن می دانند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آغاز موج جدید تغییرات مدیران در کشور را می‌توان به نوعی تغییر سیاست و راهبرد حرکت کشور در حوزه‌های مختلف دانست. هرچند این تغییر سیاست‌ها که بیشتر تابع مدیران است امری پسندیده نیست و حرکت کشور نباید با تغییر مدیران دستخوش تغییر جهت شود اما به‌هرحال سیاست‌های حاکم بر کشور در حدود یک دهه گذشته شاید نیاز به یک بازنگری داشته باشد.

این بازنگری بدون شک در حوزه فرهنگی بیش از هر حوزه دیگری حس می‌شود. چالش‌های پیش روی اجتماعی در حوزه‌های مختلف در سال‌های اخیر نشان می‌دهد سیاست‌های حاکم بر مجموعه‌های فرهنگی مسیر خوب و مشخصی را پیش نرفته و نیاز است متولیان فرهنگی با نگاهی متفاوت به آینده نگاه کنند.

شاید اولین تغییر جدی در این حوزه در ماه‌های اخیر را باید مربوط به سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری دانست. این سازمان، همواره مجموعه‌ای بوده که در سکوت مسیر خود را پیش رفته است.

این در حالی است که اگر سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری در جایگاه صحیح خود در پازل فرهنگی شهر قرار بگیرد می‌تواند نقشی مؤثر ارائه کند.

دور شدن از فعالیت‌های بورکراتیک در حوزه فرهنگ و تلاش برای اجتماعی کردن قوانین شهری و مهم‌تر از همه سبک زندگی ایرانی و اسلامی تنها گوشه‌ای از هدف گذاری‌های این سازمان می‌توان باشد.

حجت‌الاسلام محمودی کلایه در حالی هفته گذشته سکان هدایت این سازمان را بر عهده گرفته که نگاه‌های فعالان فرهنگی در قزوین به آن بسیار متفاوت‌تر از گذشته است و نیاز است که این نگاه‌ها متفاوت‌تر از قبل دیده شود.

این گزارش سعی می‌کند بخشی از اولویت‌های پیش روی این مجموعه فرهنگی حوزه شهری را از دید فعالان فرهنگی بازگو کند.

سبک زندگی ایرانی و اسلامی باید در اولویت قرار بگیرد

حجت‌الاسلام سید مهدی خضری امام جمعه موقت قزوین و دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری ایجاد تحول در سبک زندگی است چراکه اصلی‌ترین آسیب‌ها در حوزه‌های مختلف از تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی نشانه می‌گیرد.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب استان قزوین اذعان کرد: ایجاد الگو و ترویج تولیدات آموزشی در خصوص سبک زندگی از اقدامات مهمی است که باید از سوی این سازمان انجام شود زیرا مشکلات موجود ما در حوزه‌هایی نظیر اقتصاد نیز در گرو صدمات سبک زندگی است که به روش‌های مختلف از جمله رسانه و فرهنگ به ما تحمیل شده است.

وی ادامه داد: آموزش در حوزه سبک زندگی بهتر است در قشر کودک و نوجوان به طور ویژه انجام شود چرا که این قشر آموزش‌پذیر بوده و اقدام در این حوزه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

این مسئول ابراز کرد: طبق بیانات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سبک زندگی یکی از بندهای مهم بیانیه است که نیازمند تلاش شبانه روزی و جهاد در این حوزه باید بسیار باشد و لازم است با توجه به اقدامات دشمن تلاش‌های بسیاری در حوزه شناخت سبک زندگی ایرانی و اسلامی انجام شود.

تقویت نهادهای مردمی با رویکرد اسلامی بویژه هیئت مذهبی باید در دستور کار قرار بگیرد

حجت‌الاسلام روح الله فاطمی نسب فعال فرهنگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تقویت نهادهای مردمی با رویکرد اسلامی بویژه هیئت مذهبی و هم افزایی با نهادهای فرهنگی از جمله اقدامات مهمی است که لازم است در دستور کار سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهر قزوین قرار بگیرد.

لزوم توجه ویژه سازمان فرهنگی و ورشی به مسجد و فعالیت‌های مردمی

فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باید حول محور مسجد انجام شود

عباس کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروزه دایره فعالیت شهرداری‌ها بسیار گسترده است و شهرداری‌ها علاوه بر ارائه خدمات شهری در حوزه‌های مختلفی نظیر مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقش اثرگذاری دارند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان قزوین با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در حوزه ارتقا فرهنگ عمومی و اصلاح سبک زندگی نقش اثرگذاری دارند اذعان کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی باید به این نکته توجه داشته باشد که مدنیت، فعالیت‌های اجتماعی، فعل و انفعالات فرهنگی و اجتماعی و چه بسا مسائل سیاسی و قضائی در مدینه النبی و حول محور مسجد توسط نبی مکرم اسلام شکل گرفته و مدیریت شد و مسجد کانون تحولات شهر بود و نقش تعیین کننده داشت.

وی افزود: با توجه به این امر لازم است در این مقطع از عمر شهرداری قزوین که چهره‌های مؤمن، متعهد و انقلابی روی کار آمدند سنت پیامبر (ص) بار دیگر احیا شود و فعالیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی حول محور مسجد برگزار شود.

این مسئول ابراز کرد: شکل‌گیری شهر اسلامی حول مسجد امکان‌پذیر است و این وظیفه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری است که در احیای سنت پیامبر کوشا شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در طی سال‌های گذشته اقدامات متعددی انجام شد اما با توجه به اینکه مساجد مهجور واقع شده و مجموعه‌ها از مسجد فاصله گرفته بودند اقدامات مانا و پایایی لازم را نداشتند.

این مسئول در پایان بیان کرد: زمانی زیرساخت‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود که متصل به مسجد باشد و اگر شهرداری به ویژه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی آن به این امر توجه و سرمایه‌گذاری داشته باشد ما در رسیدن به افق بیانیه گام دوم انقلاب، تحقق شهر اسلامی و سبک زندگی اسلامی و قرآنی موفق‌تر خواهیم بود و بسیاری از ضعف‌هایمان برطرف خواهد شد.

مسائل فرهنگ شهری، زیست شهری و فضای شهروندی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است

علی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اولویت اصلی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین را می‌توان به چهار محور اصلی تقسیم کرد.

فعال فرهنگی استان قزوین اذعان کرد: ارتقا فرهنگ عمومی بویژه فرهنگ دینی مردم، مسائل فرهنگ شهری، زیست شهری و فضای شهروندی، ارتقا حوزه‌های مختلف از جمله عرصه‌های قرآنی و حمایت از مجموعه‌های مردمی، توجه به ورزش، تقویت ظرفیت‌های ورزشی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورزش عموم و ارائه خدمات ورزشی از جمله مسائلی است که می‌تواند جزو اولویت‌های مهم سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری باشد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: انتظار می‌رود این سازمان از تصدی‌گری پرهیز کرده و امورات حوزه‌های مختلف را به تشکل‌های مردمی واگذار کند.

سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری باید به مأموریت‌های خود اشراف داشته باشد

حامد کبودوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در گام اول شناخت مأموریت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و وجه تمایز آن با سازمان‌های دیگر از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در دستور کار قرار بگیرد.

این فعال فرهنگی اذعان کرد: شناخت مأموریت و حرکت به تناسب مأموریت از جمله اقدامات مهم سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین است و در گام بعدی باید انتظارات منطبق با مأموریت در دستور کار قرار بگیرد و اولویت‌هایی که خارج از مأموریت این نهاد است به نهادهای مرتبط واگذار شود.

لزوم توجه ویژه سازمان فرهنگی و ورشی به مسجد و فعالیت‌های مردمی

اولین رسالت سازمان فرهنگی و ورزشی ارتقا سطح فرهنگ شهروندی است

وی با اشاره به اینکه اولین رسالت سازمان فرهنگی و ورزشی ارتقا سطح فرهنگ شهروندی است عنوان کرد: گاهاً بیشتر مسائل و مشکلات این سازمان مربوط به مسائل زیرساختی نبوده بلکه مسئله اصلی فرهنگ استفاده از شهر است.

کبودوند تاکید کرد: برای مثال در خیابان‌هایی که ترافیک‌های بسیاری ایجاد می‌شود اصلی‌ترین مسئله به نبود پارکینگ در آن منطقه باز می‌گردد اما متأسفانه تعابیر انجام شده برای کاهش ترافیک به ایجاد پل و زیر گذر منتهی می‌شود.

وی در پایان گفت: سازمان فرهنگی و ورزشی باید در ابتدا متوجه مأموریت خود باشد و بر اساس مأموریت خود از مخاطبین توقعات ایجاد کند که در حال حاضر بیشتر توقعات مردمی با مأموریت‌های این نهاد سازگار نیست.

تقویت حلقه‌های میانی در دستور کار قرار بگیرد

محمد خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تقویت مجموعه‌های مردمی از جمله مسائلی است که سازمان فرهنگی و ورزشی باید به آن توجه ویژه داشته باشد و این مجموعه باید بکوشد تا با تخصیص و حمایت از این مجموعه‌ها بتواند حل مسائل و امور را به دست آنها بسپارد.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری باید با تقویت حلقه میانی به هدایت و تصدیگری مجموعه‌ها بپردازد تصریح کرد: مجموعه‌های شخصی باید برای ایجاد تغییر، تحول و رشد تخصصی سازی شوند و فرهنگسراهایی که به صورت عمومی فعالیت دارند باید تخصصی وارد کار شوند برای مثال پرداختن به اموراتی نظیر رسانه و تربیت را به طور تخصصی انجام دهند.

برای رسیدن به شهر اسلامی نیازمند یک سند تحول و نقشه راه هستیم و باید از المان‌های ظریف استفاده کنیم برای مثال تبلیغات محیطی و فضاسازی شهر باید منتقل کننده گفتمان اسلامی باشد و اقدامات فرهنگی باید توسط آحاد مردم جامعه و محلات انجام شود و مردم مجریان اصلی طرح‌ها باشند

وی گفت: فعالیت‌ها نیز باید از قالب همایشی خارج و به صورت محله‌ای انجام شود به تعبیر دیگر باید مسائل هر محله احصا شده و به فراخور هر منطقه فعالیت‌های ویژه توسط اعضای محله انجام شود که در اینجا امام محله‌ها می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید از رده پایین به بالا انجام شود و با توجه به اینکه مشکلات هر محله با محله دیگر متفاوت است باید به تناسب هر محله فعالیت‌ها انجام شود و به طور کلی باید برنامه‌ها از طرح‌های کلان به طرح‌های خرد تبدیل شوند.

وی در پایان بیان کرد: مردم باید خود به عنوان مجری کار ورود پیدا کرده و در حل مسائل خود پیشگام باشند و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی نیز در نقش حامی و تصدی‌گر به وظایف خود عمل کند.

شهر باید تجلی اسلام و مناسب انسان مؤمن باشد

محمدحسین طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهر باید تجلی اسلام و مناسب انسان مؤمن باشد که با توجه به این امر رسیدن به شهر اسلامی از اولویت‌های مهم سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین اذعان کرد: با تقویت زیرساخت‌های اسلامی در شهر و مورد احترام قرار گرفتن ارزش‌ها رسیدن به شهر اسلامی اتفاق می‌افتد.

وی گفت: برای رسیدن به شهر اسلامی نیازمند یک سند تحول و نقشه راه هستیم و باید از المان‌های ظریف استفاده کنیم برای مثال تبلیغات محیطی و فضاسازی شهر باید منتقل کننده گفتمان اسلامی باشد و اقدامات فرهنگی باید توسط آحاد مردم جامعه و محلات انجام شود و مردم مجریان اصلی طرح‌ها باشند.

این مسئول در پایان ابراز کرد: اجرای طرح‌های موجود نیازمند یک هم‌افزایی در بین دستگاه‌های اجرایی است و در این بخش نقش امامین محله برای اجرای امور بسیار حائز اهمیت و پررنگ خواهد بود و در میان شهرداری نیز باید اقدامات و حمایت‌های لازم را به خوبی انجام دهد.

سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری باید مجموعه‌ها را به سوی اولویت‌ها هدایت کند

رسول ملاحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جدی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری عدم هدایت مجموعه‌های فرهنگی است چنانچه تاکنون این سازمان در مطرح کردن موضوع کمرنگ بوده و بیشتر به عنوان حامی مالی فعالیت داشته است.

فعال فرهنگی استان قزوین با اشاره به اینکه در اجرای برنامه‌های شهری پراکندگی وجود دارد اذعان کرد: لازم است سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مجموعه‌ها را به سوی اولویت‌ها هدایت کند و در برنامه‌ها نیز اثر گذار باشد و از مجموعه‌ها بخواهد به فراخور موضوعات و اولویت‌های مهم شهری برنامه اجرا کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر میز مشترکی برای اجرای مراسم وجود ندارد و موازی کاری‌های بسیاری انجام می‌شود که بهتر است برای اجرای مراسم میز مشترکی با همراهی نهادها به صورت مشترک انجام و با اتحاد برگزار شود.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: زمانی که امور جزیره‌ای انجام می‌شود نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد که با توجه به این امر لازم است امور به صورت اولویت بندی شده در اختیار مجموعه‌ها قرار بگیرد و مجموعه‌ها با تقسیم‌کاری که انجام شده در انجام امورات گام بردارند.

وی در پایان مطرح کرد: تخصصی کردن فرهنگسرا از دیگر موارد مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. برای مثال یک فرهنگسرا به امور تربیتی بپردازد و با توجه به موضوع خود تمام خدمات مربوط به موضوع را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار مهر احصا مسائل، اولویت‌بندی امور و اشراف به مأموریت‌ها از جمله مسائلی است که باید در دستور کار سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهر قزوین قرار بگیرد و به راستی چه کسی بهتر از گروه‌های مردم نهاد و حتی مردم می‌توانند مجریان اصلی طرح‌هایی باشند که برای رفاه ان‌ها صورت می‌گیرد.

کد خبر 5383582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha